Jag tror i och för sig att det handlar om en avgift bank/kortutgivare får betala i Apples fall. Det fungerar alltså inte som med kreditkorten på det viset att avgiften hamnar hos säljaren (..eller ja, inte direkt i alla fall):
Banks surrender in Apple Pay fee fight
Jag skulle tro att Google gör samma sak som Apple. Jag pratade med Samsung för några månader sedan om detta och de menade att de inte tog ut någon avgift i något led; vare sig hos säljarna eller av bankerna/kortutgivarna, varför man fått ett så utbrett samarbete på förhållandevis kort tid.
För Apples och Googles del räcker det ju dock att en bank hakar på för att de andra bankerna skall börja tappa kunder. Telefonen är så central idag att banker som har dåligt stöd för X eller Y ekosystem kommer tappa på det, och på så vis kan man väl tvinga sig in på marknaden och dessutom tjäna pengar på det antar jag.
Nordea har säkert inte tappat kunder på samarbetet med Apple, även om det kostar dem en slant så blir det nog pengar av det i slutändan. Är bara en tidsfråga innan andra banker ser sig tvingade att haka på, och det blir väl samma visa när Google Pay kommer. Det vill säga om Google Pay nu fungerar på samma vis.
Click to expand...