hur tillförlitlig är GPS på P10 Lite

Diskussion i 'P10-serien' startad av Mini12, 10 maj 2018.

  1. Mini12

    Mini12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER
    Funderar över hur tillförlitlig/ precis Gps'en är på på P10 Lite .

    Misstänker att den aviker något, men hur mycket.

    Skall till och mäta ut tomtgränsen så den kan inte fela för mycket...
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    GPS kan variera en del beroende på när du mäter också. Satelliterna är ju hela tiden i rörelse och signalen påverkas av väderförhållanden osv.

    Generellt sett borde det dock inte diffa på mycket mer än +/-5 meter, om man nu mäter en fast punkt. Ofta mindre än så.

    Det blir ännu bättre när Galileo används, då kan man komma ned till 1 meter. Används amerikanska GPS-systemet är noggrannheten för civilt bruk cirka 5 meter. Systemet är mycket bättre än så egentligen, men det kostar pengar om man vill ha bättre noggrannhet.
     
  3. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Mycket av egenskaperna sitter i mjukvaran/firmware, jag hade en P8 lite innan och den slutade att uppdatera positionen om man stannade upp, förflyttade man sig långsamt kunde den diffa upp till 15 meter innan den hoppade till och låste upp sig på en ny position, min Garmin gpsmap62s reagerar direkt på minsta förflyttning.
    Skulle man geocacha med P8 lite så fick man aldrig stanna upp, man fick gå hela tiden och försöka syfta in positionen.
    Min Honor 8 funkar faktiskt bra, dotterns Honor 7 något sämre.
    Du kan kontakta lantmäteriet och fråga efter uppgifter på en referenspunkt i närheten och åka och kontrollera hur mycket det avviker, själv så avvek min garmin någon tusendels minut när jag kollade sist, 1-2m, men testar man dagen efter så kan man hamna 3m fel.
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har ett liknande bekymmer med att mäta ut tomtgränser där markeringarna försvunnit. Efter vad jag läste blir GPS-precisionen sämre om det är skog så att fri sikt till satelliterna delvis är skymd, vilket var fallet där jag provade.

    Ska man ha någon chans att mäta ut med någorlunda precision med en mobil-GPS så ska det nog vara öppen terräng och även då får man nog vara beredd på att det kommer att diffa 2-3m mot verkliga värden. Jag läste också att det kan diffa beroende på vilken tid på dagen man mäter p.g.a. att satelliternas position ändrar sig över dagen så man bör nog göra flera mätningar över flera dagar på olika tider och jämföra. Men i slutänden får man nog vara beredd på att det diffar ett par meter i alla fall.

    Är det någon som har tips på bättre sätt att mäta ut tomtgränser så är jag mycket intresserad! :)
     
  5. Tomaro

    Tomaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10e
    Måttband?
    Reflektorer och laser?
    Mäta med GPS då behöver man, för att få tillförlitlighet, lite bättre utrustning än en mobiltelefon.
    De som mäter professionellt har betydligt dyrare mottagare än den som sitter i din mobil, ofta en stödsignal eller två med känd position för att kunna mäta in sig exakt.
     
    hahadaoc gillar detta.
  6. Mini12

    Mini12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2015
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Moto G7 POWER
    har misstänkt att mobilen inte skulle klara att mäta ut tillräckligt precis.
    Har därför börjat kika på möjligheten att hyra en utrustning.

    hittade bland annat detta , vad tror ni om något sådant.

    Dessvärre verkar inte Cramo ha någon variant, skulle varit enklare att bara svänga förbi och hämta istället för att förlita sig på ett frakt bolag.