Långsam omstart (typ 10 min)

Diskussion i 'Allmänt' startad av svenix, 21 apr 2018.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ett nytt fenomen har dykt upp på min LG G4 under senaste veckan. Jag vet inte om det hänger ihop med någon viss app eller om det beror på Android?

    Varje gång jag startar om telefonen så dyker följande meddelande upp:
    "Android startar...

    Optimerar applikation 1 av 1.
    Detta kan ta en stund, beroende på programmen. Ta inte ut batteriet förrän processen är klar."

    Problemet är att det tar typ 10 minuter innan detta är klart och telefonen äntligen kommer igång. Tidigare har telefonen startat om på mindre än 30 sekunder. Den här typen av meddelande har jag bara sett tidigare i samband med uppgradering av Android. Men nu kommer det varje gång telefonen startas om.

    Finns det något sätt att spåra vad som orsakar problemet? Om det är en viss app kan jag tänka mig att avinstallera den.
     
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Testa att wipe'a cachen från recovery... hjälper mot det mesta.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för tipset!
    Jag har försökt några timmar nu att komma in i recovery utan att lyckas...
    Jag har stock Android, ingen TWRP eller liknande.

    Att trycka Vol down och Power för att komma till recovery lyckas jag inte med.
    Installerade ADB och körde adb reboot recovery som nog tog skruv men istället för att komma till en meny kom jag till en bild av en Android med luckan öppen på magen och ett varningstecken. Efter att ha läst på nätet om att man ev. kan radera allt i telefonen vågade jag inte göra något och efter en tid bootade telefonen upp normalt igen. Fortfarande med "Optimerar applikation"...

    Inser att frågan börjar bli LG G4 specifik och kanske ska prova att fråga i den arean istället.
     
  4. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Det är svårt att komma in i recovery mode på just LG G4, man måste typ trycka på både power och volym ner knappen exakt samtidigt.

    Försök att stäng av mobilen, håll ner power + volym ner exakt samtidigt tills du ser lg loggan då släpper du power knappen bara i en sekund sen håll ner den igen. Kan ta några försök innan man kommer in. :P
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Lyckades göra enligt din beskrivning men kommer bara till Factory data reset skärmen. Där kan man bara välja Yes eller No.

    Verkar som att LG stock Recovery bara kan utföra Factory reset.

    Jag blir nog tvungen att installera TWRP eller liknande för att kunna rensa cachen. Och det drar med sig att låsa upp bootloader m.m. som jag inte vet om jag är beredd att göra just nu. Får nog fundera lite över detta.
    Men Tack för ditt svar i alla fall!
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du lite minne kvar på telefonen? Speciellt på "äldre" telefoner kunde det bli förfärligt segt om man inte hade en rejäl buffert ledig.
     
    jnsson gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Nej, det är 19,03GB använt av 32GB. Jag har ett 32GB SD-kort i den också men där är bara 5,38GB använt.
     
    bernard gillar detta.
  8. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6

    Åhå... vid "androidgubben" brukar det vara power on och vol up exakt samtidigt, kan ta ett gäng försök - men det bör gå...

    Annars så verkar det funka enligt youtube videos... tex..
    View: https://www.youtube.com/watch?v=d4LorCj9j3s


    Nu äger jag ingen G4, men som sagt, det borde gå.

    **edit** .. kan det vara så att din G4 är operatörslåst och på så sätt "stukad"
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Just den videon och några till hade jag faktiskt kollat på innan. Men jag får inte alls upp samma saker som honom på min telefon.
    Jag har också läst på många ställen på nätet att LG G4 stock recovery bara kan fabriksåterställa telefonen och att man behöver installera t.ex. TWRP om man vill göra något mer.
    Telefonen är köpt på CDON och inte operatörslåst. Just nu vill jag helst inte experimentera för mycket då det verkar finnas risk att telefonen fabriksåterställs om man gör fel. Och jag har inte tid att göra om allt just nu. Då får det väl hellre ta tio minuter att starta om tills vidare.

    Jag är rätt vass på UNIX/Linux även om jag aldrig grejat med Android, så mitt nästa steg blir nog att koppla upp mig via adb och få ett shell så jag kan gå in och rota i filsystemet och se om jag hittar några loggar eller andra tecken på vad som kan vara problemet.

    Kollade just att det är lite drygt två år sedan jag köpte telefonen så alla garantier har gått ut. Då blir det ju lite mer intressant att låsa upp bootloader och installera TWRP och ev. uppgradera firmware. Men innan jag ger mig på sådana saker vill jag läsa på lite mer.

    Tack för ditt svar i alla fall! :)
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Har nu testat lite mer. LG G4 har en möjligthet att rensa cache om man går på Inställningar -> Lagring och klickar på Intern lagring. Det gjorde ingen skillnad.

    Sedan läste jag mig till att det fanns en möjlighet att starta i felsäkert läge. Då skulle alla tredjeparts applikationer hoppas över i starten. Ett sätt att avgöra om felet låg i någon tredjeparts applikation.
    Detta gjorde heller ingen skillnad utan jag fick samma fel även i felsäkert läge, vilket alltså skulle tyda på att felet ligger i systemet eller LG:s egna appar.

    Nu återstår väl bara att pröva en factory reset för att se om det hjälper. En annan tanke man har är om detta är början till det ökända bootloops felet som min LG G4 hittills varit förskonad ifrån...? Den har gått som en klocka i två år men nu kanske det är slut på det?
     
  11. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Börja med att ta ut minneskortet om du inte har gjort det?
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det har jag inte testat ännu, men det ska jag göra.
    Har inga appar på minneskortet (vad jag vet), utan lägger bara foton från kameran där så att jag ska kunna komma åt dem även om mobilen ger upp.
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Man kan undra om det skrivs ut logcat vilken app det är som optimeras? Har du usb-debugging på och adb på datorn? Prova i så fall att köra "adb logcat" i en terminal och se om den säger något värdefullt
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    hmm.. ja, det kanske är det som börjar närma sig
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tror inte det har något med en eventuellt kommande bootloop att göra i alla fall det skulle nog yttra sig på något annat sätt det är jag rätt säker på detta låter mer som mjukvarufel. Det går dessutom att skydda sig emot den döden vilket jag har gjort på min V10 och det gör man genom att flasha en kernel som disablar de cores som orsakar bootloop. Kan inte påstå att jag märker någon jättestor skillnad på prestanda i mitt vardagliga användande mot innan. Vill hellre att den lever vidare också.
     
    svenix gillar detta.
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag gjorde en adb logcat till fil igår och satt och sökte i filen ett tag. Men jag hittade inget speciellt som verkade ha med problemet att göra.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det här var intressant och något jag inte visste! Att skydda sig mot bootloop, det måste jag forska mer i. Jag gillar min LG G4 och tanken är att behålla den något år till.
     
    bernard och dannejanne gillar detta.
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Här kanske du kan hitta lite info till din modell (vet inte vad G4 har för modellnummer i Europa):

    Temporary Fix for LG G4 bootloop issue(lengthens life)
     
    bernard och svenix gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Testade att starta om utan minneskortet nu. Problemet är fortfarande kvar. Börjar misstänka att det är någon av LG:s appar som orsakar detta. Har ett svagt minne av att det kom uppdatering på ett par LG-appar för någon vecka sedan.

    Felet är väldigt konstant och omstart tar precis 12 minuter varje gång så det känns inte som något hårdvarutrubbel som nog hade orsakat mer slumpmässiga problem. I det här fallet fungerar telefonen precis som den ska i alla övriga avseenden, enda problemet är att uppstarten tar 12 minuter extra med texten "Optimerar applikation 1 av 1".

    Jag väljer nog att leva med det tills vidare istället för att göra en fabriksåterställning och behöva konfigurera upp alla appar igen. Om det är en LG-app som spökar så finns det ju visst hopp om att LG fixar detta i kommande uppdatering.
     
  20. Umeaboy

    Umeaboy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag säger inte att det behöver vara som jag säger, men det skulle kunna vara så att LG har börjat anamma Apple och Samsung när det gäller uppdateringar som gör telefonen långsammare.

    Det du kan prova för att se om detta stämmer är att:

    1. Skaffa en annan LG G4 som inte har uppgraderats någon gång sedan den köptes & använd den Android-versionen ett tag för att se om telefonen blir seg/are.
    2. Testa installera en Benchmark-app typ AnTuTu och kör ett test. Skriv upp resultaten.
    3. Uppgradera den telefonen till en nyare Android-version & kör AnTuTu. Beter den sig annorlunda?
    Om du inte får samma resultat efter att du uppgraderade Android-versionen så kan det vara hårdvaran som inte fungerar som den ska.
    4. Installera TWRP, Advanced wipe (markera allt förutom USB OTG), Installera Lineage 14.1 utan att lägga till Gapps.
    5. Startar telefonen snabbare? Där har du kanske svaret, att LG suger på uppdateringar till äldre mobiler.