Många androidprylar på företaget

Diskussion i 'Allmänt' startad av LasseT, 29 apr 2018.

  1. LasseT

    LasseT Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    hur hanterar ni det där med många android-telefoner/plattor osv på företaget.
    För att kunna ladda ner appar & hålla dessa uppdaterade så krävs ju ett google-konto på alla dessa prylar.
    Låter ni användaren själv skapa ett sådant, eller skapar ni ett antal företagskonton eller vad???
     
  2. onroads

    onroads Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    På vårt åkeri har vi ett Google konto som alla har. Det innehåller kunder, adresser, företagets mejl till anställda. Även Google maps nålar delar vi i detta konto.

    Fördelen är att alla nya kunder som läggs till ses av alla. Smidigt för nyanställda att ha tillgång till telenummer, adresser, kartor med färdiga nålar och rutter.
    Detta körs parallellt i min mobil med mitt egna Google konto.
     
    hahadaoc gillar detta.
  3. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Med tanke på hur många telefoner/plattor som har återställningsskydd (FRP/GDP) där man måste ange samma Google-konto som fanns på enheten vid återställning så lär det väl vara bäst att använda konton som de ansvariga har tillgång till jämfört med att låta folk lägga in privata konton. Om de sedan slutar så måste man fråga om deras login info och det kan ju gå lite hur som beroende på hur personen slutade på företaget.

    Ska kontot endast vara till för att installera/uppdatera appar så räcker ju ett konto gott och väl.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google har verktyg för ändamålet: Mobile Management – G Suite

    Kräver dock att alla har G Suite-konton. Använder ni G Suite i företaget, eller har ni något annat system?

    Ett konto för alla enheter låter inte bra ut säkerhetssynpunkt beroende på vad för uppgifter som hanteras etc.

    Alla större aktörer, ex Microsoft eller Google, erbjuder verktyg för att administrera och inventera enheterna (MDM), så man har full koll på "maskinparken", kan styra över rättigheter, fjärrlåsa/radera etc.
     
    Last edited: 29 apr 2018
  5. LasseT

    LasseT Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej & tack för svaren så här långt.
    -vi använder inte G suite eller Gmail
    -Vi är inte speciellt stora (ca 40 anställda)
    -Huvudsakliga syftet är för att hålla utrustningen uppdaterad & försedd med de appar som behövs ur ett företags perspektiv
    -Inte helt säker på att jag gillar tanken på ett konto, samtidigt som jag inte är helt motståndare till det
    -Tror att jag skulle gilla ett konto per anställd (då kan olika människor ha olika appar osv), men att det var företaget som ägde det. Stödjer Google nåt typ huvudkonto & underkonton?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, kika här: Hantera privata appar på Google Play - G Suite-administratör Hjälp


    För 40 anställda/40+ klienter, för att få någon ordning och reda på det, skulle jag se det som helt nödvändigt att använda någon typ av centraladministrerad lösning.

    T.ex.
    G Suite: G Suite – Gmail, Dokument, Drive, Kalender med mera för företag
    Office 365 Business: Office 365 Business | Office 365 / Capabilities of built-in Mobile Device Management for Office 365



    Har man aldrig satt upp något liknande tidigare kan det nog vara en god idé att dra in en konsult som styr upp och visar hur det fungerar. Administrationen i sig är enkel när det väl är konfigurerat och sköts via ett "klickvänligt" webbgränssnitt.
     
    Last edited: 29 apr 2018
  7. LasseT

    LasseT Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tillhör dom som är (rätte eller fel) skeptiska mot både Office 365 & Google....
    Om man kör G-suite, kan man skippa allt med kalendrar /mail osv, vi kör ju en Exchange lösning.

    Allt jag vill (och är tvingad till) är ju att ha ett Google-konto, egentligen skulle jag ju velat att de kunde använda sina ordinarie jobb-maill konton.

    Sen är en MDM lösning attraktiv ur många andra aspekter...
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men annars går det att integrera systemen: Integrera Outlook och Exchange med G Suite - G Suite-administratör Hjälp

    Det går fint att köra tjänsterna helt oberoende av varandra också.
     
  9. LasseT

    LasseT Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, nu börjar det se roligt ut.
    Var hittar man nån i Sörmland som har koll på detta??