Galaxy S - Batteritid

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Enback, 27 jun 2010.

  1. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Ehh.. Helt sjukt! Gör jag nästan ingenting får jag halva batteriet kvar efter EN dag. Men batteristapeln till höger är svårutläst. Jag kör en som visar batteri i procent istället.
     
  2. Laplace

    Laplace Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    jag har fått ett litet problem med batteritiden, i natt och i går natt sov jag ca. 8 timmar och båda gångerna drogs en bit över 30% batteri! det konstiga är att senast jag kollade hur mycket som drogs över natten innan (var väl ungefär en vecka sedan) och då har jag för mig att det rörde sig om 6-8%.

    vad har hänt? kollade battery usage och det var fortf mestadels skärmen som drog, men den är ju inte på under natten!
     
  3. (S)aint

    (S)aint Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En säljare nämnde att simkortet kunde ställa till med en del strul i telefonerna. Själv har jag Telenor och har fått sämre och sämre batteri tid. Likadant min gf som köpte telefonen samtidigt som jag.

    Ni som har bra respektive dålig batteritid vilka operatörer har ni? Vi kan ju iaf kolla om det finns ett samband.

    (Ursäkta om detta redan har tagits upp i tråden jag har inte läst de senaste sidorna :o)
     
  4. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tja, det KAN ju vara simkortet, om det du har är tillverkat typ innan 3G. :)
     
  5. ezgenesis

    ezgenesis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har haft min Galaxy i 3 månader nu och de jag kan försöka lugna er som jagar mer tid i denna tråd är att allt är beroende på signalstyrka och användning.

    Jag får normalt ut 15-16 timmar ur min nalle, nu när man har lugnat sig med att pilla på den för jämnan. När jag nyss hade fått den var jag nere på 8-9 timmar och i sommar då jag fokuserade mer på sol och barn kunde jag få ut 40-50 timmar ur den...

    Jag använder min telefon väldigt mycket, både i jobb och privat. När mina 15-16timmar är över har jag pratat i den 2-3timmar, skärmen har varit på i 3-5 timmar och GPSen i 1-2timmar. Jag synkar 2 mail/kalendrar, facebook och lyssnar på mp3 ett par timmar...

    Om man har flashat ny firmware bör man göra följande:

    Refreshing battery stats after Odin or flashing (important)

    De enda jag märkt i övrigt mellan mjukvarorna är att JM5 verkar kräva mer CPU-tid för att avkoda MP3...

    Men i det stora hela handlar det om användning och signalstyrka...
     
  6. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Gick in på länken du har där och skulle testa det där tänkte jag, men hur kommer jag till detta som det skrivs om där:

    su
    rm /data/system/batterystats.bin

    Hur gör jag för att köra detta lixom?

    Edit:
    Hittade hur jag skulle göra. Tanka hem någon terminal och ange allt där i:)
     
    Last edited: 23 aug 2010
  7. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Innan någon blint bara gör det där bör det påpekas att det inte BARA är det som måste göras för att få ordning och reda på torpet. Om du bara tar bort batterystats.bin hur som helst riskerar du totalt haverera din batteritid.
     
  8. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Ja jag sitter och läser på XDA och det verkar inte vara många som har fått det att funka faktiskt.
     
  9. RobertRoos

    RobertRoos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Kanske har detta nämnts tidigare i tråden men i alla fall.

    Jag testade då jag fått en död pixel på skärmen programmet "PixelFixer". Det är en app som höll skärmen igång hela tiden för att försöka kicka igång pixeln som stannat.

    I alla fall kopplade jag in laddaren samtidigt som jag körde detta program, efter att ca 3 timmar gått kollade jag på telefonen och märkte att batteriet visade fullt, men dialogrutan som berättar om det, inte hade poppat upp.

    Så jag lät helt enkelt mobilen sitta på laddning över natten.

    Nu har jag haft mobilen igång sedan ca 11.00 igår och har 68% kvar i batteriet. Har använt den som vanligt, lyssnat på radio, tankat appar, ringt osv.

    Tidigare fick jag lov att ladda mobilen efter 6H utan att ens ha använt den speciellt mycket.

    Det känns alltså som att om man har kass batteritid, beror det på denna förbaskade dialogruta. Någon annan som upplevt samma sak?
     
  10. Baily

    Baily Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    För mig visade det sig vara facebook appen som spökade. Den sög ur mitt batteri på mindre än 24h. Avinstallerade och nu håller det sig helt ok.
     
  11. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Väckte det din döda pixel då? :)
     
  12. RobertRoos

    RobertRoos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Haha, nej tyvärr fungerade inte det, så har försökt ringa onoff sedan kl 9 imorse nu för att höra om det skulle vara möjligt att byta ut mobilen mot en ny. :(
     
  13. ezgenesis

    ezgenesis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Batterystats.bin kan tas bort hur som helst... Systemet skapar en ny om den inte finns och telefonen kan inte haverera! Det enda den gör är att reglera rekomenderad topp/botten spänning till system vid laddning och genomförs en laddningscykel...

    Går även att göra genom ROM manager och Root explorer...
     
  14. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Telefonen havererar inte, men man får skumma batteritider tills man gör om det rätt... Så var det iallafall för mig... Den blev helt bäng för att jag inte hade laddat upp telefonen (eller laddat ur?) telefonen ordentligt innan jag var där och pillade.
     
  15. ezgenesis

    ezgenesis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    "Fått det att funka"? Har det blivit fel vid flashning så funkar detta, så är det bara! Sedan om man inte får ökad livslängd, så hade de inte blivit något fel... Och då är vi åter igen på det här med användning och signalstyrka...

    Om folk här vill jämföra batteritider med varandra, så bör ni ju enas om ett gemensamt test?? Lopa en film i "x" antal timmar med angivna värden för ljus-styrka i flightmode eller något?
     
  16. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    i menyn: *#*#4636#*#* under battery usage så ser jag att Sensor usage för android system varit aktiv i 20min since last unplugged (som var 1h 40min sedan).

    Orientation är avstängd i inställningar, så vad är "Sensor usage" för något ?! och varför drar det så mkt batteri?
    Använt mobilen i 20min (market, lite appar) av 1h 40min idle och batteriet är redan på 90%.

    Använder JM5 + samset1.9f. Batteriet har varit skit sedan jag köpte telefonen för 3v sen. Håller bara i 18h.
     
  17. ezgenesis

    ezgenesis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Använder du Screebl eller något live wallpaper som håller reda på telefonens vinkel?
     
  18. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Nej. Använder inga widgets och inga appar körs i bakgrunden. Kör TouchWiz som launcher.
     
  19. sgolsson

    sgolsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Batteritid

    Jag har upptäckt att SGS:en i viloläge under långa tider håller på att kommunicerar med med min trådlösa router. Varför har jag inte kommit underfund med, men detta sker ofta och håller på 5-10 minuter varje gång. Och då sjunker batteritiden ganska snabbt. Även om jag inte använder SGS alls
    Nu gör jag så att jag kopplar bort WiFi innan jag sätter SGS i viloläge och då minskar batteritiden med ca 1 % per timme.
    Alternativert är ju som många säger att stänga SGS helt när man inte använder den, men det tycker man ju inte att man skall behöva göra med en mobiltelfon !!
    Jag har en iPhone också och den håller ju batteritiden mycket, mycket längre i viloläget.
    Så något fel med SGS:ens batterifunktion tycker jag nog det är

    sgolsson
     
  20. Mulven

    Mulven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2009
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tycker batteritiden i viloläge är riktigt bra. Jag brukar aldrig stänga av mitt wifi utan släcker bara skärmen. Den brukar dra 1-2% under en natt (ca 6-7 timmar) och det ser jag som klart godkänt. I början tror jag den drog 8-10% men det har blivit bättre med tiden tydligen. Men tycker batteritiden annars är bedrövlig. Ser jag på film i en timme så dras 20-25% av batteriet.