Värt mödan att "Träna upp" Flesky ?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Oceanic, 25 apr 2016.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har kört swiftkey sedan min första smartphone 2012.

    Det jag gillar med swiftkey är deras väldigt fungerande predicition, och man kan skriva väldigt slarvigt men den lyckas lista ut vad man vill skriva ändå.

    Vad jag gillar med flesky är gränsnittet det är snyggt och jag finner tagentbordet mer träffsäkert och lättare att skriva rätt.
    Vad jag inte gillar är att deras prediction inte är lika bra som swiftkey. Om detta har att gör med att jag använt swiftkey i flera år och tränat upp det och jag bara använt flesky i 2 dagar nu har kanske en viss innverkan, men faktum är att svenska för flesky har varit i beta i säkert 2 år nu. Det är tråkigt att se att dom inte kommit längre. Dom har bara ett fåtal språk som inte är i beta.

    Frågan är alltså om det är värt att lägga ner tid på att träna upp flesky ? finns det några här som använder flesky som primärt tangentbord och som kan tala om eran upplevelse ?
    För att det ska funka bra så måste man manuellt lägga till endel ord man använder ofta och endel förkortningar och slang osv
    Flesky verkar väldigt dålig på att lägga till dessa själv utan flesky förlitar sig på att man använder sig ave en gesture och att man drar swiipe uppåt två gånger.

    Dessa swype kommandon kan tyckas vara smidga , men det för med sig en stor nackdel att man inte kan använda swype för att skriva på tangentbordet, frågan ni mig är detta hjärndött då detta är vikigt och jag anser att dom nog får offra deras swype kommandon för att kunna skriva med swype...precis som swiftkey...folk klagar varje dag på detta men dom tar uppenbarligen inte åt sig, men borde få välja tycker jag vad man vill använda swype till, skriva eller snabb kommandon.

    Vad jag igentligen vill ha är Flesky men men med swiftkey under skalet..det hade nog varit det ultimata.
    Det verkar finnas teman för swiftkey som påmminner lite om Flesky men ändå inte samma.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har nu två år efter provat Fleksy igen. .Stora förbättringar. Tex bättre Word prediction än gboard på språket svenska. .Nu en värdig konkurrent
     
    Last edited: 28 maj 2018
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 208

    MINA ENHETER

    Ska testa denna
     
  4. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 208

    MINA ENHETER

    Kan man stänga av knapp ljudet?
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Inne i appen - Meny - settings - sounds and vibrations
     
    polar590 gillar detta.
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 208

    MINA ENHETER

  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag gillar fleksy men även om det är meningen att man inte ska kunna köra swipe på det så är det det jag saknar i slutändan iaf det är så sjukt mycket mer effektict och sparande på fingrar.
    Efter ett brutet båtben för 5 år sedan så har jag blivit mycket mer känslig för statiskt ställningar och när man hela tiden "klickar" när an skriver sätter det en jävla belastning på små muskler i handen jämfört med ett swipande förfarande.
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 208

    MINA ENHETER

    Den hade bra storlek på bokstäverna, lättare att träffa rätt:)
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Ja visst saknar man det . Synd dom envisas med detta.. Jag själv har inte bestämt mig ännu.. Provar Fleksy nu ett tag återstår att se vad man skriver snabbast med om ca 2 veckor.
     
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 208

    MINA ENHETER

    Vad är swipe och hur funkar det?
     
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Istället för att trycka på de enskilda tangenterna sveper man men fingret över bokstäverna så gissar tangentbordet vad du vill skriva.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nej har återvänt till SwiftKey. Det är fortfarande de bästa. Gboard har fotfarande en väg gå.

    Den största svagheten med Gboard och flesky är hur dåligt ser fungerar när man byter från engelska till svenska. Jag har alltid svenska som tangentbord med svenska bokstäver. Men SwiftKey lyckas mycket snabbare anpassa sig när jag börjar skriva på engelska.

    På sikt har jag dock svårt att se hur Google inte kommer bli bästa med tanke på all datorkraft för maskininlärning och det stora antalet användare
    Men Gboard har fortfarande en lång väg att gå. Jag tror de som bara använder engelska förmodligen har en helt annan upplevelse.
     
  13. Iternity Sound

    Iternity Sound Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Håller med. Enda anledningen att jag hela tiden återgår till Swiftkey är att de är så bra på att köra två-språkigt. Funkar typ sömlöst, dock är det lite störigt att den rättar lilla "i" till stora "I" hela tiden p g a engelskan. Annars tycker jag bättre om fleksys stilrena minimalism och gester. Sedan är nog Swiftkey lite bättre på inlärning ändå när jag tänker på det.
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag håller med. SwiftKey vet väl även först med det dvs stöd för två språk samtidigt.

    Microsoft äger ju SwiftKey numera det är en stor spelare men jag tvivlar på om de gjort några större förbättringar sedan uppköpet ? Det enda skulle väl isåfall vara att känna av när man byter språk. Man använder en hel del engelska uttryck i svenska SwiftKey är bra på att förstå de engelska uttrycken medans gvosrd och flesky börjar tro man skriver på engelska

    Ja förmodligen her flesky nån Pantenet på utseendet. SwiftKeys minimal tema kommer nära men fortfarande långt ifrån.

    Och swype går helt enkelt inte att vara utan.
     
  15. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Synd att man inte kan svepa i fleksy för det är riktigt estetiskt tilltalande
     
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Svepguesterna hade som sagt aldrig fungerat om tangentbordet hade stött svepning för skrift. Använder själv fleksy emellanåt som omväxling till gboard.
     
    bvb gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja exakt men jag vill säga er fleskys svep funktioner är något överskattade. Swype hade varit bättre
     
  18. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Har använt Fleksy ett tag nu, men de har helt misslyckats med rättstavningen. Den är på tok för aggressiv, och rättstavar även rättstavade ord till helt andra ord, vilket är väldigt irriterande. T.ex. skriver jag "bör" blir det istället "när". Ett konstigare exempel är när den rättstavar "väl" till "val", när a och ä sitter så långt ifrån varandra på tangentbordet man kan komma. Så när man har skrivit något längre får man gå igenom sin text och fixa en massa fel den gjort. Och det är inte alltid som den rättstavar ett ord som är redan är rätt, utan ibland köper den det man skriver, så det finns ingen logik eller mönster i det den gör. Kommer testa något annat tangentbord, för det här står jag inte ut med.
     
  19. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag gav det en rättvis omgång under en månad men nej det är för dåligt och jag skriver fortfrande så otroligt mycket fortare med swipe ist så kör vidare på swiftkey. Försökte länge köra googles tangentbord men det är inte heller lika bra som swiftkey ännu.