Problem: Minnet fullt internt och SD kortet kan inte ta emot filer över 4Gig

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Wide, 23 nov 2017.

  1. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Men detta är väl ett faktum för alla märken med nougat och oreo. För det är väl google som tog bort funktionen att spara appar på minneskortet, eller minns jag fel här?

    Men måste gå med dig annars. Det dålig med denna lur är ynkliga 32GB när de flesta tillverkare idag kör minst 64Gb. Och att Google tog bort möjligheten att installera appar på minneskortet har även gjort att jag fått ominstallera min lur oftare. Vilket är dåligt.

    Att batteritiden blivit mycket sämre på sista tiden är inte positivt alls. Har knappt använt min lur idag och redan förlorat 20% procent av dess laddning. Märkte något liknande igår då 40% hade försvunnit vid inget användande alls. De senaste säkerhetsuppdateringarna har bara gjort batteriet sämre. Precis i början och första laddningen hade batteriet knappt gått ner alls efter 1 timme. Kollat jag informationen så kan jag inte ens se var det är som drar så mycket.

    Inte kul alls med en annars grymt bra lur.
     
  2. Jonas-SonyXperiaSupport

    Jonas-SonyXperiaSupport Infant Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej igen, ber så mycket om ursäkt för det sena svaret!

    Tyvärr så finns som sagt inte valet i så väldigt många applikationer, Spotify är en av de få som jag själv vet om samt den Podcast applikation som jag själv använder, men spel och liknande tar ju upp sin beskärda del av den interna lagringen också och där kan man inte göra så mycket åt det förutom att avinstallera dem. :(

    Kika gärna över så att det inte är en massa cachelagrade data, då vissa applikationer sparar väldigt mycket cachelagrade data, exempelvis när det gäller bildflöden.

    Jag ser givetvis till att föra feedbacken om att denna funktion saknas vidare internt, men jag kan inte ge några garantier på att den kommer/kan läggas till.

    Hör av dig om det är några oklarheter och sorry igen för det sena svaret!
     
  3. Jonas-SonyXperiaSupport

    Jonas-SonyXperiaSupport Infant Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hejsan och tråkigt att höra att batteritiden har blivit sämre. :(

    När det gäller appar till SD-kortet och Android Oreo så är det inget som har tagits bort från Googles sida så vitt jag vet, då man fortfarande kan flytta appar till SD-kortet i de telefonerna som stödjer denna funktion även efter att de har blivit uppdaterade till Android Oreo, exempelvis Xperia XZ och Xperia XZs!

    När det gäller batteritiden, har du provat att bara starta om telefonen? Ibland så händer det att någon bakgrundsapplikation hänger upp sig och använder betydligt mera batteri än den ska göra och då brukar det lösa sig efter en omstart!

    Skulle det vara så att det inte blir bättre så får du jättegärna göra som så att du laddar telefonen till 100% och använder den ned till 5-10% och tar ett par skärmbilder på batterianvändningen och även på grafen. För att ta en skärmbild så håller du in Av/På-knappen > Ta skärmbild.

    Du hittar grafen under Inställningar > Batteri och batterianvändningen under Inställningar > Batteri > Avancerat.

    Återkom gärna med skärmbilderna här i tråden eller i ett privat meddelande om det passar dig bättre, så ska jag kika på det! :)

    Ha en fortsatt bra dag!
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Brukar göra så som du säger, men när man märker väldigt fort att batteriet går ner väldigt fort då börjar man undra.

    Men varför tog ni då bort möjligheten i XZ1 compact? Aldrig varit med om att rensa luren så ofta som nu. Det är småsakerna som stör denna fina lur. Dessa 4 saker:

    1 Swiftkey bara suger
    2. Batteritiden
    3. 32GB tar slut fort och är för lite om man jämför med övriga tillverkare vilket blir mer kännbart om man inte kan spara appar på minneskort
    4. Knock2wake saknas

    Mobilen borde also haft minst 64GB (vilket ni lyssnat på när det gäller XZ2-serien) men även det är lite tidsmässigt efter dagensstandard som ligger runt 128GB. För att se mindre får man kika på låg och mellansegmentet.
    Mer minne kunde ha gjort nummer 3 mindre viktigt. De övriga är snarare mjukvaruproblem och nummer 1, utveckla ert egna tangentbord igen och vidhåller att Sonys egna var mycket bättre.
     
  5. Jonas-SonyXperiaSupport

    Jonas-SonyXperiaSupport Infant Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    9 jan 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej igen! Jag ber om ursäkt för det sena svaret, jag har varit på lite semester!

    Om du inte gillar Swiftkey så finns det andra tangentbord att välja på i Google Play butiken. Gboard som är Googles egna verkar vara väldigt populärt har jag sett! :)

    När det gäller batteritid så såg jag att du skrev i en annan tråd att den blev som vanligt i säkert läge vilket tyder på att det är någon eller några nedladdad applikationer som ställer till det för dig och håller igång telefonen när den egentligen ska vara i viloläge. På skärmbilderna så är det inget direkt som ser konstigt ut, skulle du kunna trycka på de tre prickarna under Inställningar > Batteri > Strömförbrukande appar och kika vad som ligger här? Prova att framtvinga avstängning på de apparna som finns i listan här och se om det blir någon skillnad, men det är svårt det där med att säga exakt vilken eller vilka applikationer som skapar detta problem.

    Angående dubbeltryck för att väcka samt att kunna flytta applikationer till SD-kortet så är det något som telefonen inte stödjer, dock så har jag ingen information om varför så är fallet, beklagar detta.

    Jag ser givetvis till att föra din feedback om detta vidare internt och tackar dig så mycket för den! :)

    Ha en fin eftermiddag och kväll!
     
    dragontrumpetare gillar detta.
  6. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tänkte skriva att Sonys tangentbord
    ännu finns att ladda ner men hittar den inte längre. Laddade ner den direkt när jag köpte mobilen men den lär väl försvinna i nästa större uppdatering.

    Misstänker Sony tjänat mkt på att inte längre ha egna appar som i många fall var bättre än Googles. De skall underhållas och uppdateras. Enklare släppa dem. :(