Fråga: Från iPhone till S9+, fråga ang flyt/smootness

Diskussion i 'Galaxy S9+' startad av bridgemix, 15 jun 2018.

  1. bridgemix

    bridgemix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har efter många års användande av iPhone bestämt mig för att köpa en Android, och förstahandsvalet är S9+.

    Jag har varit och klämt och känt i butik och premiumkänslan finns där onekligen. Det jag uppskattar med just Samsung är Samsung Pay, därför är detta mitt förstahandsval. Andra jag tittat på är P20 Pro, XZ2, Mate 10 Pro, Xiaomi 2S m.fl.

    En fråga dock, när jag testat telefonen i butik och via en god vän så slår det mig att den inte flyter lika bra som en iPhone (t.ex. 6S). Jag menar inte att iPhone är snabbare, tvärtom tror jag att S9+ är betydligt snabbare på det mesta, men jag kanske ska kalla det smoothness… om ni förstår vad jag menar?

    Finns det någon inställning i telefonen som kan få den att ”flyta” lite bättre? Om man installerar en launcher typ Nova, kan den flyta bättre, eller blir det motsatsen att den drar onödiga resurser?

    Tack för input och ursäkta på förhand om frågeställningen anses konstig
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Du kommer inte hitta några inställningar som ger dig iPhone-flyt på en S9 tyvärr. Och inte på någon annan Android heller. De är snabba på ett annat sätt (som du själv är inne på) men får aldrig den där mjuka och "direkta" känslan.

    Många här på forumet tycker att jag har fel angående detta och du kommer säkert få läsa ett antal inlägg om hur Oneplus 6, Pixel 2 XL osv är "mycket snabbare än iPhone". Men lita på din egen känsla - vi upplever flyt/lagg olika.

    Om du är fast besluten att byta från iPhone rekommenderar jag Pixel 2 (/XL) eller Oneplus 6 som båda är lite mer följsamma än S9. Extra stor skillnad kommer det bli ett halvår efter att du köpt telefonen (förutsatt att S9 åldras lika illa som föregångaren S8, vilket är troligt).

    Lycka till!
     
  3. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Då du testat det ute i butik, får du säga vad det är som du anser inte att det flyter? Byta launcher till Nova hjälper ja.
    Men finns saker man kan ändra själv för bättre flyt.
    How to Speed Up Samsung Galaxy S9 for faster performance

    Speciellt vid punkt 4. Punkt 5 kan man skippa.

    Clear cache via recovery mode är att rekommendera vid varje stor uppdatering.

    Själv har jag aldrig brytt mig om flytet som så många tjatar om på alla mina mobiler. Inte så att jag håller på med och bläddra fram och tillbaks med mobilen hela dan.
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag använder en Iphone 8+ och en P20 pro. Flytet o mjukheten i allt är bättre i Iphone men jag skulle inte säga att den är snabbare. På min P20 pro har jag bara stört mig på det på 2 ställen, Tapatalk och Google foto. Så i grund o botten har det kanske mer med apparna o göra än telefonen och dess operativ.
     
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 135
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Tycker Xperia XZ2 flyter på bäst av alla Android lurar ute. Jag har testat (haft) S9+ och Pixel2 XL samt P20 pro.
     
  6. bridgemix

    bridgemix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    XZ2 ligger också på min lista (annan tråd här Köpråd ny mobil, går från iPhone... tough one! )
    Fördelen med den är priset som via Tele2 nu ligger på 6480kr, och då ingår ett par lurar för 2000kr.
    Jag är också förtjust i detta fodral som jag dock inte sett i verkligheten Stilrent touchskydd SCTH40 för Xperia XZ2 - Sony Mobile (Sverige).

    Samtidigt, finns risken att det kommer en XZ2 Premium till Sverige lagom tills man köpt en XZ2?

    Får jag fråga varför du inte använder din S9+ längre?
     
    Last edited: 18 jun 2018
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Nova hjälper ju bara vid just hemskärmar och app drawer. Rätt liten del av tiden man spenderar just där

    Hur blir en S9 om man sänker upplösningen ? Kanske kan hjälpa ?
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 135
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Kan svara på dina frågor om varför jag valde att lämna tillbaka S9+ (efter 20 dagar användning):

    1. Blev besviken på att kameran inte presterar bättre än föregångaren S8+, till o med så presterar den sämre! Att ta kort i solsken kan bli problematiskt man får en reflektion (flare) effekt som är inte OK att acceptera för en mobil som kostar 10 000kr. Det är som att du tar en bild bakom ett fönster, du får en vitgul linje mitt i bilden. Jag skrev om det tidigare med bildbevis. Samsung vill inte erkänna problemet

    2. 6GB RAM känns inte alls göra telefonen rappare trots man betalar mer för det jämfört med S8+. Det är irriterande att en sån kraftfull telefon inte utnyttjar allt för en bra flyt i mjukvaran.

    3. Trådlösa laddningstiden är fortfarande dålig, vill du ladda snabbt så får du använda kabel.

    4.Batteritiden är dålig jämfört med S8+, man kan inte heller lita på att batteriet håller när det händer helt "randomly" att det töms på grund av konstiga "idle" och "Android system" som drar ner tiden.

    Jag skaffade XZ2 på jobbet och tycker att det valet var mycket bättre. Rapp lur, bra batteritid, bra kamera och dessutom kör den Snapdragon 845 som känns mer kraftfull än Samsungs chip. Även trådlösa laddningstiden känns bättre!
     
    rince0r och katho gillar detta.
  9. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    435
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Jag vill inte förringa dina åsikter om din S9+ night77 men jag har andra åsikter och vill gärna framföra dem till trådskaparen så att han får bilda en egen uppfattning :)

    1. Lens flare är ett fenomen som uppstår i stort sett i alla objektiv och framkallas genom att fotografera i motljus vilket jag har för mig dina exempelbilder var fotade i. Menar du att S9+ är känsligare och framkallar detta oftare än andra kameror/objektiv/telefoner? Jag har inte varit med om några extrema lens flares på mina bilder, men visst, de finns där i mina motljusbilder. Men det anser jag höra till en motljusbild.

    2. Skall verkligen mängden RAM göra telefonen rappare? Det möjliggör att ha fler appar igång samtidigt och det går naturligtvis fortare att växla mellan redan öppna appar än att starta dem från början hela tiden. Att nämna flyt i mjukvaran under samma punkt som mängden RAM ser jag ingen koppling mellan. När vi ändå snackar mjukvara så är det milsvidda skillnader om man jämför med gamla touchwiz. Då laggade det och segade hela tiden men nu tycker jag att flytet finns där för första gången, bra jobbat Samsung. Vill man ha ännu mer flyt kan man gå in i inställningarna och minimera animationstiderna för att få en snabbare upplevelse.

    3. Ca 2.5h från 0-100% med trådlös laddning anser jag att jag har tid med. Det är sjukt smidigt när jag ställer ner telefonen i dockan och den börjar ladda på en gång. Känns som det är framtiden än att hålla på och fippla med en sladd.

    4. Håller med om batteriet som jag också tycker är för dåligt. Jag sitter på kontor om dagarna så jag har en trådlös laddare bredvid och det är inget problem för mig egentligen men det känns som det går fort utför. Efter en dag utan laddning och normal användning på ca 3h skärmtid har jag ändå ca 30% kvar av batteriet så för mig räcker det men skulle gärna vilja ha lite större batteri.
     
    eastbound och bkrbyndr gillar detta.
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 135
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Här kan du se vad jag har upplevt (med brorsans lur) som också har haft en S9+ och lämnade tillbaka, jag har inte alls samma problem varken med Pixel 2 XL eller Xperia XZ2 .. problemet är välkänd och du kan bara googla och se.

    Galaxy S9 Plus kameralins "reflektion" linsflamma

    * Gällande RAM minnet, jo, det spelar också roll när man har en tung Launcher som Samsung använder sig av. Det gör skillnad. Googla lite på nätet och se skillnaden mellan S9 och S9+ när det gäller 4GB vs. 6GB RAM minnen.

    * Min telefon laddade från 25% till 100% på trådlösa (quick charge) plattan under längre tid än 2.5 timmar. Med sladd så gick det mycket fortare. Tog mellan 60-75 minuter.

    * Att du har tillgång till laddare på kontoret är din "user case" vilket är inte samma för många andra som är ute i fält och kanske saknar tillgång till laddare.

    Sen att telefonen tappar batteritid på helt konstigt sätt ibland mer än 15% över en natt är INTE bra, jag försökt med olika appar som bevakar vad som pågår utan att lyckas. Rensning av partition cash har hjälpt ett par gånger men det är inte optimalt att man ska köra det då och då! Systemet måste göra det i bakgrunden och inte vi slutanvändare!
     
    Last edited: 18 jun 2018
  11. bkrbyndr

    bkrbyndr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 12 Pro
    Jag var också med iPhone sen iPhone 3G. Jag har byt till S9+ från iPhone X. Jag är jätte nöjd!! Jag skulle vill ha Pixel men jag vill vänta tills den kommer till Sverige. En grej som jag är inte nöjd är batteri tid.. Jag haft typ %60-70 batteri med min iPhone X när jag kommer hem från jobbet men med galaxy blir typ %40.. och jag saknar min Apple watch S3 :) annars det är bra!! O jag älskar samsung pay det var också en plus för mig :)
     
  12. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Lens flare är nog tveklöst ett större problem för att det fysiskt sett är en mycket större glasyta framför kameran.
    Första pixel minns jag hade enorma problem med Lens flare men tror Google lyckades få bort det med mjukvara.

    Själv ser jag inte riktigt hur marknadens snabbaste trådlösa laddning är dåligt, tekniken är vad den är. Fick hem en trådlös laddare idag och riktigt bekvämt att bara lägga telefonen med en hand och pyssla på utan att bry sig om kablar.
     
  13. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Ett tips,läs gsmarena långtids recension på s9+. Det verkar som att Samsung äntligen har fixat med lagget, men den kommer nog inte upp i nivå med en iPhone.

    Jag har kört både Samsung och iPhone, fick nog med Samsung efter att min s8 blev långsammare och långsammare.därför valde jag att köpa en Huawei p20 pro.
    Den är kanske inte snabbaste på marknaden om man ser till spec,men den har ett väldigt bra flytt.inte riktigt som på min ipad pro men hyfsat likvärdiga.
    Huawei är lite av en blandning av ios och Android. Vilket jag personlig uppskattar

    Skulle inte välja binda mig på ett abonnemang på sony xperia xz2. Sony kommer visa nya mobiler i slutet av augusti.annars är det sony som har det allra bästa flytet inom Android. Med snabba uppdateringar. Orkar du vänta till hösten så kommer nog pixel serien äntligen även till Sverige.
     
  14. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    För er som verkar tappa onödigt med ström.. testa att stänga av app övervakning.. sparade mig mkt ström per dag :)
     
  15. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    435
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Gör varken till eller från för mig, men tack för tipset.