Diskussion: Andersson Elektrisk Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av [email protected], 26 maj 2018.

  1. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Okej, jag är inte speciellt aktiv här på forumet men beställde en Andersson E-Scooter 3000 och fick den levererad för någon dag sedan.

    Här kommer lite korta tankar:

    Vid leverans så var bakdäcket något lågt pumpat för att kunna åka på längre sträckor utan risk för punktering. Bakdäcket är dock förhållandevis lätt att pumpa. Framdäcket var bra pumpat för en vuxen person (jag väger 75kg) vilket är tur då det är väldigt svårt att komma åt ventilen fram. Det medföljer ingen "förlängnings" adapter för att enklare kunna komma åt att pumpa däcken vilket jag sett att det gjort på liknande modeller. Jag har nu åkt ca 5 mil utan punktering, främst på asfalt, vi får se hur länge det håller innnan det blir punktering.

    Motorn på 36 volt känns snabb och stark, den känns ungefär som en laglig elcykel med hubmonterad motor med 36v system. Motorn känns klart bättre än billigare kickbikes med 24 volt system. Vid fullladdning kan jag åka 25km/h utan problem på raksträckor och ta mig upp för backar ganska bra. När batteriet är nästan tomt går den ca 17-20km/h den sista kilometern ca, men för det mesta håller den 25km/h.

    Räckvidden med mig på 75kg och högt däcktryck mätt med telefon (gps) var 18km. Medelsnittshastigheten runt 20km/h. Då åkte jag enbart på asfalt och främst förhållandevis plan mark, typ cykelvägar lite utanför stadskärnan och något i stadskärnan. Jag är helt klart nöjd med batteriet. Batterimätaren fungerar bra och är förhållandevis linjär i förhållande till hur många km man åkt av totala räckvidden. Den är dessutom stadig och visar samma batterinivå oavsett om man åker i uppförsbacke eller i nedförsbacke, något min förra 24v modell var värdelös på.

    Jag försökte som hastigast att para ihop den med någon m365 app men fick det inte att fungera. Antingen gör jag fel eller så finns helt enkelt inte stöd för app.

    Det finns cruise controll om man håller gasen intryckt i ca 5 sek.

    Släpper man gasen så är inte regenerativ bromsning aktiverad, men såfort man bromsar något med bakbromsen så bromsar även framdäcket fullt. Det är alltså möjligt att bromsa med bakbromsen endast lite så att skivbromsen faktiskt inte tar i, för att endast bromsa med frambromsen och således få tillbaka lite av energin till batteriet genom regenerativ bromsning. Bromsar man fullt är bromsarna fullt tillräckliga för att stanna snabbt. Jag hade också problemet att skivbromsen låg på lite men det gick enkelt att justera genom att släppa lite på bromsvajern.

    Styret känns förhållandevis robust, men det finns ett litet spelrum som någon skrev i recenseionen på netonnet. Jag avvaktar för att se om det spelrummet ökar eller om det bara är så. Det lilla spelrum som är vid köp är inget problem.

    Laddaren är 42v 2ah, dvs ca 84watt. Laddningstiden är typ 3.5 timmar vilket var bättre än väntat.
     
    Mr.Tom, Kiddy, jtq och 4 andra gillar detta.
  2. CarlSmooth

    CarlSmooth Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2018
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Telia,Vimla,Ultramobile
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Vimla,Ultramobile
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Iphone 8+
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Tack för den detaljerade recensionen!

    Jag kom hem idag och hann hämta från posten men bara köra 1-2km.

    Mitt första intryck jämfört med M365 var att den kändes lite billigare men annars lika. Inte samma ”finishing” vad gäller t.ex. kabeldragning . Ungefär som att jämföra en VW med Skoda-kusinen.

    Kraften på starka läget kändes som eco på m365 även om toppfarten var uppåt 25km/h. Den verkar inte ha bluetooth ö.h.t. så det går inte att avaktiera farthållare, justera motorbroms, programmera om via app el dyl.

    Bromsen verkar ta i för mig. Bakdäcket var också dåligt pumpat. Jag använde förlängningen jag hade från m365 och tryckte i mer luft. Har försökt justera broms men inte hunnit testa mer än.

    Jag tycker ”kontrollpanelen” var det enda positiva jämfört med m365. Bättre knappkontroll och inbyggd hastighetsmätare. Ok, priset, tillgänglighet och svensk garanti är definitivt bonus.

    Batteriet kanske kommer hålla lika långt som för m365 men med slöare acc och lägre fart.

    Laddaren hade samma spec som för m365 men med annan kontakt *doh*
     
    Mr.Tom och Kiddy gillar detta.
  3. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    hej, funderar på att köpa andersson 3000 då den e så billig. Jag har aldrig kört en förut...väger 100 kg och skulle vilja använda den till jobbet på sommaren (ca 13 km...) du vägde 75kg och räckvidden var 18...jag kanske är för fet och denna har lite för dålig räckvidd.tycker du eller ni andra på detta forum att jag kan chansa eller finns förslag på annan som kan passa mig ? jag håller på att försöka gå ner till 89 kg.. sedan undrar jag om dessa typ av elsparkcyklar funkar bra om man är 186 cm? hur långa e ni andra?
     
  4. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hmm, beroende på hur plant den sträcka du ska åka är så tror jag att det bör gå. Det som påverkar räckvidden är egentligen två faktorer: Vikt (vid uppförsbackar) samt luftmotstånd (vid hög hastighet). Om du åker på plant underlag så spelar vikten med andra ord inte så stor roll, luftmotståndet är då den faktor som blir mest intressant och där tror jag inte några extra kilo spelar så stor roll eftersom att vi troligen ändå är ungefär lika stora. (jag är 187cm lång).

    Är det mycket backar å andra sidan där du åker så kommer den ökade totalvikten på ca 30% (inräknat vikt på kickbiken) att göra att du kommer ca 30% kortare sträcka eller typ 14km. Notera dock att när jag kom 18km med min så åkte jag på ganska plant underlag (uppsala) med förhållandevis låg vind. Åker du i ett område som är mer backigt så kan jag tänka mig att räckvidden snabbt sjunker med ett antal km oavsett vikt.

    Generellt gäller även att man helst inte ska dra ut batteriet helt för lång livslängd. Att konstant köra slut på batteriet sliter med andra ord mer än att köra kanske 75% och sedan ladda (det är även ganska tråkigt att köra den sista biten eftersom att kickbiken är svagare då). Men å andra sidan kanske kickbiken ändå gått sönder 3ggr om innan batteriernas förväntade livslängd är förbrukad :)
     
    bernard gillar detta.
  5. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    tack så mycket för ditt svar! jag kommer nog chansa att köpa den då, även om den inte kommer funka att pendla till jobbet med så e jag sugen att ha en o priset e ju grymt. hade helst velat ha en utan hjul man behöver pumpa, men hoppas att det kan vara skönare åkkänsla med dessa hjul. det e lite granna backar, men mest plant. bor i huddinge och jobbar i Enskede södra Stockholm. med lite tur e det kvar på batteriet ca 10 procent iallafall, jag får väl annars anpassa att stänga av den i nån backe och sparka själv i nån km eventuellt. o lite motivation att gå ner i vikt annars :)
     
    bernard gillar detta.
  6. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    ok provtestade några minuter, var för lite luft i framdäcket och det funkade inte att pumpa där man pumpar cyklar, jag får väl köpa nån sak att koppla emellan eller en pump att ha hemma. första intrycket, den var lite slö i uppförsbacke , typ 6 km till 7 km i timmen kändes som man knappt rörde på sig :), men är väl helt enkelt att jag väger för mycket?? jag väger ju 100 kg. Den kom upp i runt 18 till 20 km i timmen plant på bra asfalt och 25 km i timmen i liten nedförsbacke. men om jag pumpar i framdäcket sen kanske det kan öka hastigheten lite även utan backe ...? var kul annars. lätt att bära, ser helt ok ut och skön att stå på. om man inte gasar minimum när man rullar så blir det någon form av motjuck, tänkte om jag vill spara batteriet i uppförsbackar och bara sparka med benet, så måste jag stänga av scootern för att det ska fungera.
     
    Last edited: 27 maj 2018
    Kiddy och bernard gillar detta.
  7. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hmm, ja jag skulle rekommendera att i princip maxa lufttrycket inom vad rimliga gränser, så har jag. Högt lufttryck rullar enklare och gör att du kan åka både längre och snabbare samt att du dessutom minskar risken för punktering. Tyvärr gör det visserligen att åkturen blir mer stötig och lite mindre bekväm men det kanske är något som går att leva med.

    För kul skull så tog jag min ryggsäck och packade ner diverse MC lås och elcykel batterier för att nå en förarvikt på totalt 97kg (ej inräknat kickbike). Jag tog sedan en tur på kickbiken för att känna hur stor skillnaden blev och hur det påverkade hastigheten. Resultatet blev att vikten helt klart märktes, mer än vad jag upplevt att motsvarande viktskillnad påverkar elcykel (jag har ett gäng billigare respektive dyrare elcyklar att jämföra med). Måhända blir de små "barnvagnshjulen" (specificerad till max 75kg styck) trögrullade när de belastas tungt. Hastighetsmässigt låg jag nu med fulladdat batteri på ca 23-24 km/h och pulserade på plan mark, tidigare stabil 25km/h. Jag åkte tyvärr inte någon längre sträcka för att känna hur den upplevdes i uppförsbackar eller för att mäta räckvidden, eventuellt kanske jag gör ett längre test framöver.

    EDIT: jag kan rulla helt fritt utan att "motjuck" uppstår även när jag inte gasar något alls. Det låter som att kanske den regenerativa bromsen ligger på lite på något sätt eller att enheten är defekt?
     
    Last edited: 27 maj 2018
  8. ninebot-hejo

    ninebot-hejo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    11
    Tyvärr verkar Netonnet scootern bli rätt sågad på deras egen hemsida. Många problem redan out of the box, ingen vidare kvalitetskontroll. För de som får den att fungera fullt ut skulle man vilja veta hur lång range den faktiskt har. Batteriet har sämre kapacitet än M365, som har ca 1200mAh mer juice.
     
  9. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    ok, fixade en pump på claes olsson.nu ska jag bara äta o så ska jag köra o testa hastigheten igen. får se om jag orkar testa räckvidden redan ikväll eller om jag gör det imorgon. får se om man kan åtgärda att man måste gasa lätt o inte kan rulla annars om man inte stänger av elen. men även om det inte skulle gå och åtgärda e det kanske inte hela världen för 3000 spännn. jag gillar att den är godkänd i Sverige etc. batteriet gör väl att räckvidden inte kommer vara lika långt som m365an, men det beror nu på hur mycket det skiljer. kanske borde denna vara värd 2500 kr om jag är snål. om den tar mig över 12km e jag supernöjd, men hoppas på hela 13 km som det är för mig till jobbet. jag hade nog inte velat lägga 2000 kr extra för att komma upp i 16-18 km (jag väger som sagt en del, vägde jag mindre skulle jag nog vilja att den Minst gick 15 till 17 km och superglad om den gick 20 km. Om den inte går över 10 km med min vikt till trots, borde jag då kunna kräva att lämna tillbaka den?
     
    Last edited: 28 maj 2018
  10. Kabeltv

    Kabeltv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Är otroligt sugen på en också, mest då den är tillgänglig och Sverige och vill inte vänta i veckor nu när fina vädret är här. Vill dock ta den till affären som det är en hel del uppförsbackar till från mig, och det är svårt att veta vad ni menar med backar då de finns i så många varierande antal grader :P

    Iallafall, tog en bild på en cykel/gång-bro som är på vägen till affären som jag är orolig över.
    [​IMG]

    Hur tror ni den klarar denna, är det så man får bära den själv eller att den rullar i 10km/h iallafall?(Väger 75)
     
  11. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    testade den i 8,2 km, 2 lampor lyser, men det är nog på håret om den ska klara 12 till 13 km som jag helst skulle vilja till jobbet. skulle jag gå ner 10 kg så gissar jag att det kommer vara en baggis. e väl därför den e så mycket billigare än sitt original. jag kör också som en kratta ska tilläggas o bromsade mycket, o var lite mer backar än vad jag först trodde. jättenöjd med farten nu när däcket var fullpumpat. gick i 20 till 21 km i timmen plant och 25 i nedförsbackar. o nu hände inte motjucket, så man kunde sparka o släppa gasen. HELNÖJD!!
     
  12. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    skulle inte tro att det är några problem alls med din vikt! jag hade värre backe nu och den gick i 10 km h i iallafall och jag väger 100. jag hjälpte till att sparka bara för jag var otålig att komma upp, men du kommer absolut inte behöva bära upp den. jag kan ha fel, men ser inte så brant ut? men klart om det är lite brant väldigt långt
     
    Kabeltv gillar detta.
  13. Kabeltv

    Kabeltv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vad kul att höra att du är nöjd, hade vart så himla skönt att skippa cykeln lite :P

    Det är inte den värsta backen på vägen tyvärr, men nästan, det är typ 500 meter seeeg uppförsbacke i varierande grader. Men om du tror att den klarar det någorlunda så är det tillräckligt, får nog bli att skaffa en imorgon och hoppas att man inte får ett måndagsex som många andra verkar ha fått :)
     
  14. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    ja jag var lite nervös, gällande kommenterarerna på netonnets sida, särskilt eftersom den bromsade in när jag släppte gasen igår...men tror det hade med min egen inkompetens och kanske att göra med cruise control. nu gick den snabbt o bra o skön att köra och inga problem alls.. mitt enda lilla bekymmer e hur långt den klarar. får testa imorgon eller övermorgon om den klarar 12 till 13 km för mig. väger man som du gissar jag att den klarar lätt 15 km även med lite backar på vägen. Jag skriver här igen när jag testat räckvidden helt o hållet.
     
    ninebot-hejo gillar detta.
  15. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    kommit in fler positiva kommentarer nu
     
  16. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Kan man få bidrag för denna?
     
  17. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    "Premien omfattar däremot inte exempelvis segway, eldriven sparkcykel eller hoverboard" enligt naturvårdsverket.
     
    dalton gillar detta.
  18. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    skulle testa hur lång räckvidden var, gick bra i 5 minuter, den gick snabbare idag, mellan 22-23 i snitt hastighet, men så e olyckan framme och jag får punktering på bakdäcket........ vet inte om det var glas eller något grus, ser inget hål med ögat, så slangen kan ju ha gått invändigt ändå. svårt att veta oom det är kvalitet på däcken eller om jag bara haft otur... nu ska obändiga jag försöka fixa detta däck. får undersöka om jag ska köpa icke luft däck
     
  19. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    står max load 75 kg på däcken.....och 50 PSI cold

    betyder detta att däcken e fel från början? står ju att den ska kunna bära 120 kg
     
  20. Mr.Tom

    Mr.Tom Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2014
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Fello, TDC
    Telefon:
    Samsung s22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, TDC
    Telefon:
    Samsung s22+
    Platta:
    Sony Z3 Compact
    Övrigt:
    nVidia Shield TV
    75kg gäller ju per däck :) så inga problem såvida du inte stegrar mycket
     
    dalton gillar detta.