Displayproblem, Black crush Galaxy S9 / S9+

Diskussion i 'Galaxy S9+' startad av solitary, 21 mar 2018.

Taggar:
  1. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Nu spekulerar jag bara lite efter egen erfarenhet och vad jag läst av andras köp men när det gäller S8 så hade den väldigt obalanserad skärm och röda/rosa nyans ute längst kanterna när den nyss kom. Även lite red tint när man vinklade den, red tint hade jag inte men starka rosa nyanser längst vänster sida av skärmen hade jag.
    Jag lämnade tillbaka min. Men efter några månader så var det mindre och mindre skärmar som hade dessa problem. Min nuvarande S8 (haft 4st olika) har en fin jämm skärm och har inte heller de rosa nyanser längst kanterna som min allra första hade, skiftar lite grönt/blått när man vinklar den inte rött.
    Kan vara så att när de nyss släppts måste de tillverka väldigt många telefoner så inte lika noga med qualitycontrol men efter några månader blev det bättre.

    Spekulerar bara som sagt.:)
    Gått någon månad nu så kanske färre mobiler har detta problem på s9 nu, då vissa inte verkar ha det.
     
    Last edited: 17 maj 2018
    bernard gillar detta.
  2. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Mycket möjligt. Frågan kvarstår om det är mjukvara eller Hårdvara... Och frågan är när nästa batch kommer Sen verkar det vara något med Huawei p20s skärm också märkte jag. Att den är gulaktig i nedre delen på många enheter Så jag kanske inte ska satsa på de allra färskaste släppen.

    Funderat som sagt på s8+ eller även Mate 10 pro. Gillade min förra Huawei (p8).
     
  3. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Läste en otrolig lång tråd om display kvalitén på Pixel 2 XL på xda (170 sidor eller något) då jag ville köpa den men hörde om diverse problem med LG P-Oled panel som satt i den.
    Där kunde man kolla upp när ens telefon var tillverkad och från vilken batch den tillhörde.
    Det var tydligt där att de senare batch inte alls hade samma problem som de tidiga hade i alla fall. Så det kanske ändå är en bra idé att vänta någon månad.

    Om du köper från Comviq som har ett bra erbjudande på S9 så är det 14 dagars ångerrätt.
    Om du köper från netonnet så är det 30 dagars öppet köp tror jag. Så du kan prova där om du vill köpa s9.
     
  4. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    På min S9+ (och min förra S9+) ser/såg man problemet oavsett upplösning :)
    Man ser det på hemskärmen med default wallpapern, den borde väl rimligtvis ha 1440p i upplösning? Man ser det även i spel, och många av spelen borde väl också köra i 1440p så länge skärmen är inställd på det?
    Så jag tror inte det har något med upplösning att göra.

    En fråga, alla ni som har problemet här, har ni kontaktat Samsung på chatten och/eller mail? Jag har varit i kontakt med dem sjukt många gånger nu och sist sa de något i stil med att det bara är jag och en annan i Sverige (förmodligen Toss3) som har varit i kontakt med dem om detta problemet. De har ingen aning om att detta är ett problem som faktiskt drabbar väldigt många S9+.
     
  5. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Då vi har familjeabonnemang från Telenor så blir det där jag skaffar telefoner. Deras utbud har blivit löjligt dåligt under åren. Aldrig några Nexus/Pixel, aldrig One+. inte ens LG längre. Är glad att de fortfarande har Huawei som alternativ. Då jag aldrig vill ha Iphone så lämnar det annars bara Sony och Samsung att välja bland. Just nu har jag Xperia xz premium och visst jag är inte missnöjd med den men vill verkligen byta till nåt annat nu. Och inte Sony igen. Så då kvarstår Samsung och Huawei, där båda deras flaggskepp verkar lida av skärmproblem.
     
  6. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det är P20 med lcd som har haft gulaktiga skärmar, inte P20 Pro med Oled. Har själv en P20 Pro med utmärkt skärm. Men som alltid med Oled är det lite av ett lotteri men jag är sjukt nöjd med min
     
  7. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ok då kan jag släppa det :) Men är kluven nu vad jag egentligen vill ha. S9+ var typ bestämt innan jag hörde om att så många har skärmproblem. Orkar inte chansa. o_O
     
  8. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har Samsung ens uppmärksammat problemet? Pixel 2 fick väl en uppdatering som fixade detta?
     
  9. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Tom's Guide fick ett svar från Samsung för typ 1.5 månader sedan :)
    "At Samsung, customer satisfaction is core to our business and we aim to deliver the best possible experience. We are aware of a limited number of reports of Galaxy S9/S9+ displaying dark colors differently than intended in certain instances. We encourage any customer with questions to contact us directly at 1-800-SAMSUNG."

    Läste dock precis om en på XDA som lämnade in telefonen till ett Samsung Service Center, och de hävdade att det inte var något problem med skärmen, så han fick tydligen betala för att få tillbaka telefonen...

    "Got my display replaced a while ago, but it didn't change anything. Sent it back to the service center, but after multiple calls and e-mails with both samsung directly and their authorized service center that took care of the screen replacement they've explicitly said that there is no issue and the screen is working as intended. No word on any potential software fix either. I was also forced to pay to get my phone back as there was nothing to repair, so I think I'm done with this trash company. Probably my first and last samsung phone, good riddance."
     
  10. Vertigood

    Vertigood Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    det är just en sån sits man vill undvika. Har sån erfarenhet med en LG för många år sen. Optimus 2x, som ju hade sina problem :D Serviceverkstaden hade den inne 3 gånger och sa varje gång att när de testat den så var det inga problem. Direkt när jag fick hem den så inträffade samma fel om och om igen...Så jävla segt. Jag fick ingen ny telefon eller nånting.
     
  11. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Det är mjukvaru problem.

    Senaste uppdateringen som kom häromdagen(överallt förutom Sverige typ), har tydligen gjort black crush mycket bättre.

    På tal om det. Var fan blir alla uppdateringar av i Sverige? Tror 2 eller 3 som vi inte fått ännu.
     
  12. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    Jag har fått den och den löste faktiskt det mesta av problemen! Skärmen ser mycket bättre ut nu! :)
    Black crush skulle jag säga är lite värre med den nya uppdateringen men det är typ ingen color banding kvar alls :)
     
  13. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 206
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Har du fått uppdateringen som har varit ute ca 2-3 dagar? dvs Maj uppdateringen.

    Vet inte hur du kan påstå att skärmen ser bättre ut men Black crush är Värre? Enligt andra så har black crush problemet Förbättrats i uppdateringen.

    Colour blending (blacks) problem - Post #814
     
  14. ConnyHedgehog

    ConnyHedgehog Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1
    Heheh kolla på användarnamnet på den du länkar till och kolla på mitt användarnamn så ser du att det är jag som har skrivit där också :)
    Det jag skriver i det inlägget är att det är nästan ingen color banding kvar längre och det är det som har varit det stora problemet för mig, att skärmen ser ut såhär: (den till vänster alltså)

    [​IMG]
    Detta problemet är löst till 80-90% skulle jag säga och skärmen ser alltså extremt mycket bättre ut nu. Om vi istället kollar på just black crush, dvs att skärmen visar allt som ska vara mörkgrått som kolsvart så är det så på min skärm nu att ännu mer är kolsvart. (Jag jämförde med appen "Display tester"). Och ja, jag har fått den nya uppdateringen som slutar med "BRE3" :)

    EDIT: Om du läser det här inlägget från Toss3 (som har skrivit en del i tråden här på Swedroid) så verkar han ha kommit fram till ungefär samma sak :)
    Colour blending (blacks) problem - Post #776
     
    Last edited: 25 maj 2018
    Angus gillar detta.