Sälja på Market - skatt? F-sedel?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av wgren, 3 jul 2009.

  1. wgren

    wgren Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, har haft lite roliga ideer om Android appar. Undrar dock vad skattemyndigheten har att säga? Räknas det som en näring så fort man man lägger ut en app till salu, så man måste ha f-skattesedel? Eller är det bara om man kommer över en viss gräns...?

    /Lars
     
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Bra fråga. Detta skulle onekligen vara kul att få ett svar på.

    Någon?
     
  3. Beakon

    Beakon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är ingen expert på detta område, men jag tror att det ligger till så här:

    Programmering kan nog betraktaas som en hobbyverksamet, läs mer om det här: http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

    Om du uppfyller kraven för detta behöver man ingen f-skattesedel, huruvida man gör det är dock en bra fråga.

    Saxat från Skatteverket, försäljning på Internet:

    "Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former.
    Då ska du redovisa dina varor under Hobby, men försäljningen är även momspliktig."

    Om du uppfyller kraven för hobbyverksamhet skattar du givetvis för det då du måste ta upp inkomsten i din deklaration, hur höga inkomsterna får vara står i broschyren.

    I annat fall kommer en f-skattesedel att behövas, det är dock inget större krångel med att skaffa en sådan, redovisningsbiten kommer också att vara mycket enkel. Det finns dessutom en hel del fördelar med att ha en f-skattesedel, vad sägs om avdragbar moms för inköp av nästa laptop?

    För enklare bokföring och fakturahantering kan jag starkt rekommendera detta bokföringsprogram, det kräver nästan inga som helst förkunskaper, en dans på rosor för oss enskilda näringsidkare: Visma Enskild Firma

    Kan vara värt att kanske kontakta Skatteverket och höra, någon får gärna ställa upp ett par räkneexempel för vad man väntar sig dra in. Finns efterfrågan skriver jag gärna en wiki-artikel ang. detta.
     
  5. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Firma + Android Merchant

    Det är enkelt att dra igång en firma. Enskild firma har du igång med skattsedel och momsreg till mkt låg kostnad. Gå till Bolagsverkets hemsida, där kan man göra ansökan som sänds både till Bolagsverket och Skatteverket samtidigt. Kan ta upp till en månad totalt.

    Att sälja på Google's egen Android Market kommer bli lättare när det blir möjligt att registrera ett svenskt Google Checkout Merchant Account, dvs Google Checkout för säljare. Det är enda betalmetod på Google Market idag. I dagsläget fungerar det för Android-säljare belägna i följande länder:
    USA, Frankrike, Nederländerna, Spanien, Storbritannien, Tyskland, Österrike.
    Sverige finns inte på listan ännu.

    För att se denna utökade lista av länder skall man inte gå via ordinarie Google Checkout Merchant Account setup, då listas bara USA + UK. Man registrerar sig istället som uppladdare av appar till Google Market (25 dollar avgift), och på den sajten har man sedan möjlighet att registrera ett Merchant-konto. Det räknas som ett "Android-only Merchant Account". Men som sagt än så länge är det bara möjligt om man har en finansiell bas i något av ovanstående länder. Det som fungerar idag på Market för en svensk leverantör är att ladda upp appar som man delar ut gratis.

    Antalet länder där säljare kan finnas är på tillväxt som tur är. Snart står väl Sverige på tur. Tills dess är det bara att utveckla för brinnande livet, kan även vara bra att ha ett antal grattis-appar där ute som bättrar på firmans goodwill.

    Det finns även alternativa Markets där ute som använder alternativa betalmetoder så där kan man lägga sin betal-app redan idag.

    Jag håller på att kolla på att bygga min egen appstore också, så där är ni välkomna att börja ladda upp när det är klart ;).
     
    Last edited: 16 jul 2009
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det vore säkerligen uppskattat med en svensk version av Android Market, spännande initiativ.

    Bra info för övrigt, det vore nog uppskattat med en wiki-artikel som täcker detta, får se till att göra något åt det.
     
  7. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om ett år tror jag det kommer finnas det så många appstores att man inte kommer kunna räkna.
    Allt där någon skönjer en chans att dra in någon krona dyker upp i mängder av skepnader.
    Så är det oavsett bransch. Vinnare borde vara upphovsmän av populära applikationer så det är ett incitament för utvecklare. Som i vanliga fysiska butiker tjänar de på att finnas i många stores genom att exponeringen ökas. En appstore har inkomst baserat på vad de kan tjäna i form av säljprocent och reklam, inte mkt annorlunda än andra sajter genom historien. Det finns en tro på att applikations-snickare främst kommer tjäna på applikations-intern annonsering (in-app-advertising) där antalet nertankningar betyder klirr i kassan för upphovsmannen och ev affiliate utan att det ens behöver vara en betal-app. Vad som skiljer applikations-tunnans botten-avskräde från topp-apparna kommer dock alltid handla om "hur pass bra" eller på annat sätt "populära" nerladdningar det handlar om. Det är bara att resonera själv. Vad behövs för att jag skall vara villig att betala för en app eller alls hämta hem den ? Ofta brukar det handla om att den ser ut att fylla ett eget behov eller tillför något unikt som inte redan är vardagsmat. Vilka intäktsmodeller som lyckas bäst kommer visa sig kommande år. Sådant här finns det redan mkt erfarenheter av på de marknader där Android/iPhone appar har mest kunder. Så man kan lära av det.
     
    Last edited: 18 jul 2009
  8. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    En sak som ibland glöms bort är att många utvecklare utvecklar för nöjes skull, och enbart "njuter" av att se andra använda det man gjort. Alla vill inte ha betalt i pengar :)
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Så sant. Lyckligtvis finns det fortfarande gott om sådana, trots allt. Tyvärr har man sett en viss tendens att populära gratisapps plötsligt blir betalapps utan förvarning, och utan att de erbjuder en gratisversion med bantade features. Det är lite trist.

    Jag vill dock poängtera att jag inte är någon slags kommunist som motsätter mig allt vad kapitalism innebär. En bra app är värd att betala för, men det är trist när det sker hux flux utan förvarning och utan att de erbjuder sin stora och trogna kundbas ett alternativ.
     
  10. M17

    M17 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är lätt att starta en enskild firma. Om du kommer att utveckla fler appar eller dra in pengar på något annat i framtiden så är det bra att ha startat upp. Du behöver se till att du ansöker om F-skatt och registrera dig för moms så att du kan få tillbaka momsen för det du köper in till företaget. Du får också dra av sådant som du köper in till firman, så som datorer osv. Det kan ju vara bra att känna till.