LG har det inte lätt

Diskussion i 'Allmänt' startad av Ara, 22 maj 2018.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    LG lyckades väl med G2 och många gillade den och gillar den fortfarande.

    G3 såldes i stort sätt inte alls för än den halverades i pris (!) och blev riktigt prisvärd men den hade problem med batteritid och värmeutveckling, i övrigt en trevlig mobil med trådlös laddning och snyggt (tyckande) skal av kompositmaterial.

    G4 blev en lätt uppdaterad G3 som ingen brydde sig om och den droppade snabbt i pris den med. Rätt trevlig mobil dock men som alltid i LG:s fall så var batteriet för klent.

    G5 skulle bli revanschen med häftiga påbyggbara moduler men LG hade fortfarande inte fattat att folk vill ha bra batteritid och stor skärm, man hade gjort skärmen mindre (!). Dessutom så var byggkvalitén mycket tveksam.

    G6 är LG:s nästa försök och de apa efter storebror Samsung och blev en blek kopia och vem vill köpa en blek kopia? I stort sätt ingen. Mobilen hade dessutom diverse bekymmer och som vanligt dålig batteritid.

    Men nu är G7 (ThinQ) här! revansch denna gång? Jag tror tyvärr inte att LG lyckas denna gång heller, det är åter igen en efterapning av Samsung där allt är sämre i stort sätt. Folk kommer att fortsätta att köpa mobiler ifrån andra tillverkare så länge inte LG kan visa att de har något alldeles extra som ingen annan har. Just nu känns LG rätt platta och karaktärslösa och faktiskt vilsna i vad de vill åstadkomma.

    Kanske borde LG se vad som gjorde G2 populär och utgå ifrån den vid nästa försök?

    Min syn på LG mobiler.
     
    Finskpinne och R3b0rn gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker att det är fruktansvärt synd. Har en G2 ståendes i skrivbordshyllan och förundras fortfarande över hur slimmad den telefonen var för sin tid. (Även om Galaxy S2 också var imponerande, men kanske framförallt för hur tunn den var).

    Noterade dock att du utelämnade Nexus 4 samt Nexus 5X. Speciellt sistnämnda blev ju rätt populär för sin prisvärdhet+draghjälp från Google/vanilla Android, men visst drabbades även den av den i LG:s historia ständigt återkommande bootloop:en.
     
    jnsson och Ara gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast du missade också Nexus 5 vilket var ju en väldigt populär enhet från LG :)
     
    bernard gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    När jag hör "Nexus" så tänker jag Google oavsett tillverkare. Jag borde kanske tagit med V-serien däremot. Men det är ju fritt för alla att lägga till! :cool:
     
    bernard gillar detta.
  5. Oc-freak

    Oc-freak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2018
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    217
    G7 Thinq er for dyr til å bli populær, det nytter ikke å komme flere måneder etterpå med "det nyeste" og likevel ta høy pris. Da må man gjøre som one+6 og asus zenfone 5Z og være et rimeligere alternativ.

    Har også en LG G2 liggende, det er den android telefonen jeg har vært mest fornøyd med.

    LG G6 var bra, nytt skjermformat før mange konkurrenter og hendig størrelse, bare synd den ble lansert med SD821 og ikke SD835 når den kom, da kunne den vært "en killer".
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det tog väl också väldigt lång tid för LG G6 att komma ut i butik från att LG presenterade den? Jag tror att Samsung, OnePlus och tillverkare som i princip börjar sälja telefonen dagarna/veckorna efter presentationen lyckas mycket bättre.

    Det är väl få kommer ihåg vad man läst för några veckor sedan då vi ständigt bombarderas av så mycket information :) Det var samma problem med V30 om jag inte minns fel. Den lanserades några månader innan den började säljas, och då har nyhetens behag lagt sig lite/nya produkter från andra tillverkare börjat dyka upp.
     
  7. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    LG gör så många fel nu i likhet med HTC att jag tror tyvärr att dessa två kommer bli utknuffade ur marnaden. LGs enorma marknadsföringsmiss med v30 är oförlåtlig och HTC som hänger kvar med ful design kontra dålia batterislukande LCD skärmar är förargligt att se. HTC var kungar, det var dom som stod för innovation inom android världen! Men snälla nån vem vill stå o KLÄMMA på sin mobil som en funktion? ... skrattretande.

    Huawei samt Xiaomi och möjligtvis OnePlus har gjort att sånna misstag funkar inte längre. Det finns så sjukt många bra mellan segments mobiler nu för tiden att dom här typerna av missar kan inte göras längre om man vill överleva som mobil tillverkare... Fattar inte hur Sony klarar sig tex.
     
    Ivan, polar590 och Ara gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Satte ihop en lista för sålda telefoner, 2017, nyligen:

    Topplistan 2017, miljoner sålda enheter:
    • Samsung 317.7
    • Apple 215
    • Huawei 154.2
    • OPPO 111.7
    • VIVO 99,684
    • Xiaomi ~70
    • LG 55,9
    • Lenovo 49,7
    • ZTE 44,9
    • Alcatel 20,7
    • Sony 13,5
    • HTC 4
    • OnePlus 2-3 (? - försiktig gissning baserat på 1,3 miljoner sålde OP5T ~20/1, 2018)

    Det är knappt att Sony klarar sig. Sony räknar med 10 miljoner sålda under 2018. HTC tappar i ännu högre takt än Sony.

    Men tillverkare som har så mycket annat för sig, som tex LG eller Sony, kan inte hoppa ut ur smartphoneracet om de så bara säljer en miljon telefoner till slut. Det blir så mycket annat som blir lidande om de inte kan behålla kompetensen inom området.

    De måste kunna Android och de behöver kunna modem/radio. Har man inte den kunskapen kommer man bli omkörd när 5G lanseras.


    HTC har dock inget att falla tillbaka på eller något som motiverar dem att fortsätta med telefonerna, så av alla en gång etablerade Android-tillverkare tror jag HTC är först att gå upp i rök. Tror ingen skulle se någon större förtjänst i att förvärva dem heller.
     
    Last edited: 23 maj 2018
    R3b0rn och Ara gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    LG säljer långt mer än vad jag trodde. 56 miljoner är ju en respektfull mängd. Alcatel säljer betydligt mer än Sony, vem kunde gissa?

    Jag tror att OnePlus kommer att sälja betydande mängder med OnePlus 6 och senare OnePlus 6T och även att de passerar HTC under 2018/2019.
     
    Last edited: 23 maj 2018
    R3b0rn gillar detta.
  10. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    OppO och ViVO är la hur stora som helst i indien va? Grym marknad o slå sig in på :D
    ZTE lär la få tufft nu med USA förbudet.

    Kul lista :D
     
    Ara gillar detta.
  11. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Nokia saknas i den listan?
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    LG säljer rätt mycket i USA och även via telefonoperatörerna där. Särskilt deras billigare modeller. Så jag tror ändå de är hyfsat säkra. Hade Huawei lyckats etablera sig i USA hade scenariot kunnat se annorlunda ut, men AT&T och de andra backade ju ut pga politiska skäl.
    Tror också HTC ligger mest illa till av de gamla etablerade varumärkena.
     
    Ara gillar detta.
  13. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490

    Håller med. LG Mobile går i förlust men deras andra avdelningar gick i vinst. Verkar ju gå bra för Lg Electronics som helhet. De står inte och faller på sina mobiler och har råd att misslyckas lite om man nu kan säga så, förhoppningsvis så blir de bättre.

    LG Electronics Inc. (LG) meddelar koncernomsättning på 15,12 biljoner KRW (14,1 miljarder USD) och nettoomsättning på 1.11 biljoner KRW (1,03 miljarder USD) för första kvartalet 2018. Försäljningen ökade med 3,2 procent från första kvartalet föregående år och omsättning för verksamheten ökade med mer än 20 procent. Detta resulterade i den största intäkten och vinsten för första kvartalet i företagets historia och den högsta lönsamheten för ett kvartal sedan andra kvartalet 2009.

    Personligen tycker jag LG G7 förutom det konstiga namnet verkar vara en helt ok mobil.
    Hi-Fi Quad Dac och vidvinkel kameran är ju faktiskt två egenskaper som är riktigt bra som gör att den skiljer sig från mängden. Boombox verkar också kul.
    Problemet är framförallt priset här i norden (?) och möjligen batteristorleken.

    Men Lg v30 kostade 5555kr på cdon häromdagen så LG mobiler brukar sjunka i pris ganska snabbt.
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 021
    Mottagna gillanden:
    1 959
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    LG G2 var en riktig pärla, precis som Galaxy S2

    Köpte G3 pga specs på papper men den sög
     
    R3b0rn och bernard gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag vet att väldigt många totalsågar LG G3 och det med rätta, batteritiden och värmeproblemen var inte roliga på något sätt.

    Men! Jag fick idag chansen att fingra på min gamla G3 (träffade köparen av min G3) och den kändes fantastisk i handen. Baksidan av komposit (man kan enkelt byta batteri), var mjuk och lagom varm. Hela mobilen kändes som en vän i handen och det var även godis för ögonen.

    Jag tycker fortfarande att komposit är det absolut bästa materialet för mobiler och det medför att man kan ha utbyttbara batterier såväl som trådlös laddning.

    LG G3 hade många, många rätt, enligt min mening. Hade LG bara tagit de goda och ändrat det onda så hade vi haft en kanonprodukt.

    Det är min syn på saken.

    Estetiskt och vad gäller känsla i handen så är LG G3 fortfarande nr.1 för mig. Men den har som bekant en massa andra bekymmer.

    LG G3 kommer för alltid att ha en plats i mitt "mobilhjärta" och det är det bara ett fåtal mobiler som har.
     
    Last edited: 27 maj 2018
    katho gillar detta.
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Medhåll, gillade G3 otroligt mycket, tyvärr var den före sin tid och hade för hög upplösning på skärmen, annars hade den varit klockren.

    En av mina favoriter.
     
    Ara gillar detta.
  17. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Hade en LG g2 och en lg g4,gillade dom kameran på g4 var riktigt bra,.
     
  18. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    lg och htc skulle man inte sakna om dom försvann en dag nä.... sony detsamma men helt klart lär htc vara först att försvinna med sina 4miljoner såla förra året är en struntsiffra som dom knappast kan överleva på..
     
  19. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tycker de borde ordna till sin hemsida. När man klickar på LG G7 röda köp här knappen så står det inga återförsäljare funna. En liten detalj, men de känns som att de skulle kunna lista några säljare där om de brydde sig.
    1.PNG Skärmklipp.PNG
     
    bernard gillar detta.
  20. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4