Surfplatta - märkestrogen eller inte?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Tanthanna, 18 jun 2018.

Taggar:
  1. Tanthanna

    Tanthanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2017
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7
    Så, efter att i vintras luftat tips med er och lämnat äpplet till förmån för Huawei så är det dags att utöka androidfamiljen med en surfplatta. Några frågor har dykt upp:

    1) Är det bra/smidigt/viktigt att hålla sig till samma märke som telefonen?
    2) Om plattan ska användas som kalender, pedagogiska planeringar, surf, enkel bildredigering och småbarnsunderhållning vilken prislapp är bra att hålla sig till? (Eller vad får man för 4000 kr som man inte får för 2000 kr?)

    Må gott!
     
    bernard gillar detta.
  2. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    1. Egentligen inte, det beror nog på om man vill ha samma "launcher", typ liknande gränssnitt som mobilen, men det går ju att installera andra launchers om man vill så det är inget jätteproblem.

    2. Dom dyrare plattorna är snabbare, bättre processor och mer minne och oftast högre skärmupplösning också. Men ska du bara surfa så klarar du dig nog med en billigare variant.

    Tyvärr kommer det inte så många plattor med Android längre, Samsung t.ex. verkar mest satsa på budgetplattor som nog iofs duger för det du vill göra. Lenovo har också många plattor, men det känns som en djungel av olika modeller, dom flesta är nog ganska lowend dock.
    Huawei M5 verkar rätt vettiga men dom är ju helt klart i övre prisklassen.

    Jag tror att man kan hitta Samsung Galaxy Tab S2 ganska billigt begagnade, dom är nog helt ok (var top of the line när dom släpptes, och tror fortfarande dom är bättre än Samsungs budgetplattor på sätt och vis).

    Ett tips är att försöka hitta nån med iallafall 1920x1080 i skärmupplösning och helst gärna 3GB RAM (eller mer).
     
    Last edited: 18 jun 2018
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns ingen större vits med att vara märkestrogen som @fryguy@fryguy säger. I dag hamnar det mesta ändå i Googles moln, vilket på sätt och vis är skönt eftersom det gör det så enkelt att prova olika tillverkare med Android.

    Jag skulle också tipsa om Huawei M5. Det är en utmärkt platta på många vis; fin prestanda, utmärkt högupplöst skärm, rejäl konstruktion med solid metallram, fantastiskt ljud för att vara en platta (var en väldigt viktig punkt för min del, många plattor har rätt dåligt eller för svagt ljud), och dessutom Android 8.0 förinstallerat.

    Tyvärr kostar den dock 4490:- (för 3990:- hade den dock varit ett kap, den där extra femhundringen gör nog många tveksamma) : Huawei MediaPad M5 10.8 64GB (Surfplatta)
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 162
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Använder android på mobilen och lär fortsätta med det. Men med plattor så känner jag att Apple har ett försprång. De Google appar jag använder finns där också. Därför blev det ett inköp av Apples nya "lågbudget" iPad de tog fram för skolorna i USA:
    iPad 9,7 tum

    Relativt billig för att vara en Apple produkt men det visar att de kan göra prisvärt när de vill.
    Rätt verktyg för rätt ändamål så att säga. Känns inte som man måste låsa sig till ett märke eller ett ekosystem rakt av.
     
  5. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Så länge man inte har köpt en massa appar som man vill använda på telefon och plattan
     
  6. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Satsa på en ipad. Snabba med stort appstöd och bra batteritid. Nya ipad är relativt billig och har även stöd för Apple pencil.