Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

  1. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Edit: Inlägget rycktes ur sitt sammanhang, och är inte relevant här. Så raderade det....
     
  2. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det korrekta svaret är ca 2000 - 4000 appar (enl Steve Jobs i en intervju) vilket fortfarande är en försvinnande liten andel av det hela. Det är en hel del appar men sett i förhållande till det övriga utbudet ingen större förlust. Tidigare i denna tråd nämndes några exempel på appar som blivit "icke tillåtna"; som regel är det totalt poänglösa appar som ingen av oss här skulle använda ändå. Principfråga? I vissa fall (customization) ja, i de flesta fall (nakna-tjejer-som-fiser-appar) är det bara fånigt.

    Det är fånigt att ens säga emot. Det är bra business att utveckla för iOS och mindre bra för Android, helt enkelt. Men det beror inte bara på det du skriver utan också på många fler faktorer, såsom att det är skillnad på användarnas kunskap och beteende, allmänhetens kännedom om "appar på iPhone" osv. En bekant till mig gick från anställd programmerare till hyfsat framgångsrik företagare över den gångna sommaren tack vare enkelheten i Apples system.

    Om man generaliserar utifrån de senaste siffrorna jag känner till så kan man konstatera att det är ca 70% som gör det i Europa. Källa Business Insider 2/8 2010.

    Android i meningen Google har givetvis bara en programbutik. Men det är förstås en ren ordlek. Det finns ett flertal mer eller mindre bra (tyvärr ofta "mindre"), något som både användare och utvecklare ofta påpekar. Kärnfrågan är förstås användarnyttan, och som sagt så ligger App Store väsentligt högre än Market vad gäller både själva butiken i sig, kvalitet och kvantitet. Nu kan man ju tycka att detta är subjektiva synpunkter, men jag vågar påstå att de flesta icke-fanboys är benägna att hålla med - vi bör snarare hoppas att det blir bättre istället för att låtsas vara nöjda!

    Google skulle redan från börjat ha fokuserat på att ha en enda Market, väl fungerande och med stöd för betalning från större delen av världen, och blockat andra Markets. När den egna Market blivit kutym, apparna har växt till sig och det finns en fungerande kanal för utvecklare - då hade det varit läge att tillåta installation från andra alternativa Markets.

    Hade det varit Apple som "inte tillåtit" piratkopior på samma sätt som Google tittar åt andra sidan så hade det varit ramaskri. Google har definitivt valt att inte agera tidigare. Värt att notera, vilket inte framgått i diskussionen ovan, är förstås att Google nu faktiskt har ett DRM skydd på G!

    Vore inte en Desire en bättre jämförelsetelefon än en X10 Mini? :)
     
  3. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    OK, jag tycker fortfarande att det låter orimligt lågt. Det borde rasa in massor i form av rent "spam" som någon snubbe bara knåpat ihop för skojs skull. Att Steve Jobs inte heller kan ge en mer exakt siffra än 2000 - 4000 låter ju konstigt också. Det är ju en faktor 2 som diffar. Dock kan det ju vara svårt att få ut en riktig siffra, eftersom det bara är Apple som faktiskt kan svara på frågan.

    I vilket fall som helst så kommer "mörkertalet" vara stort, eftersom många inte ens kommer att försöka få igenom en app eftersom de vet att Apple aldrig skulle godkänna dem.

    Javisst, just NU är det givetvis bättre att programmera till Apple än til Android. Men trenden, och spekulationer från experter, talar faktiskt för att Android på lång sikt kommer att gå om. Att inte erkänna att Android växer så det knakar är ganska fånigt.

    Förstår jag dig rät nu, du menar att 70% av Androidanvändarna har piratkopierad programvara på sin telefon? Vilka "generaliseringar" talar vi om? Kan du länka till den undersökning du bygger det hela på?

    Gissningsvis lika mycket ramaskri som det är om att Apples vanliga datorer kan ha piratkopierad programvara på sig (inte nämnvärt mycket alls).
     
  4. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, Steve angav en procentsats och jag minns den inte exakt nu. Osäker om detta var på D8 eller Macworld. Men jag vill minnas med säkerhet att siffran är drygt 1-2%! Vad gäller dina andra faktor har du redan besvarat den; eftersom man har ett regelverk som utesluter en del bra appar och en himla massa skitappar så är det förmodligen så att många inte skickar in sina appar, vare sig de är bra eller dåliga. Vilket gör att antalet avslag blir färre.

    För det första har inte jag förnekat det och jag vet inte om någon annan gjort det här heller. För det andra är spekulationer om framtiden inte särskilt relevant för sakfrågan. Din hypotes bygger på en himla massa okända variabler som krävs för framgång; det faktum att Android får fler användare betyder inte att Market kommer attrahera fler utvecklare. Faktum kvarstår att i nuläget och ett bra tag framåt så är Apple en enkel väg för utvecklare att tjäna bra pengar, och det höjer användarnyttan.

    Jag pekar inte på dig nu, men jag måste säga att om man ska kunna göra en rättvis jämförelse ur användarperspektiv så bör man nog ha ägt åtminstone en iPhone och en Androidmobil. Har man kört en iOS enhet med ett antal appar ett tag och sedan byter till Android, eller vice versa, så kommer skillnaden bli plågsamt märkbar. Visst finns det en massa BRA appar i Market, men ärligt talat, det går inte jämföra med App Store - inte för den genomsnittliga användaren i vart fall.

    Det har ju nämnts i ett flertal publikationer (problemet med piracy på Android dvs) men i detta fall syftar jag på en väldigt specifik undersökning. För att den ska stämma generellt måste man generalisera och jag vidhåller inte att det är en empirisk undersökning som ger en exakt procent, men det bör helt klart ge en indikation på hur det ser ut. Länken är här !
     
  5. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Vadå inte relevant för sakfrågan? Jag tror att folk är intresserade av att utveckla, köpa, använda, och (framförallt) tjäna pengar på applikatiner även om nårga år?

    Det är givetvis ingen garanti för att Android Market kommer att bli större än Appstore. Men att ogrundade spekulationer kan man knappast kalla det. Antalet utvecklare och antalet appar (alltså inte bara antalet användare) växer i en rasande takt, betydligt snabbare än Appstore. Tycker man inte att det är en stark indikation på att Android rimligtvis går om Appstore på lång sikt så vet jag inte vad jag ska säga.

    Ja, just nu är det utan tvekan så.

    Oj, och du snackar om "okända variabler" tisigare? Uppgifterna är alltså baserade på att en stor andel av alla som kör ett specifikt spel har en olaglig kopia av det? Det är rätt långdraget om man generaliserar det till alla Androidanvändare.
     
    Last edited: 23 aug 2010
  6. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Den YT videon är mycket bra. Det visar tydligt varför en låst modell är så dålig.
     
  7. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det stämmer precis. SGS har 540 mot iphone 4 som har 535. 540 är ca 100% snabbare.

    Nej så är det inte. Har du tex ett snabbt g-kort i din dator funkar ju spelen ändå. Samma med telefoner. Du får bara bättre, dvs snyggare , snabbare 3D osv.
    Du behöver väl inte anpassa spelet?? Det ska väl funka även om det vara skrivet till 3GS.
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Du verkar ha koll du :teeth: Tips är ju att vara 100% innan du ger dig in i en diskussion. Det är därför jag frågar någon som kan, eller tar reda på det själv, innan jag ger mig in i en debatt. Är fortfarande av den åsikten att de som vill ha en iPhone4 köper sig en sådan och att de som vill ha en SE Vivaz köper sig en sådan. Vem bryr sig. Skulle inte iPhone funnits skulle Android inte haft något att jobba efter och utvecklingen skulle inte, med samma fart, gått framåt.

    Till resten av er, lycka till i tråden nu, jag följer den med spänning :)
     
    Last edited: 23 aug 2010
  9. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Instämmer med Dirk. Det är ett högst personligt val. Till saken hör ju att ordet "bättre" är ett av de ord som inte har ett existensberättigande i en sådan här diskussion. Det finns för- och nackdelar med båda plattformar och en persons fördel kan vara en annan persons nackdel. Sedan kan man ju välja både utifrån för- och nackdelar, alltså, för att få en fördel eller för att undvika en nackdel.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Precis. Vissa tycker att Volvo passar dem bäst medan vissa vill ha en SAAB ;) I grund och botten är det ju ungefär samma sak.

    Men nu håller vi ju på att döda diskussionen! Det är ju en tråd av stort underhållningsvärde! Så, get on with it, kriga vidare :)
     
  11. dazzin

    dazzin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo men tycker att Hero är tillräckligt nära en Desire.

    Det jag gillar med apple är att dom lyckas leverera en bra helhetsupplevelse, ut i sömmarna, hur den animerar olika menyer, hur ipoden fungerar även telefonboken, utöver det är skärmens noggrannhet i tryckningarna oslagbara, och sen retina displayen gör ju sitt.

    Android som OS känns är inte riktigt moget än, men helt klart en bra grund. :)
     
  12. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Hmm... Jag tror inte att särskilt många skulle hålla med dig på den punkten.
     
  13. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Vad dillar du om? Den ena är en förra generationens Androidmobil, och den andra tillhör toppskiktet i den nuvarande generationens Androidmobiler.
     
  14. dazzin

    dazzin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Klämde på en i butik och var inte speciellt överimponerad, jag pratar om plattformarna som så, inte megaflopps i inreversabla spandextester :)

    Läs ovan om vad jag har för referenser när jag jämnför plattformarna, för mig handlar det mkt om upplevelsen, hur man använder produkten. Allting är subjektivt upplevt och ingen lag.
     
  15. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Fast ditt resonemang gick ju ut på att "pris och kvalité går hand i hand" och syftade på iphone4.
    Då kan du ju inte göra en korrekt jämnförelse av plattformarna om du tar två av de billigaste och lägst presterande (jag säger absolut inget ont om nån av mobilerna) och mäta mot den senaste iphone? En mer korrekt jämnförelse då hade väl varit typ iphone 2g?
     
  16. dazzin

    dazzin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja det kanske stämmer! Men jag menar bara att det känns ju inte som några större genombrott i själva Android OS ser lika tråkigt ut som tidigare, svart och grått, visst går att göra nått åt det med andra teman. Men hur jag än mecka var det lika trist som när jag prova på linux för 10 år sen. :)

    Sen var det väl en nyhet för ett par månader sen att Google ska satsa på att höja upplevelsen då den mesta prio har gått till att snabba upp det hitintills. Så tror absolut det kan bli nått riktigt bra om ett tag. Har ju trots allt vart nöjd med båda mina Androidmobiler som jag levt med sen förra hösten.
     
  17. lanatus

    lanatus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Apple sjunker lägre - Igen!

    ''Apple har lämnat in en patentansökan för en teknik som ska kunna användas för att låsa en "jailbreakad" Iphone.
    En patentansökan som nyligen lämnades in av Apple visar upp en ny teknik som ska göra det enklare att spåra en stulen Iphone. Redan i dag går det via tjänsten Mobileme att radera innehållet på en stulen Iphone via fjärrstyrning.

    Det nya patentet visar upp en teknik som ska göra det möjligt att även spela in rösten från en användare samt ta bilder på användare om en telefon rapporterats stulen. Genom att använda telefonens gps ska det även gå att fastställa var telefonen befinner sig.

    Patentansökan beskriver även en teknik som ska göra det möjligt att identifiera en Iphone som blivit modifierad eller hackad, en teknik som populärt kallas jailbreak. Jailbreak gör det bland annat möjligt att köra program som inte är godkända av Apple.

    Apple har nyligen gått ut och meddelat att användare som utför ett jailbreak på sin Iphone förlorar garantin på telefonen.

    I Apples patentansökan ska den nya tekniken göra det möjligt att låsa en telefon som utsatts för ett jailbreak. Huruvida Apple kommer att använda tekniken i praktiken är än så länge okänt. ''

    Ännu en gång visar Apple sitt desperata försök att stoppa frihet.
    Android -> Liberalism
    Apple (ruttet äpple) -> Konservatism

    Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.335021/sa-ska-apple-stoppa-upplasning-av-iphone

    Jag säger: Apple, You Are Doomed!
     
    Last edited by a moderator: 23 aug 2010
  18. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Visst, i sak håller jag med dig om kärnan i det hela. Men lite trist sätt att lägga fram det på. Sett till attityd alltså.
     
    Last edited: 23 aug 2010
  19. Patrik J

    Patrik J Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2009
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Last edited: 24 aug 2010
  20. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER