Diskussion: Google Pay & Google Wallet - erfarenheter?

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av MaLund13, 17 jul 2017.

  1. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Op6 handelsbanken. Kunde ej lägga till :/
     
    bernard gillar detta.
  2. Janne Jansson

    Janne Jansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Nu i morse så hade Google Pay försvunnit ifrån mobilen. Fanns installerad ungefär i ett dygn innan den försvann. Var nog ett misstag att den kom in från första början.
     
    bernard gillar detta.
  3. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Borta för mig också.
     
    bernard gillar detta.
  4. Swendroid

    Swendroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Samma här (OP6).

    Trist :ehm:
     
    bernard gillar detta.
  5. SilverDogg

    SilverDogg Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    625
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 11
    Körde en omstart bara för att se, men appen är fortfarande kvar.

    Aja, får väl se om nåt händer framöver :)

    Edit: haha och några minuter senare var den väck :D
     
    Last edited: 8 jun 2018
    bernard gillar detta.
  6. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Travolta gillar detta.
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det finns en inbyggd systemapp som heter com.google.android.partnersetup. Den finns på alla era telefoner, fast gömd djupt i systemet. Med hjälp av denna app laddar Google ner en lista till alla enheter, en lista som anger vilka systemappar som ska vara aktiverade och inaktiverade. Listan skiljer sig åt beroende på vilket land man befinner sig i. Efter att ha befunnit sig några timmar i ett nytt land så bör listan uppdateras och telefonen "låsas" till det nya landet.

    Här är ett exempel på hur listan ser ut för Tjeckien:
    [​IMG]
    Här går det att utläsa några saker:
    -Google Pay är inaktiverat för alla versioner fram till 930007740, men för versionerna därefter är den aktiverad (det är versionen som släpptes i samband med att Pay lanserades i Tjeckien).
    -Youtube Kids är inaktiverat.
    -Alla andra appar är aktiverade.

    Kontentan: Google Pay finns redan förinstallerat på alla era telefoner, men är dold och inaktiverad. Grejen med att Oneplus-användare helt plötsligt fick fram appen gissar jag beror på något krångel med denna lista.

    Även om man laddar ner APK-filen på egen hand och installerar Google Pay (dvs sideloadar) så kommer den försvinna efter några timmar, tack vara denna lista. Det hände mig för några månader sedan minns jag.
     
    DanielÖ, SilverDogg, Travolta och 2 andra gillar detta.
  8. Sparfen

    Sparfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Motorola One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Motorola One
    Detta dök upp när jag fick en free trail på Youtube Premium i 3 månader från min svenska gmail. Verkar som flera sagt ligga där i bakgrunden.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Allt som återstår verkar egentligen vara att Google upprättar avtal med bankerna. Själva infrastrukturen tycks vara på plats av alla rapporter så här långt att döma.

    Men det är ju också den svåraste biten tror jag. Google kanske vill ha en andel av alla transaktioner, och det är väl bankerna inte så intresserade av. Google arbetar också i uppförsbacke nu då man var så långsamma med utrullningen.

    Samsung tar till exempel inte ut någon avgift för transaktioner som genomförs via Samsung Pay, vilket också förklarar varför de snart finns överallt/kunde starta med så många samarbetspartners.

    Ingen bank utöver Nordea har väl skrivit på något med Apple ännu heller? Hoppas att Google inleder utrullningen med mer än en bank i alla fall.
     
    Last edited: 19 jun 2018
    Sparfen gillar detta.
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    St1 var först har jag för mig, eller samtidigt som Nordea.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tänkte främst på bankerna, speciellt SEB är viktiga då så många kreditkortsutgivare använder dem.
     
  12. Sparfen

    Sparfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Motorola One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Motorola One
    Har jobbat på en av de svenska storbankerna som inte har Apple Pay och kan säga att det var på grund av transaktionskostnaderna som man valde att inte hoppa på det tåget. Samsung tar inte betalt och Google gör inte heller det på de marknader de lanserats på än så länge. Många banker jobbar ju även på egna NFC lösningar.
     
    inact_0049, bernard och katho gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter ju hoppfullt om Google liksom Samsung inte tar betalt. I sådana fall kan man nog se fram emot ett hyggligt startfält skulle jag tro.
     
  14. Sparfen

    Sparfen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Motorola One

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Motorola One
    Det vore verkligen en fördel.
     
    bernard gillar detta.
  15. Svantesson666

    Svantesson666 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Efter att endast ha använt Samsung Pay (bortsett i tankautomater) under ett års tid så skulle jag aldrig kunna tänka mig att gå till en annan tillverkare om inte Google Pay lanseras i Sverige. Att ha mina tre bankkort i telefonen utan att faktiskt behöva ha dem fysiskt med mig är helt enkelt grymt. Nu för tiden väcker det inte så ofta uppmärksamhet från kassörer (ett fåtal gånger per månad) men för ett år sedan höjdes väldigt många ögonbryn. Skaffade Samsung Pay samma dag som det började stödjas av Swedbank i Sverige.
     
    bernard, drewN och Corran_Horn gillar detta.
  16. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Medhåll. Har förvisso endast använt S-pay i drygt två månader men finner det ytterst användbart! Nästa steg blir att skaffa en S-pay kompatibel klocka, det ger mig möjligheten att använda Samsung Pay även med en annan telefon än just Samsung.

    Framförallt är det MST-funktionen som imponerar på mig, skönt att inte behöva förlita sig på att butikerna har aktiverat NFC i sina terminaler. Likaså är det otroligt skönt att slimma ner antalet kort i plånboken :) Så för närvarande är jag fast i Samsung-träsket ;)
     
    bernard och Corran_Horn gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Du som har stor erfarenhet av Samsung Pay kanske kan hjälpa mig.

    Jag har en Gear S3 (klocka) och använder den med Samsung Pay. För det mesta fungerar det ypperligt, men det har hänt några gånger att kortterminalen vägrat acceptera betalningen med klockan, och jag har fått använda mitt vanliga kort istället. Dessa gånger - jag tänker främst på tre tillfällen - har det varit en helt vanlig kortterminal, inget konstigt alls med den, ibland en modern variant med stöd för NFC. Rent logiskt sett borde det fungera att betala med klockan.
    Exempel på ställen:
    -Flygbussarnas biljettmaskin på Landvetter flygplats - de har en väldigt modern maskin med en egen läsare för NFC, tror det rent av satt en dekal som pekade på var NFC fanns.
    -Villa Belparc i Göteborg, en helt vanlig kortterminal på ett cafe/bar.
    -En ICA-butik, en helt vanlig kortterminal.
    Logiskt sett borde klockan fungera utan problem. Vet inte varför det blir fel.
    Gemensamt för nästan alla dessa tillfällen har varit att kortterminalen får sin display att lysa upp helt i röd färg, och det piper till ett felmeddelande tror jag, och står "OGILTLIGT".

    Jag testade åtminstone två gånger vid alla dessa tillfällen (någon gång tre), både med NFC och MST när det fanns stöd för bägge.
    Felmeddelandet och "OGILTLIGT" dyker upp väldigt snabbt, inom någon enstaka sekund, så snabbt att jag misstänker att kortterminalen inte ens hinner koppla upp sig mot internet för att kontrollera betalningen. Istället tror jag att det är något lokalt fel som får den att neka köpet, den bestämmer sig att neka per automatik utan att banken sagt åt den. Mitt vanliga kort har uppvisat samma beteende någon enstaka gång - väldigt sällan, kanske två gånger om året eller liknande, där man får OGILTLIGT efter någon enstaka sekund utan rimlig tid för terminalen att koppla upp sig mot banken, men testar man en gång till så fungerar det alltid. Men för klockan gick det varken på andra eller tredje försöket.

    Jag har börjat fundera på om det kan vara Apple som ligger bakom. Om de betalar vissa aktörer på marknaden för att blockera Samsung Pay - även om det enbart är några få av alla terminaler som inte fungerar - så skulle det i slutändan kunna skapa osäkerhet för Samsung Pays kunder, så att lite av vitsen med tjänsten försvinner och man inte vågar förlita sig på den utan tar med sig sitt vanliga kort. Jag känner en sådan osäkerhet just nu, tyvärr. Men det beror också på att Samsung har dålig driftsäkerhet och har rensat min klocka två gånger - en gång utan att ens meddela mig - så att det uppstått merarbete och krångel när jag vill betala. En gång stod jag i butiken och skulle betala och upptäckte att Samsung Pay var nollställt och behövde konfigureras på nytt. Då var jag längst fram i kön. Som tur var hade jag mitt vanliga bankkort i fickan. Det gick inte heller att fixa Samsung Pay på några dagar, jag fick felmeddelanden när jag ville lägga in kortet.

    Vad tror ni, har ni teorier för vad som orsakar problemen jag beskriver?
    Är Apple-teorin lite väl konspiratorisk?
    Ni lite mer erfarna användare, har ni aldrig dessa problem alltså? Funkar det verkligen till 100,0 % (med undantag för vissa bensinautomater)? Aldrig ett felmeddelande där kortterminalens skärm blir helt röd och det piper till och står "OGILTLIGT"?
     
  18. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Oj! Det var ändå rätt stort, men jag blev lite besviken efter att ha tagit del av stödet:

    Listan över "bankerna" var nämligen inte helt övertygande:
    Commerzbank
    Comdirect (Dotterbolag till Commerzbank)
    Wirecard (Betaltjänst, typ iZettle)
    N26 (Mobilbetaltjänst som erbjuder konton/kort, inte direkt någon bank heller).

    Rubriken var alltså lite missvisande.

    Google verkar i princip bara ha landat en av bankjättarna (Commerzbank). Hade hoppats på mer utbrett stöd som ett litet tecken på hur det blir när det väl lanseras i Sverige sedan.

    Det blir väl i värsta fall som så att vi får nöja oss med en av jättarna i Sverige också, som vid utrullningen av Apple Pay.
     
    Last edited: 26 jun 2018
    katho gillar detta.
  20. Xboy

    Xboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2009
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    213
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Som tionde delstat inom EU har Google under tisdagen 2018-06-26 släppt på kranarna för Google Pay i Tyskland. Lanseringen sägs av uppgiftslämnare på Reddit ske i samarbete med de fyra bankerna Wirecard, Comdirect, Commerzbank och N26 samt företagen Adidas, Aldi Süd, Hornbach, Kaufland, Lidl, McDonald's, Mediamarkt och Saturn.

    Beskedet lämnar ännu en gång Sverige, som är ett av världens ledande länder avseende kontantlösa butiksbetalningar, akterkörda. Än mer anmärkningsvärt kan tyckas att Google Pay redan lanserats på platser som traditionellt förknippas med låg teknisk standard och en hög nyttjandegrad av fysiska sedlar och mynt - betalningssystemet finns redan lanserat i bland annat Tjeckien, Ukrania, Polen och Ryssland, och runt hörnet väntas Google Pay även nå Rumänien.

    Tisdagens utspel väcker osökt och på nytt frågan om Googles intresse för Sverige och hur lokalkontoret i Stockholm förhåller sig till frågan. Ännu förefaller inga svar finnas att få, då ingen svensk nyhetsskribent ännu ställt frågan till Googles svenska presstjänst.
     
    bernard gillar detta.