Fråga: Synka 2 androidmobiler?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av nexusS, 18 maj 2018.

  1. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Hej!

    Jag kan allt om iphones men android är jag verkligen kass på. Hur gör ni när ni köper ny mobil och vill ha över allt innehåll på den nya? Iphonen säkerhetskopierar ju, finns det något liknande för Android? Och funkar det att synka samma trots att man köper en Sony och har en Samsung sen tidigare (dum fråga för det är väl samma system).

    Väldigt tacksam för svar :)
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Personligen så föredrar jag att inte synka över massor av skräp som man samlat på sig under tiden man haft en telefon. Jag tycker om att ha telefonen så tom och fräsch som möjligt. Jag installerar apparna när jag ser att jag har behov av dem. Inte tvärtom: Installera all skit som man inte använt på flera år och lusa ner telefonen med bakgrundsservicar och synkningar.
    Appar är i regel små och går snabbt att installera när man behöver dem. Vissa appar avinstallerar jag till och med mellan varje användning för jag använder dem bara några få gånger per år. Inte för att spara utrymme för jag har massor med ledigt minne utan för att jag inte vill bli störd av appar som jag inte behöver. Bara att se appikonen är störande. Jag eftersträvar någon form av minimalism och enkelhet i livet.

    Google tar backuper så många av de appar man hade på förra mobilen installeras automatiskt. I Androids barndom var det stödet väldigt dåligt, men nu när jag bytte till min senaste mobil så skötte den det galant. Eftersom jag tycker om en så ren och fräsch telefon som möjligt så var det inte helt positivt, men för de som tycker om att dra med sig hela sin historia med appar så är det ju bra.
    Sen kör jag bara appar som synkar mot molnet och då helst har Google-inloggning. Då behöver jag bara lägga till mitt Google-konto på mobilen och sen hämtar alla appar själv min data.
     
    Last edited: 18 maj 2018
    nexusS, katho och bernard gillar detta.
  3. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    På din iphone är du väl inloggad med ditt apple-id?
    På en androidtelefon så loggar man in med sitt googlekonto.

    Det är mycket som automatiskt backas upp. Lite beroende på telefon. Tex googles egna pixlels tar backup på hemskärm, layout osv som kanske inte andra gör.

    Sen så själva appdatan som är anledningen till att många installerar om tex windows och kanske android beror på om utvecklaren fixat till detta i sin app. De som gjort det kommer att ta backup till google drive. Tror man kan öppna drive, inställningar och någonstans där se vilka appar som det tas backup på.

    Personligen så gör jag detta(köpte ny telefon för ett par månader sedan):
    Foton och videor blir backup till google foto, tror denna app är standard men annars dra ner så säkerhetskopieras alla bilder och videor obegränsat upp till 16mpx samt 1080p. Vill man spara i originalkvalitet så dras det från de 15gb man har gratis.

    Email = gmail så inget man behöver ta backup på då det ligger på googlekontot så att säga.
    Kontakter = samma sak där.
    Anteckningar osv = samma sak där.
    Samtalshistorik = samma sak där. (vissa telefoner kanske inte gör detta, sms backup & restore fungerar isf utmärkt att ha installerat och ställa in att den ska ta backup på sms och telefon säg 1 gång per vecka)
    Vissa inställningar som wifilösen och lite sådant = samma sak där.
    Webhistorik och bookmarks = samma sak där.
    Kalender = samma sak där.
    Dokument = samma sak där.
    Sedan såklart vilka appar som var installerade, går att välja att installera alla som var installerade, eller från en annan enhet, eller välja vilka som ska installeras eller välja att inga ska installeras och göra det själv sedan.
    Samma sak då med musik, filmer. Dvs appar, musik, filmer, böcker och sådant är precis som på ios att själva datan sparas inte bara vad du köpt och hade installerat.

    Kör med nova launcher då man kan ställa in saker som antal ikoner i bredd och höjd samt storlek på dessa, svepgestures och en massa annat. Man kan även då man är klar med sina hemskärmar gå in i inställningarna och välja backup och välja dokumentslagring som då gör en backup till google drive. På den nya telefonen göra man samma sak men väljer återställ och bläddrar till den filen så är det klart.
     
    e7andy, nexusS, katho och 1 annan gillar detta.
  4. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    307
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Tack så mkt för er hjälp!!