VoLTE hos Comviq, Kundtjänsten har noll koll.

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Airborne, 30 maj 2018.

  1. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Försöker reda ut varför VoLTE inte fungerar med Comviq abonnemanget, där skämtet till kundtjänst vare sig verkar veta in eller ut.

    Det fungerar bra med VoLTE hos Tele2 med både min gamla men uppdaterade Samsung S7 och nya S9-

    Fast med Comviq simkort så finns antingen inte inställningen med alls(S7) eller så är den utgråad (S9) och givetvis kopplar 4g ned vid samtal hos Comviq.

    Kör jag istället på Tele2 simkortet så fungerar VoLTE inställningen på både S7 och S9 samt att 4G ligger kvar under samtal vilket bevisar att VoLTE är aktivt hos Tele2.

    Pratar man med kundtjänsten hos Comviq får man helt motstridiga svar om det finns VoLTE eller ej.

    Den första jag talade med hade pratat med någon tekniker som ändrat något så det skulle fungera om någon timme om jag startade om telefonen så skulle VoLTE valet dyka upp under mobilnätsinställningar sade han.

    Inte blev det någon VoLTE vid den omstarten och senare sådana nästa dag.

    Idag ringde jag igen och då tycker kundtjänstmedarbetaren (som uppenbarligen inte kan ett skit om hur VoLTE fungerar och inget annat heller verkar det som)
    "Att nej VoLTE finns inte, det är ingen operatör som använder det, och alla telefoner kopplar ned från 4G till 2G/3G vid samtal för det har hans egen telefon alltid gjort"

    Personen förstår inte alls när jag förklarar att jag ibland tappar samtal på den sega omkopplingen från 4G till 2G/3G när telefonen ringer.

    Detta då jag behöver några ringsignaler extra ibland för att uppfatta att telefonen ringer och hinna svara.(fördröjningen vid omkopplingen från 4G gör att det hinner gå några ringsignaler hos uppringaren redan innan min telefon verkligen ringer på min sida)

    Med VoLTE är den fördröjningen i princip borta och telefonen ringer omedelbart och jag hinner ta samtalet innan uppringaren tröttnat.


    Nu är frågan hur är det egentligen med VoLTE hos Comviq, man kan ju tycka att det borde funka när de i princip kör samma nät som Tele2 där det fungerar problemfritt.

    Mig veterligen så har VoLTE fungerat tidvis hos Comviq för vissa kunder men deras kundtjänst verkar inte ha en aning om vad som gäller.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    VoLTE och VoWifi är tjänster som inte är aktiverade för Comviq och frågan är om de har någon plan för när de tänkt aktivera det för oss.

    @jnsson@jnsson har du någon information kring detta?
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope, men det stämmer, @Airborne@Airborne Comviq har inte lanserat VoLTE officiellt än
     
    Last edited: 30 maj 2018
    chraist gillar detta.
  4. caa

    caa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Halebop,mm
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22+
    ROM:
    Original
    Telefon 3:
    Några hundra lurar i museet
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S9+ Cellular
    ROM:
    Original
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 LTE
    ROM:
    Original
    Övrigt:
    Samsung Galaxy watch 4 Classic, Samsung Galaxy Watch 4 LTE
    Det är väl det som skiljer mellan operatörernas standard varumärke och deras lågpris varumärke. Att dom inte aktiverat VOLTE/WiFi calling på lågpris. Samma med Telenor/Vimla. Däremot så har Telia aktiverat det hos Halebop. Det är ju lite så att man får vad man betalar för. Sedan fattar jag inte varför det är så.
    Sedan att inte kundtjänsterna är informerade eller kan sin sak är förkastligt men inte konstigt i det samhälle vi lever i.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Enligt de lågpris operatörerna så ska det inte vara nån skillnad mellan de och ägaren till näten. Sen kommer ett stort "MEN" så får du lägre hastigheter, ingen VoLTE/VoWifi, etc..

    Man förstår att de vill ha skillnader mellan de olika koncepten och det är helt naturligt, man får vad man betalar för helt enkelt.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Lägre hastigheter? Nej, det är ingen hastighetsskillnad/gräns hos Comviq, Hallon eller Vimla, än hos Tele2, 3 eller Telenor. Hos Halebop är det en hastighetsgräns på max 100mbit/s
     
  7. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är visst hastighetsbegränsning, du nämnde precis Halebop och Fello har också det på 80mbit/sek.. Comviq officiellt har också 80 mbit/sek även om detta inte stämmer i verkligheten då man kommer upp i högre hastigheter, så mitt uttalande stämmer till en stor del.

    Hastighet med Comviq (officiellt) dock skiljer sig i verkligheten ..
    Täckning för 3G och 4G – Se täckningskarta över hela Sverige

    Hastighet med Fello Articles - Fello.se
     
    Last edited by a moderator: 30 maj 2018
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där som står på Comviqs hemsida har de nog bara inte uppdaterat, har alltid stått det, men när jag hade Comviq, så fick jag ofta ut över 100 mbit/s och detta var på den tiden när jag inte hade en telefon med 4G+ stöd.

    Vimla säger så här: "Vi använder Telenors nät vilket ger dig både 4G-, 3G- och 2G-täckning i full hastighet!" Källa: Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på-

    Hallon: "Vi använder Tres nät som ger dig 3G, 4G och nu även supersnabba 4G+ i full hastighet. Hurra!" Källa: Mobilabonnemang eller kontantkort med fast pris | hallon.se

    Precis som jag skrev, så pratade jag bara om de stora operatörernas lågprisalternativ, och där säger de till o med (utom då Comviq, men det finns ingen begränsning vad jag upptäckt, och Halebop) att det är full hastighet som gäller. Naturligtvis är det annorlunda för t.ex. Fello som är en egen MVNO.
     
    inact_0049 gillar detta.
  9. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Informationen på Fellos hemsida är inte korrekt, deras maxhastighet ska vara 100mbit:

    [Fello] Tråden om Fello

    Telia Mobil Komplett har en 100mbit-spärr för abonnemangen med 1 och 6GB:

    https://www.telia.se/dam/jcr:3cf4c9...77fe7b913/Prislista_mobil_komplett_180525.pdf

    Telia Mobil Rörlig har en spärr vid 100mbit:

    https://www.telia.se/dam/jcr:39ca4ecf-c1ad-416e-a5a9-ddaccea9638a/Prislista_mobil_rorlig_180525.pdf

    Telia kontantkort har en spärr vid 100mbit:

    https://www.telia.se/dam/jcr:58d20ae3-4a02-41fb-a637-f9cbecbde55d/Telia_Kontantkort_180215.pdf

    Vill man ha högre hastighet i Telias nät verkar man vara tvungen att välja Telia Mobil Komplett med 20/40/60/100GB. Det verkar inte som om Telia, Halebop och Fello har så olika hastigheter (om man inte har Telia Mobil Komplett 20GB+).
     
    jnsson gillar detta.
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Som alltid kostar alla tjänster pengar att aktivera och utveckla för operatörerna. Tycker det råder en extrem hets att alla ska betala minsta möjliga, men samtidigt få mesta möjligt. Det kommer inte hålla i längden. Så att operatörerna kör att man för vad man betalar för är fullt rimligt.

    Att kundtjänsterna drabbas också av detta är självklart. Men fortfarande beklagligt att de inte har kunskapen/rätt information eller behagar att slå upp den.
     
    rufy93 gillar detta.
  11. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Till saken hör också att jag frågade Comviqs säljare inför att jag skulle ta abonnemanget(hos deras egen kundtjänst) om de hade VoLTE då jag hade det på mitt Tele2 Abb och svaret jag fick var att det skulle fungera precis som hos Tele2 då det var "i samma nät"....

    Lite trist att man ska bli lurad av operatörens egen säljare och kundtjänst i en sådan här sak

    Sedan är det väl i detta fall med VoLTE också så att det snarare är en fördel för operatören ur belastningshänseeende att telefonen stannar kvar på 4G för samtalet(tar rätt lite datakapacitet att skicka IP-telefoni över data)
    jämfört med att samtalet kopplas om till kretskopplat och tar upp plats i 2G/3G nätet så egentligen borde de bara av den anledningen slå på det. (alla telefoner stöder inte VoLTE men de flesta nyare gör det)

    Och i princip är det bara trycka på några knappar för operatören att slå på det, är helt enkelt bara att man valt att inte aktivera det.

    Är inte så att de måste nyutveckla tjänsten precis, det är bara några knapptryck bort att aktivera det.
     
  12. inact_0030

    inact_0030 Guest

    För mig har VoLTE fungerat med ett Comviq-abb felfritt direkt jag sade till om att jag ville ha det inkopplat. Först med en S7 sedan med en S8. Kom från Tele2 och hade det där, så det var bara att säga till kundtjänsten att aktivera det vilket de gjorde direkt medan jag pratade med dem.
     
  13. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag försökte med det i slutet av förra året någon gång efter att ha läst på forumet här att någon annan hade fått det hos Comviq men det var tvär-nej tyvärr!
     
  14. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag bad inte om att få det, jag sade bara helt lugnt att de skulle koppla in det för mig eftersom det finns tillgängligt i nätet och det ifrågasattes aldrig av supporten. Jag hörde hur han skrev på tangentbordet och direkt så dök alternativet upp i inställningarna som jag då satt och tittade på, och det var klart. Ingen omstart eller så. Men man måste alltså ha rätt firmware, NEE och inte rootad lur så klart.
     
  15. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Enl. Den jag pratade med fanns det inte tillgängligt i deras system, ren lögn förstod jag redan då.
     
  16. Airborne

    Airborne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag får ändra rubriken till att det åtminstone finns någon hos Comviq kundtjänst med koll.

    Ja nu har jag fått prata med en vettig person som visste vad VoLTE är hos kundtjänsten och som sade att det som standard är avaktiverat hos Comviq(antagligen för att slippa supporten på det kan man anta).

    Men då jag vid tidigare samtal fått löfte om att det skulle fungera och jag dessutom hade ett specifikt behov av att ha funktionen aktiverad så fick jag det påkopplat på mitt abonnemang och kan bekräfta att det fungerar som det ska på båda mina telefoner. Det var alltså som jag sade ett par knapptryck bort.

    Comviq och även Tele2 å andra sidan får nu båda ha mig kvar som kund, hade starkt övervägt att lämna tillbaka Comviq abonnemanget med S9 telefonen annars då VoLTE är en dealbreaker för mig.

    I slutändan kan de nu tjäna pengar på mig som nöjd kund och kan nu avsluta tråden för min del!
     
    Majkey, Asawi och inact_0049 gillar detta.
  17. Rosén78

    Rosén78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    636
    Mottagna gillanden:
    396
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 6 44mm
    Jag testade detta genom deras chatt, och vips så fanns i ställningarna där. En omstart bara sen va det klart.
     
  18. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Fick också hjälp att aktivera via deras chat nu men verkar inte funka ändå. Har en Huawei Mate 10 Pro och den ska funka hos Tele2 i alla fall, borde vara samma?
     
  19. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Fick mitt aktiverat för en knapp halvtimme sen. Två omstarter och inget. Enligt kundtjänst vid andra kontakten skulle jag avvakta då det kan ta ett tag innan telefonen "hittar" inställningarna.

    Hur har det gått för er andra, har ni fått igång det?

    Enhet Huawei P10.
     
    Last edited: 2 jul 2018
  20. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Funkar inte på min Mate 10 Pro än tyvärr. Ser att det var 25/6 jag pratade med kundtjänst och de skulle koppla på det. Omstarter hjälper inte.