Hur avaktivera google assistant?

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av Bo_B, 13 jun 2018.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag håller på att bli tokig på den här skärmen som dyker upp varje gång jag skall låsa upp telefonen med fingeravtryck! Man måste trycka ett bra tag för att den skall se tummen...
    I stället för min hemmaskärm dyker något som heter "Google Assistant" upp och skymmer sikten. Otroligt irriterande att behöva trycka tillbakaknappen efter att ha låst upp bara för att komma till hemmaskärmen!

    Jag har letat på nätet men det enda jag hittar är hur man aktiverar eländet!

    Så nu undrar jag:
    Hur 17 kan man stänga av denna funktion?
    Den finns givetvis inte bland Settings/Apps så att man kan stänga av den där. Såvida den inte heter något helt annat egentligen...
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
  3. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Problemet är att när jag trycker in hemknappen så dyker Google Assistant upp med en länk "TURN ON"!
    Dvs även fast den verkar vara avstängd så aktiveras den av hemknappen (den som har fingeravtryckssensorn) och erbjuder mig att slå på den!
    Men jag vill inte ha något med den alls att göra, inte ens ett förslag att starta den!
    Varför i all sin dar har de gjort den här funktionen så omöjlig att stänga av?
    Det är ju ingen avstängning att den fortfarande aktiveras av hemknappen (som används till så mycket annat) och bryter in i det man skulle göra med det fåniga förslaget att slå på.
    Jag vill bli av med den 100% för gott och endast kunna slå på den via Settings/Apps eller liknande.
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Den brukar bara dyka upp om man håller in hemknappen, kika i inställningarna för telefonen om det finns något alternativ för att styra vad som händer vid långtryck. Vet att jag hade det på en tidigare lur.
     
  5. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    När luren är låst så måste jag trycka på hemknappen en bra stund för att fingeravtrycket skall läsas och då poppar assistenten upp vareviga gång...
    Snabbtryck funkar inte för att öppna luren.
     
  6. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    På min S7'a trycker jag till på hemknappen för att väcka telefonen sen håller jag kvar för att fingeravtrycket ska läsas. Inget långtryck behövs. Funkar inte din lika?
     
  7. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jo, men eftersom den ibland har problem att läsa fingeravtrycket så tar trycket en stund och då när den fattar galoppen har Google Assistant sett en länge nedtryckt knapp och lägger sig överst.
    Dumt speciellt som jag inte vill använda denna app någonsin. Helst skulle den avinstalleras, men det går ju inte med bloatware som Samsung satt dit...
    Fingeravtrycksläsning:
    Jag får bara fingeravtrycket att läsas av ifall jag inte:
    - Tvättat händerna nyligen
    - Fått smör på tummen från en macka
    - Svettats på händerna
    - etc
    Dvs det verkar som om den är otroligt känslig för allehanda fukt och liknande, som kommit på tummen och då kan man bara öppna med att dra låsmönstret.
     
  8. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Har aldrig varit med om att den har registrerat ett långtryck när jag tryckt ner knappen och släppt upp den snabbt men hållt kvar tummen på knappen i uppsläppt läge för att registrera fingeravtrycket.

    Måste ju vara att den fryser till varje gång du låser upp den med hemknappen så den tror att du håller i den länge än fast du trycker snabbt på den?
     
  9. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Visste inte att det funkade så. Jag har hållit inne knappen tills hemsidan visar sig och det tar en stund ibland...
    Skall prova att klicka till, lätta på trycket och sedan vänta med tummen kvar.
    Kanske det är en bättre metod.
     
  10. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Verkar bli bättre om jag gör som LidoDido förslog.
     
  11. August Derleth

    August Derleth Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en Samsung Sm-j330f som tas över av Googleassistenten så fort jag pluggar in lurarna. Jag kan inte lyssna på musik längre utan att den avbryter. Det är oerhört irriterande, milt sagt. Den beter sig som ett virus. Har försökt att stänga av den, men det kommer tillbaks hela tiden som Jason Vorhees. Jag hatar den. Vad ska jag göra?