Autostarts - hjälper dig spara batteri

Diskussion i 'Applikationer' startad av tomle, 19 aug 2010.

  1. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Jag konstaterade att min telefon drog igång massa program så fort jag startade telefonen och efter att ha dödat dem med ATK så var de igång igen ett tag senare även om jag inte rört telefonen. Googlade och kom fram till att apputvecklare kan välja att deras app ska autostartas vid olika event i operativsystemet, t.ex. vid boot eller när en widget uppdateras.

    Då köpte jag Autostarts på Market (€0.69) som jag läst om och blev förvånad över hur många appar som vill starta hela tiden. Har en nyinstallerad telefon med några appar.

    Vid boot: Förutom vettiga program som Calender, Mail, Messaging, SIM Toolkit etc så startar även: Google Talk Service, Documents to go, Maps, Sms Backup & Restore, Cardiotrainer, Colornote, Java ME Apps, Bankdroid

    Varje gång en widget uppdateras (vilken som helst!):
    Clock, Music, Calendar, Settings, Gallery, Facebook, Youtube, Maps, Beautiful Widgets, Bankdroid, Tapatalk, ColorNote, Twidroyd, 3G Watchdog. Observera att Gallery, Youtube, Maps, Bankdroid, Tapatalk, ColorNote, Twidroyd och 3G watchdog inte ens används som widgets men ändå startar de programmen varje gång facebook uppdateras t.ex.

    Med hjälp av Autostarts har jag lyckats stänga av att alla dessa program startar så fort telefonen slås på eller en widget uppdateras och min batteritid har blivit mycket bättre. Oroar mig inte längre över att komma ner under 15% batteri innan kvällen vid vanlig användning av telefonen.

    Detta låter väldigt mycket som reklam för appen men jag ville dela med mig av detta eftersom det förbättat min batteritid mycket att inte hälften av alla mina program startas varje gång en widget uppdateras.

    [​IMG]
     
  2. forsba

    forsba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om det fanns betalapps här i Sweden så skulle jag köpt den! :) Men tack för infon om denna app, ska hålla ett öga på detta :)
     
  3. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    GoogleTalkService hör till de vettiga eftersom den sköter push-funktionerna. Utan den funkar inte synken med ditt googlekonto som det ska.

    Tar du bort den helt kan du inte ens ladda ner appar från Market.

    Att 3g Watchdog startar när Facebook uppdateras är väl precis som den ska. Du har ju den för att hålla koll på datatrafiken och då måste den startas när någon app använder data. Vill du inte det kan du lika gärna avinstallera den.
     
    Last edited: 19 aug 2010
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Hittas inte heller av min X10. Undrar om SE/Google tänker få ordning på Market någon gång?
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Om du inte hittar det pga att du inte ser betalapps finns ju medel att tillgå.

    Annars är det ju din telefon som sätter strul i maskineriet.
     
  6. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Poängen är att 3G Watchdog startas när telefonen startar och sålunda ligger den igång hela tiden. Det jag däremot inte behöver är att facebook-widgeten säger åt 3G Watchdog att uppdatera sin widget eftersom jag inte använder 3G Watchdogs widget. Man ser alltså även vilken process i programmet som anropas, i detta fall anropas
    3G Watchdog (3G watchdog (big))
    3G Watchdog (3G watchdog)
    vilka är de interna namnen på widgetarna. Vid start av telefonen startas 3G Watchdog vilket då är programmet i sig.

    Angående GoogleTalkService så har du helt rätt, har dock min gmail vidarebefordrad till en annan adress så jag behöver inte den push-funktionen igång hela tiden.
     
  7. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag har köpt det. Får se om det gör någon skillnad. :)
     
  8. ninetwozero

    ninetwozero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Är det någon som är sugen på att göra ett vetenskapligt test av det hela? :-)
     
  9. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Hur gör man ett mer vetenskapligt test?
     
  10. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Testet måste utföras på samma telefon både med och utan Autostarts.
    Det bör utföras på exakt samma plats för att inte 3G täckningen skall diffa för mycket.
    Samma användningsschema måste användas.
    Vara noga med att logga allt som görs.

    Typ
     
  11. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER


    Förmodligen har 3G Watchdog registrerat listners för alla sina aktiviteter och inte bara dom du använder. Jag gissar att allt den gör är följande:
    Vaknar
    Konstaterar att du inte har nån widget
    Somnar igen.

    Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle påverka batteritiden men om du inte tycker att det är en bra lösning så maila utvecklaren och påpeka vad som händer. Han kanske inte ens är medveten om det.

    Du kan även testa Netcounter som inte ens har en widget :)

    Det är inte bara mail som pushas till telefon. Även nya kalenderhändelser, nya kontakter pushas och givetvis talk-im. Även de borde rimligtvis höra ihop med GTalkService.
     
  12. ninetwozero

    ninetwozero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Det vore nämligen intressant att se den dokumenterade effekten av det hela. :)
     
  13. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag har fullladdat batteri nu och ska anteckna allt jag gör så får vi se vad som händer. Jag upplever mobilen snabbare iaf.
     
  14. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Gör då samma saker i morgon, men ta bort Autostarts :)
    Du blev precis labbråttan.
     
  15. Gonjer

    Gonjer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ser fram emot resultat, 48h batteritid normalanvädning(några samtal, 5 sms, 20min spel/surf). Så om man kan få mer än 48h så tackar jag självklart inte nej.

    Men jag tycker att det bara känns som ett mer "avancerat" system för en Taskkiller. Kör man få program och vet vad man installerar så krävs inte dessa program.

    Behöver man tex kolla på ett PDF dokument så ladda ner applikation för det då, sedan ta bort de. Kollar man på liknande dokument flera gånger så är det ju självklart att man skall ha kvar de på mobilen. Ha alltid mobilen så "ren" som möjligt så slipper man hålla på att mixtra med den. Har klarat mig fint med att bara installera applikationer som jag litar på och som jag verkligen behöver och ta bort sånt som jag inte använder eller använder en gång i månaden, för att installera ett program och ta bort de tar kanske 10sek av ditt liv, för att istället ha mobilen snabb och få en lång livslängd.

    Som ett exempel, 3g watchdog är väldigt bra att ha om man har ett surfpaket för 200mb. Men ligger man och pendlar nära 200mb gränsen varje månad så känns det som man borde hosta upp dom 20kr extra eller vad det kostar för att öka gräsen. Vet man att man aldrig ens kommer över 100mb så varför behöver man Watchdog? Operatörens hemsida finns ju.

    Jag vill verkligen inte säga att alla skall göra som jag skriver, men det hjälper om man är lite fundersam om vad man installerar, detta undviker att man behöver ha ett Antivirus program som drar av mobilen och batteriet. Ja det är som en cirkel, som ni kanske förstår.

    Men som jag skrev, så ser jag gärna fram emot resultat om det verkligen ökar längden.
     
  16. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Imorgon? Så snabbt brukar inte mitt batteri ta slut. :) Jag har 90% kvar efter 8 timmar. Hittils har jag tagot emot 3 samtal på ca 1-3 minuter vardera, tagit emot 7 sms och svarat på alla, kollar mailen ett par gånger och chattat ca 30 min via Trillian.
     
  17. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Ja jag tänkte att du kan ju se hur mycket batteri som är kvar efter typ 10 timmars användning och göra exakt samma saker. Men det är kanske bättre att köra så länge batteriet räcker och se vilken metod som klarar sig längst. Själv laddar jag varje natt om jag har tillgång till uttag oavsett vad batteristatusen är.
     
  18. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag tänkte att jag kunde gå till 50% :) Jag använder Battery Indicator så jag ser exakt på klockslaget när jag laddade den sist och hur mycket batteri jag har kvar.
     
  19. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag har testat, om än ovetenskapligt med om bakgrunsdappar drar mer batteri och kom fram till att det inte var någon märkbar skillnad. Om jag hade taskkiller igång och stängde av appar med och utan. Nada skillnad för mig.
     
  20. Ekis

    Ekis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Startup Cleaner 2.0 är gratis och gör motsvarande jobb. "Motsvarande" för jag har inte testat skillnderna.