Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. ninebot-hejo

    ninebot-hejo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2018
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    11

    Tack för tipset @bernard@bernard Monterat och klart! Fungerade helt perfekt, va ett väldigt litet spel/glapp i vikmekanismen som nu känns gjutet Grymma prylar helt enkelt!
     
    bernard gillar detta.
  2. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Tips på bra hållare för telefonen till styret?
     
    sydeu gillar detta.
  3. thejojk

    thejojk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Köp en Gub G-85 - funkar grymt bra! Telefonen sitter som gjuten :)

     
    CarlSmooth och ludde28 gillar detta.
  4. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Nu har jag fått batterieflärpsläpp nr.2
    JAg börjar misstänka att det finns ett samband mellan solida däck och att punktsvets på batteriöglor släpper.
    Att fixa släppet är ganska enkel historia. Man behöver inte skruva loss batteriet från sina fästen.
    1. Skruva loss bottenplattan (mååånga skruvar)
    2. lossa på de 3 kablar som går till batteriets BMS-kort
    3. Mät spänningen på batteriet. Är det lägre än 37-38V så kan man misstänka att nån ögla har släpt.
    4. Kolla om en blå LED blinkar på BMS-kortet (batteriet). Om inte - mkt troligt att en flärp på batteriet har släppt.
    5. sprätta upp batteriets skyddsplast på mitten så att du kommer åt batteriflärpar.
    6. Lokalisera vilken flärp har släppt (kan vara svårt att upptäcka endast med ögon) Peta och "bänd" försiktigt på dessa kontakter.
    7. Löd fast kontakten
    8. Resetta batteriet med resetknappen på BMS-kortet. Blå LED ska börja blinka.
    Detta är väldigt viktigt att det görs. Jag har postat bild på det i ett tidigare inlägg.
    9. Mät spänningen igen. Nu bör den ligga på minst 38-39V.
    10. Koppla tillbaka de 3 kablarna.
    11. Tejpa ihop skyddsplastet.
    12. Skruva tillbaka bottenplattan.
    Klart.
     
  5. thejojk

    thejojk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    En annan sak som kan vara bra att uppmärksamma är att bromswiren kan skavas av bakdäcket. Upptäckte detta häromdagen. Enklaste lösningen är att dra en kabelstripe och fixera den med.
     
    [email protected] gillar detta.
  6. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Screenshot_20180530-213124-01.jpeg Trots skavanker.... :cool:
     
  7. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Kollade min med, min har gått ynka 65 mil. Knappt inkörd jämfört mot din ju.
     
    bernard gillar detta.
  8. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Jag har ett problem med min M365 efter ett par månader nu. Allt har fungerat klockrent tills nu, men häromdagen började ett knackande ljud komma från bakdelen. Jag har försökt fånga ljudet och det hörs ganska tydligt här:


    View: https://youtu.be/f3sYICUlDYU


    Ljudet kommer och går och kan triggas av ett gupp eller en kraftig sväng. Det verkar också kunna triggas om jag står långt bak och lägger vikt på bakhjulet.

    Jag har monterat isär hela bakdelen men kunde inte se något direkt konstigt (tog inte ur det "vänstra" rörliga bromsbelägget men har monterat ur fjädern på utsidan och kollat att den var OK. Det rörliga bromsbelägget var dock helt och jag kunde inte se att det skulle sitta snett eller så). Ena bromsbelägget (det som sitter fast) var något skårat men hade ganska mycket kvar. Jag har även provat olika inställningar och kalibreringar kring bromsen, men utan att det slutat.

    Någon som har ett tips om vad det kan vara?
     
  9. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Hur snurrar hjulet när du har det fritt och du står still. Går de emot nån gång?

    Jag har lossat skruvarna som håller oket och fästet för stålvajern och satt skruvlås (loctite) för jag upplever att detta har en tendens att röra på sig efter ett tag.

    En teori kan också vara att det bör finnas en axel som går igenom hela hjulet blivit skadat och detta ljud hör du först vid belastning. Tänker att de blivit nån form av hack eller nåt sånt.

    Du har kollat däcket efter spår från nåt som kan tänkas gå emot? Kabeln till bromsljuset eller nåt fäste där som skaver emot?

    Jättesvårt att felsöka så här och filmen var väldigt svårt att höra nåt ljud ifrån.
     
  10. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    När det inte är någon belastning rullar den helt bra, inget alls som går emot. Vet att videon inte är den bästa, inte helt enkelt att filma när man åker men ljudet går inte att återskapa när den står stilla...

    Kan inte se något alls som skulle gå emot, det är det som är så konstigt.

    Finns det någon elscooterverkstad i Stockholmstrakten?
     
  11. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Inte hjullagret som låter? Kan komma och gå till och från.
     
  12. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Förstår det, skulle om de är möjligt kolla om man kan kika på axeln och se om den är smörjd. Annars är nog de bästa att lämna till en duktig cykelverkstad för dessa maskiner är ju inte rocket science direkt.
     
  13. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Är du säker på att det är från bakdelen?
    Jag hade ett knarrande ljud som var lite svårt att lokalisera då det var just under färd.
    Det visade sig att det kom från vikmekanismen - spärrarmen.
    Lite olja kring det och oljudet var borta. Kom tillbaka typ några månader senare, men några oljedroppar och så var det borta igen.

    För att utesluta bromsen:
    sätt KERS på det kraftigaste och lossa bromsen helt (båda bromsklossar ska vara så långt borta från bromsskiva som möjligt. Åk några varv där det är folkfritt och kolla om ljudet återkommer. Kersen hjälper till att stanna, då du inte kommer att ha nån broms då. Och som sagt inga människor eller träd och väggar i närheten.

    Kolla även om det inte är "passningsbrickor" på bakhjulet som åstadkommer kanrrljudet.
     
    Last edited: 1 jun 2018
  14. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Är relativt säker att det kommer bakifrån, har haft sambon att lyssna också. Men ska förstås prova att olja vikmekanismen också!

    Ljudet är av "knäppande" karaktär, knäppen hörs tydligt i videon och kan variera i hastighet och intensitet.

    Ska prova ikväll att koppla ifrån bakbromsen helt och hållet för att utesluta det.

    Tack alla för tips!
     
  15. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Plockat isär nu och kopplat från bromsen, samma ljud tyvärr är kvar. Misstänker nu lagret, är det bara att öppna upp och smörja?


    Edit: quote skulle nog varit till Maccis. Behöver väl öppna bakaxeln för att smörja? Just nu är bara bakhjulet avtaget.
     
    ludde28 gillar detta.
  16. GurraSnurra

    GurraSnurra Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2017
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Har kört min M365a i 30 mil och har fått ett riktigt irriterande problem.

    Om scootern står avstängd en längre tid, över natten t ex så går det inte att starta med knappen, helt död. Om jag då kopplar i den för laddning startar den direkt och visar 2-3 pluppar (eller så mycket batteri jag hade när jag senast körde). Efter det går det att koppla ur laddaren och knappen fungerar som vanligt, på och av utan problem.
    Nästa dag är det samma visa igen, scootern fungerar men jag måste starta den via laddaren vilket gör att jag måste släpa med mig den om jag ska ut och åka, tex om dem står parkerad vid jobbet.

    Har Googlat men hittar inget vettigt. Har senaste firmware enligt Ninebot-appen

    Tips?

    Tack på förhand!
     
  17. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Om M365 inte startar så kan det tyda på att batterispänning har sjunkit under en viss nivå (troligen under 37V). När du kopplar in laddaren så hjälper du batteriet att komma upp över en viss spänning och sparken kan då starta. (min gissning).
    Mät spänningen på batteriet när sparken inte vill starta. Blinkar en blå diod på BMS:en?
    Kolla vilket/-a cellpaket det är problem med. (varje cellpaket består av 3 batterier).
    Kan vara också ett begynnande ökända öglesläpp.
     
    GurraSnurra gillar detta.
  18. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Förut kunde ja se varje enskild battericell i appen men hittar inte det längre?
     
    GurraSnurra gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Ninebot-appen syns det inte, men det borde väl synas i Mi Home-appen? Vilken app använder du?

    Nu var det ett tag sedan jag sist kikade, så det är möjligt att de flyttat runt det i Mi Home-appen.
     
  20. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Kör mi home men ändrade till Eu n'är det blev knas med dammsugaren för några dagar sen så kanske därför?

    Vilken version av ninebot kör ni förresten? min gjorde en autoupdate och sen går de inte att koppla m365 till nya versionen av appen längre.
     
    bernard gillar detta.