Problem: SMS från anonym sändare - Comviq Wi-Fi problem

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av jazzskägg, 23 apr 2018.

  1. jazzskägg

    jazzskägg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630
    Har flera ggr under senaste månaderna fått anonyma sms där det följande:

    mretrieve.png
    Jag har ringt Comviq support 5 ggr om problemet men dom vet inte vad det rör sig om överhuvudtaget. Urusel support.

    Jag vet nu att problemet uppkommer när jag har Wi-Fi igång och någon skickar MMS. Jag kan alltså inte ta emot MMS när jag har Wi-Fi igång. Jag får sen inte bilden som någon försökt skicka till min telefon. Den försvinner totalt.

    Har funkat annars i ca 10 år med olika telefoner, Android, Blackberry, och Windowstelefoner. Utan problem.

    Har ringt om detta problem och Comviq påstår att man INTE ska kunna ta emot bildmeddelanden (MMS) när man kör Wi-Fi i telefonen, HUH!!!!

    Är det någon annan här som har detta problem? Och varför tillåter inte Comviq bildmeddelanden med Wi-Fi aktivt i telefonerna. Är riktigt arg på Comvig och funderar allvarligt på att byta operatör. Detta är inte ok på nåt sätt.
     
  2. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Säker på att du och Comviq inte bara har missförstått varandra? Att Comviq menar att du inte kan ta emot MMS om du enbart kör WiFi, utan att du också måste ha 4g/3g på telefonen? Och att du tror att de menar att man aldrig kan ta emot MMS om WiFi är aktiverat?
     
  3. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    När du har wifi igång? Alltså du behöver inte vara ansluten till ett nätverk, utan bara ha det igång? Eller är det enbart när du är ansluten till ett nätverk det inte fungerar? Är det så på alla wifi, eller bara i hemmet? Vad har du för APN-inställningar för MMS? Om enbart i hemmets nätverk, kör du routern via någon VPN? Kör du telefonen via VPN när du kör wifi (om du kanske kör så på t.ex. flygplatsers öppna nät för att vara lite skyddad)?
     
  4. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Kolla så att telefonen håller en dataanslutning aktiv mot mobilnätet när du har wifi igång.
     
  5. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Min gissning är att inställningarna för MMS är felaktiga. Rimligen försöker telefonen ansluta till operatören via WiFi och lyckas inte eftersom operatören bara tillåter nedladdning av MMS via sitt egna nät.

    Testa att resetta APN-inställningarna, det kanske hjälper. Sen kanske det är lite off-topic, men vem använder MMS idag...? Använd Signal, Whatsapp, Messenger eller vilken annan app som helst så blir det garanterat mycket smidigare och snabbare.
     
  6. jazzskägg

    jazzskägg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630
    Jag testade att byta ifrån 4G till 3G/2G och DÅ funkar det att skicka MMS med Wi-Fi och mobildata på. Undrar varför det blir så?
    ----------

    Tack tipsen i tråden. Comviq har tidigare skickat de rätta inställningarna 2 ggr men det funkade ändå inte. Har en Huawei y5ll.
     
    bernard gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Smidigheten med MMS är att man slipper anpassa vilken app man skickar bilden i och att massor med människor därute inte använder andra appar, sen att MMS ofta är segt och inte alltid kommer fram får man leva med.

    Det kan ju vara ett fel i telefonen som orsakar problemet, har du kollat med Huawei support (om de nu har någon)?
     
  8. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  9. jazzskägg

    jazzskägg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630
    Tack ska ni ha. Ska höra med huawei supporten.