Fråga: Smart Lock

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Larsgmb, 18 apr 2018.

  1. DjStef

    DjStef Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med min S8+. Tror det är något med Samsung mobilerna. När jag körde smartlock och betrodda platser med min Nexus 6P med Oreo, hade jag aldrig några problem.
     
    Larsgmb gillar detta.
  2. Ace123

    Ace123 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2017
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    19
    Samma problen hos mig. Fungerade perfekt innan oreo kom.
     
    Larsgmb gillar detta.
  3. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Efter nattens uppdatering av telefonen till CRD7 fungerar Smart Lock betydligt bättre på min S8+.
    Nåja, lite bättre i alla fall.

    Nä, efter en tid kan man konstatera att det fungerar lika dåligt som tidigare:ehm:
     
    Last edited: 11 maj 2018
  4. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jag kan nu ha hittat ett sätt att kringgå problemet med (o)Smart Lock.
    Kanske kan det fungera även för andra med samma problem. Att ändra Lokaliseringsmetod under Plats till Energisparläge.
    Det har i alla fall fungerat 10 ggr i rad nu för mig. Sen Oreo kom har jag annars varit glad om det fungerat 1 gång av 10.
     
  5. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Efter att ha ändrat Lokaliseringsmetod enligt ovan fungerade visserligen Smart Lock oklanderligt resten av dagen. Men morgon efter var det samma visa igen, liksom följande dagar. Kräver manuell upplåsning, speciellt i början av dagarna. Efter lunch kan det ibland fungera.

    Att ha telefonen olåst vågar man väl inte. Men har nu ändrat till Mönster, vilket är lite lättare att hantera än fingeravtryck eller PIN-kod. Har även ändrat skärmtimeouten till max, 10 minuter. Med lite tur är skärmen då fortfarande påslagen nästa gång du behöver göra något.

    Efter dessa ändringar nu på morgonen testade jag att släcka skärmen manuellt, med dubbeltryck på den. Och 3 ggr i rad fungerade Smart Lock.
    4:e gången lät jag telefonens skärmtimeout släcka skärmen, och då fungerade INTE Smart Lock. Vad man nu ska dra för slutsatser av det.

    Det är verkligen synd o skam att en fabriksåterställning inte återställer telefonen som den var när den lämnade fabriken, till före Oreo-uppdateringen.
     
  6. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Skulle prova rådet från @Dejan195@Dejan195 i en annan tråd och stänga av/sätta på Smart Lock. Men upptäckte att den inte går att stänga av i sin helhet.
    Inte heller komponenten ”betrodd plats” går att stänga av.
    Däremot kan man stänga av det som gäller ”rörelse/lägesigenkänning”, vilket jag gjorde. Utan att sätta på detta igen så fungerade nu Smart Lock på en betrodd plats (hemma).
    Resten av dagen, och även nästa dag. Telefonen låstes upp automatiskt.

    Men ingen glädje är beständig. 3:e dagen var det som vanligt igen, Smart Lock låser inte upp telefonen. Testade då att sätta på ”rörelse/lägesigenkänning”, men får hela tiden låsa upp mobilen manuellt ändå.

    Testade då att byta standard launcher, från Nova till Samsungs egen (experience). Och faktiskt, nu har Smart Lock fungerat i flera timmar.

    Men luttrad som man är så lär den banga ur i morgon igen.
     
    bernard gillar detta.
  7. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Ja Smart Lock bangar ur varje morgon.
    Men kanske (peppar peppar) har jag till slut ändå hittat ett sätt att komma runt problemet.
    Efter att i går morse ha konstaterat att det inte fungerar så bootade jag om telefonen. Och sen fungerade det resten av dan. Likadant i morse, en omstart får igång Smart Lock.
    Prova gärna ni också som har samma problem, t.ex. @DjStef@DjStef och @Ace123@Ace123 m.fl.

    Men visst, det känns ju inte ok att man måste starta om en premiumtelefon varje morgon.
    Och det är ju skräp att Samsung ännu inte kommit med en buggrättning. Om jag inte missminner mig uppstod felet redan i vintras i samband med uppdateringen till Oreo.

    PS. Tänkte skriva till Samsung om detta, men S8+ fanns inte längre med i listan. Förmodligen för att den är >1 år nu.
    Å andra sidan kan Samsung Sverige förmodligen ändå inte göra något åt saken.