Problem med mikrofon efter skärmbyte - P10

Diskussion i 'P10-serien' startad av tlubtu, 21 maj 2018.

  1. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har precis bytt skärm på min P10 och efter det fungerar inte mikrofonen som den ska längre. När jag ringer ett samtal måste jag slå på samtal med högtalaren för att mikrofonen ska fungera. Min fråga är om det är en separat mikrofon för att prata i högtalartelefon eller använder man samma mikrofon för vanliga samtal med luren mot örat?

    Har försökt googla efter en lösning men inte hittat något. Har dock inte återställt telefonen ännu. Ska även testa det och se om det hjälper.

    Har bytt skärmen själv ska tilläggas så garantin täcker inte detta (har bytt flertalet trasiga skärmar och andra komponenter utan problem tidigare).

    Tacksam om någon har nåt bra tips på lösning!
     
  2. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Problemet delvis löst! Troligtvis beror det på att skärmen/ramen inte är original. När jag monterade den spruckna originalskärmen igen fungerade det utan problem. Blir nog att skaffa en originalskärm istället.
     
  3. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Vad jag vet så har den 2 olika mikrofoner, hade samma problem med en Mate 8 jag bytte skärm på.
    Läste på XDA forum att den har 2 mikrofoner.
    Borde vara samma på P10, om du byter laddkontakten nere som micken sitter på så ska det nog funka igen.

    Börja med att öppna luren igen och kolla så flexkablarna har bra kontakt, finns 3 st som sitter på USB kortet, även kolla så ingen flexkabel tagit skada.
     
  4. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Fast skärmen/ramen borde inte skapa det problemet. Säker på att du tryckte dit flexkablarna ordentligt?
     
  5. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Hej! Tack för svar. Skrev antagligen ungefär samtidigt som dig. Problemet delvis löst. Felsökte och upptäckte att när jag skruvat fast skruvarna för kontaktblecken till batteri och lcd slutade mikrofonen att fungera. Misstänker ändå att det beror på icke original skärm/ram. På något sätt blir det kanske nån kortslutningen eller liknande. Utan de båda skruvarna fungerar telefonen utmärkt. Jättemärkligt...
     
  6. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Rörde inte flexkablarna i samband jag lossade skruvarna och sen fungerade det...
     
  7. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Märkligt, har du jämnfört ramarna ordentligt bredvid varandra? Kommer ihåg när jag köpte en ny skärm med ram till en P9 så saknades dem små jordkontakterna på sidan av ramen på den nya så jag fick överföra dem från den gammla.
    Har ännu inte öppnat en P10 så vet inte hur den ser ut.
     
  8. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Försökte jämföra båda ramarna när jag hade isär luren men jag kunde inte se någon skillnad. Däremot märkte jag att det var lite svårare att få moderkortet på plats i ersättningsramen jämfört med originalskärmen så passformen kanske inte är helt perfekt. Några jordkontakter att flytta fanns inte. Ganska enkelt att byta komponenterna i P10:an.

    I vilket fall som helst fungerar luren bra nu så jag lägger ingen mer tid på att undersöka vad problemet kan bero på.
     
    wenom666 gillar detta.