Fiber som inte funkar trots 4 st Asos Lyra-puckar

Diskussion i 'Allmänt' startad av Helene1973, 24 apr 2018.

  1. Helene1973

    Helene1973 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har ett problem som snart gör mig tokig! Jag är inte så intresserad av teknik så jag behöver lite pepp och råd från er som är det.

    Vi har fiber från Telia, bytte för ett par månader sedan upp oss till 250 Mbit för vi tyckte det gick lite segt. Efter det gick det snarare långsammare att surfa. Vi kontaktade Techbuddy som rådde oss att köpa Asus Lyra-puckar som de kom hit och installerade. Efter det fungerade inte TV:n och inte gick det snabbare heller. Techbuddyn fick komma hit igen och installera ytterligare en puck. Nu är bredbandet i princip obrukbart, under kvällen har jag mätt hastigheten via Bredbandskollen och landat mellan 0,91 - 3,45 Mbit.

    Vi bor i ett helt vanligt tvåplans trähus. Fibret kommer in på övervåningen och sedan ska det 'ta sig' ned för trappan och över till andra sidan huset, jag bedömer det som max tio meter. Grejen är att det funkar lika dåligt om jag sitter precis vid fiberdosan så jag börjar misstänka att det är något annat än räckvidd mellan fiberdosan och Asosdosorna som är problemet.

    Men vad? Hur börjar jag felsöka? Känns dödfött att ta hit Techbuddyn igen och tanken på att ringa till Telias kundtjänst....

    Tar tacksamt emot alla råd till felsökning!
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det första du bör göra är att utesluta problem med din uppkoppling. Det gör du enklast genom att koppla in en dator direkt till bredbandsuttaget utan att någon router används emellan.

    Efter att du kopplat in datorn med sladd direkt till uttaget går du till Bredbandskollen och kollar om du får en hastighet som ligger någorlunda nära de 250Mbit/s du abonnerar på.

    Får du inte i närheten av låt säga ~100Mbit/s i alla fall är det något fel med anslutningen, och då får du nog be Telia skicka ut en tekniker som kan komma och felsöka.


    250Mbit/s låter för övrigt lite som overkill i ett normalt hushåll för tex strömningstjänster. Det vill säga om ni nu inte är väldigt många i hushållet som strömmar video samtidigt. Du bör klara dig fint på 100Mbit/s.
     
    chraist gillar detta.
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Du behöver nog tyvärr ställa dig i telefonkö hos Telia. Dom brukar kunna göra lite egna mätningar för att se hur det fungerar. Jag hade väldiga problem första året med fiber, oftast hade det inte med mina saker att göra utan jag hade dålig fart in i huset. Dom hittade lite fel i mitt område som dom löste. Därefter hade jag problem med enheten som fibern är ansluten till, den byttes ut och sen dess har det fungerat bra förutom några driftstörningar som drabbat alla i området.

    En sak du kan göra är ju att koppla datorn med nätverkssladd direkt till enheten du kopplar routern i. Därefter gör du ett hastighetstest med bredbandskollen. Får du bra fart då är det ju inte fel på fiberdelen, får du lika dålig så är ju inte felet i ditt wifi
     
    chraist och bernard gillar detta.
  4. Helene1973

    Helene1973 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Å tack, ska testa att koppla datorn mot fibern imorgon! Nu startade jag om en av puckarna och då hittade de en ny väg till varandra och jag kom direkt upp i 70Mbit på Bredbandskollen.

    Vi hade 100 Mbit från början men tappade så mycket på vägen från där fibern kom in till TV-rummet i andra ändan av huset. Tänkte att 250 skulle ge mer kvar netto efter spillet så att säga. Vi gör verkligen inget avancerat, två barn som kör Fortnight, en pappa som jobbar via datorn och en mamma (jag) som typ streamar lite Netflix :-)
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Tycker det är bra att man kollar av lite hur man kan få ut det mesta av det man betalar för. Det är ju inte gratis med fiber och bredband och då ska man ju få det man betalar för. Har du dåliga hastigheter med sladden inkopplad i modemet eller vad det kallas så skulle jag absolut jaga Telia.
     
  6. Dupp

    Dupp Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Att ha 250 ned känns som "overkill" om ni inte är en stor familj där alla streamar och spelar online samtidigt.
    Att "Techbuddyn" rådde er att skaffa Asus Lyra innan kontrollerat orsaken till den dåliga uppkopplingen känns riktigt oseriöst, snarare som att de ville sälja prylar till er.

    Koppla in en dator med kabel till första uttaget, kolla hastigheten mot bredbandskollen.
    Ligger hastigheten under 200, vilket är långt under det ni har beställt och betalar för, så kontakta Telia, då har ni "skit in", dvs. Telia tjänst.

    Får du när du kopplat in dig via kabel i första uttaget 250- 220, vilket är ok. Koppla in routern, anslut datorn till routern och gör en ny test mot bredbandskollen.
    Är hastigheten ok, flytta dig bakåt med datorn från routern och gör nya mätningar runt om i huset så får du en uppfattning om mottagningen i huset.

    Lyra har knappast visat sig vara något stabilt..
     
    bernard gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Och skulle det visa sig att du får ganska exakt 100Mbits så kan det vara läge att kolla så inte datorn är begränsad till 100Mbits innan man felanmäler. Men det är nog en ganska gammal dator om den inte klarar 250Mbits (dvs 1Gbits).
     
    bernard gillar detta.
  8. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Byt till Bahnhof om du kan.
     
    bernard gillar detta.
  9. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Förutom ovan nämnda: se också till att du testar med rätt kabel. Fick liknande problem nyligen med Google wifi där jag hade väldigt seg hastighet. Boven visade sig vara en mycket dålig kabel till första pucken.
     
    gneken och bernard gillar detta.
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Hur har det gått?
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Får jag fråga: Vad för kabel hade du som funkade dåligt? Den som medföljde? En gammal kabel? Nyköpt kabel?

    Bara för att förstå om du råkade ut för ett "måndagsex" av kabel eller om det var något gammalt skräp du råkade koppla in där! :D
     
  12. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Först trodde jag att det var de kablar jag klämt ihop själv, bytte kontakt på ena så kom det igång igen. Men då och då så gick ändå hastigheten ned till 100mbps. Nu i helgen så drog jag kabel upp till övervåningen, fick aldrig mer än 100mbps. Ungarna hade såklart fipplat med första pucken och när jag kontrollerade den så upptäckte jag att originalkabeln till första pucken skavts något med blottade kablar. Första pucken har stått på en fönsterbräda med kabeln gåendes över skarven Bytte ut den och vips så funkade allt som det ska.

    Alla kablar nya/original. Klämmer man ihop själv -> dubbelkolla att du har placerat trådarna rätt (b/b). Kabeln kan ju även skadas när den dras igenom väggen (kört mina i vp-rör med gamla analoga telekablar). Medföljande kabel är tunn och med det följer ett tunt skyddande plasthölje.