[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fick mail nyss om jag blir "uppgraderad" till det nya abonnemanget för 320 kr/mån (50GB) med fria samtal från 250 kr/mån (25GB) automatiskt.

    Var rätt nöjd som det var. Förbrukar inte mer, och nästa steg nedåt till 15GB är för lite. Behövs ett mellanting.

    Gapet på 35GB mellan 15->50GB är på tok för stort.
     
    inact_0049 och katho gillar detta.
  2. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Det går ju att lösa genom att lägga sig på 15 GB och uppgradera till 50 GB för att sedan gå tillbaka till 15 GB varje gång behovet uppstår. Inte allt för mycket jobb :)
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Själv tycker jag Tres täckning är klart sämre än de andra operatörernas även i centrala Stockholm och i områden runt Stockholm. Det är väldigt ofta det bara är 3G och det är störande för upplevelsen att hela tiden byta mellan 3G och 4G.

    Sen är frågan om den bättre täckningen är värd att bara få 2GB surf med Vimla istället för 6GB med Hallon. Hälften av familjen kör nu Hallon och det ska nog mycket till i nuläget för att jag ska köpa eller rekommendera något ett nytt "vuxen-abonnemang" med Vimla i alla fall. Får väl se om jag ändrar mig efter fjällsemestern...
     
  4. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    @Crown@Crown : Jag var inne på samma tänk. Fungerar för de som saknar 4 GB också.

    (OBS!!!: @RedDown@RedDown påminde om att det finns en gräns för 12 månader att spara data hos Vimla, så då blir uträkningarna nedan missvisande.)


    OBS FEL: Börja med en 50GB månad för 320 kr, sedan nedgradera till 2GB.


    OBS FEL: (50GB x 1mån + 2GB x 23mån) / 24mån = 4GB/mån.
    OBS FEL: (320kr x 1mån + 100kr x 23mån) / 24mån = 109 kr/mån.

    OBS FEL: Alla kan få minst en tipsrabatt genom att använda en tipslänk när man skaffar abonnemanget hos Vimla, vilket gör att Vimla har samma pris som Hallons 4 GB för 99 kr.

    Edit: Bortse från det här inlägget, det blev feltänkt.
     
    Last edited: 20 jun 2018
    katho och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet med detta är ju bara det att Vimla i princip inte vunnit något annat än att man gjort upplevelsen krångligare för användaren, så varför ändra från första början?

    Det kommer förmodligen bli kaos i och med justeringarna nu igen, precis som förra gången som @svenix@svenix påpekade, eftersom de ligger kvar på samma gamla antika system som tidigare.

    Justeringen sammanfaller ju dessutom med att man kört en rätt stor kampanj som @blackstar@blackstar tidigare nämnt. Inbillar mig att det kanske inte är en helt bra strategi att så tätt inpå stuva om bland abonnemangen.
     
    induktion och inact_0025 gillar detta.
  6. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 546
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Nja, de flesta, kanske alla verkar redan överflyttade?

    Kaoset uppstod ju delvis för att man inte kunde byta mellan vissa abonnemangsformer direkt och därmed behövde mellanlanda på något abonnemang. Detta blev fixat för ett tag sedan så man kunde byta direkt mellan alla former. Nu med endast fria samtal/mess så finns ju inga begränsningar heller så det tror jag inte blir något problem alls.
     
    Henrik_A och bernard gillar detta.
  7. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Fast alla kan använda Hallons kundkraft-erbjudande och Hallon kommer ut som klart billigare igen.
     
    induktion och bernard gillar detta.
  8. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    @bernard@bernard :
    Vi kan ju hoppas på att Vimla förenklat sina abonnemang för att kunna snabba upp sina system vid månadsskiften.

    Det har blivit billigare om man ligger på 20GB / månad:

    (50GB x 3mån + 2GB x 5mån) / 8mån = 20GB/mån.
    (320kr x 3mån + 100kr x 5mån) / 8mån = 182.50 kr/mån.

    Krångligt blir det dock. Man får se upp med att inte gå över 100GB sparad data. Börjar man med 3 månader 50 GB så riskerar man förlora 10GB, med 20GB / månad i förbrukning.
     
    bernard gillar detta.
  9. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Du har väl en god tanke, men det blir en väldigt stor snefördelning av datan:

    Första 12 månaderna får man: 50GB*1 månad, sedan 2GB*11 månader= 72GB.
    Månad 13-24 så får man: 2GB*12= 24GB.

    Ditt upplägg hade fungerat utmärkt om man inte infört 12 månaders giltighetstid på datan.
     
    solgule gillar detta.
  10. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 201
    Mottagna gillanden:
    1 385
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
  11. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Ja det har du rätt i, ska rätta inlägget. Tack.
     
    inact_0049 gillar detta.
  12. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Ny uträkning för att få 4GB per månad med Vimlas nya prislista (från 20/6-18).

    Viktigt att EN månad med 15GB data läggs med 5-6 månaders mellanrum, så man inte förlorar data på att sparad data blir äldre än 12 månader.

    (15GB x 2mån + 2GB x 11mån) / 13mån = 4GB/mån.
    (210kr x 2mån + 100kr x 11mån) / 13mån = 117 kr/mån.

    Med reservation för nya feltänk. Det blir komplicerat när cyklerna går över 12 månader för att undvika halva månader (går bara att nedgradera vid månadsskiften, uppgradering slår igenom direkt).
     
    bernard gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Får en ful misstanke att Vimlas senaste ändring av abonnemangen bara är ett sätt att komma bort från systemet med potter. Redan vid förra ändringen i februari försämrade Vimla pottsystemet genom att införa en 12-månaders gräns (i klar strid mot tidigare givna löften). Den något vaga motiveringen var att det var administrativt svårt att hantera potterna av bokföringsskäl.

    Nu har man genom dagens "Alexander-hugg" lyckats att komma ytterligare ett steg på vägen bort från potterna. Genom att införa fria samtal och mess för alla kapade man raskt bort behovet av potter för samtal och meddelanden. Vimla måste på sin kammare ha tyckt att detta var ett smått genialt sätt att bli av med de tydligen förhatliga potterna.

    Återstår endast surf-potterna som nu måste vara en nagel i ögat för Vimla i sin uppenbara strävan bort från systemet med potter. Jag misstänker starkt att nästa förändring av abonnemangen (när den än kommer) ytterligare kommer att försämra möjligheten för medlemmarna att skrapa ihop en surfpott.

    Varför Vimla vill komma bort från potterna vet jag inte. Något som Vimla för ett par år sedan använde som ett stort trumfkort i reklamen har plötsligt fallit i onåd hos företaget tycks det. Måhända ekonomerna trycker på och ogillar den "skuld på framtiden" som potterna innebär? Vad än anledningen kan vara tycks riktningen vara glasklar och den är bort från systemet med potter. Tyvärr för oss medlemmar som uppskattat pott-systemet och sett det som en av Vimlas stora fördelar.

    Jag vill inte tänka tanken att en anledning att Vimla gör detta kan vara att det underlättar för dem i den mycket långsamt pågående processen att utveckla en ny egen plattform. Det är klart att det blir enklare om man slipper hantera en massa potter...

    Hur som helst. Vimlas snabba omsvängningar och tvära kast med abonnemang och villkor äter ytterligare på det lilla förtroendekapital Vimla fortfarande har kvar i medlemmarnas ögon. Vad blir nästa ändring? Kan jag känna mig trygg med det abonnemang och den månadskostnad jag har, eller kommer allt att vara förändrat nästa månad?
     
    induktion, inact_0025, Jockmokk och 8 andra gillar detta.
  14. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Ja vi får hålla tummarna för att Vimla lugnar ner sig med dessa tvära kast. För mig är stabilitet något som är viktigt. Nu byter de villkor hej vilt och det är svårt att sia om vad nästa förändring blir. Deras vana trogen brukar det vara en "bra" nyhet kombinerad med "en sämre".

    Eftersom det bara var någon månad sedan de ändrade förra gången så tycker jag att de borde funderat lite noggrannare innan de sjösatte det projektet, dessa tvära kast ger en osäkerhet.
     
    induktion, zabron, svenix och 4 andra gillar detta.
  15. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Nu har det brunnit på kontoret och vimla har fått hjärnsläpp.

    Bara en inkompetent person skulle nedgradera sina kunder mot deras vilja. Bättre hade varit och lägga 4 GB med fria samtal och fria meddelanden som grund. Folk tittar väldigt mycket på priset när de jämför operatörer. Man kan inte behandla kunder på det sättet som vimla gjorde idag.

    Vore det inte för några tipsningar och möjlighet att spara oanvänd data (Även om oanvänd data har försämrats under året) hade jag lämnat vimla för och visa mitt missnöje med anledning av dagens försämring. Vad är nästa steg, kommer potterna att tas bort? I så fall kommer väl vimla att kalla det som en positiv förbättring för oss kunder, nej jag tänker inte benämna oss kunder som medlemmar vilket bara är patetiskt som vimla gör.

    Det unika med vimla monteras sig för steg ner, och snart är vimla bara som vilken annan operatör i mängden. Skärp er Vimla nu, vid nästa försämring lämnar jag er.
     
    induktion, inact_0025, katho och 1 annan gillar detta.
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror att man lät samtal/meddelande bli fria för att det ser bättre ut utan att det belastar dem mer. De som klarat sig med 60/600 (och byggt upp sina potter) kommer ju knappast att börja tokringa.
    Självklart sneglar ju också Vimla och Hallon på varann och försöker nog svara på den andras förändringar.
    Tvivlar starkt på att man vågar röra surfpotterna mer än man gjort.
    Förutom att 4GB-varianten försvann (men kompenserades med den förlorade surfmängden ett år framåt) är väl egentligen den enda försämringen nu att man inte har ett alternativ runt 250 kr (där 25 GB/60/600 väl låg förut)
     
  17. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Om vimla nu utan några problem kan kompensera ett års förlorad surfmängd varför kunde man inte bara behålla 4 GB som surfmängd? Med tanke på vimlas agerande hittills i år skulle jag inte bli förvånad om potterna försämras ytterligare för att till slut helt tas bort.

    Kanske ledningen hos telenor som tycker det går lite för bra för vimla och vill skadeskjuta vimla lite. Men i slutändan gör vimla verkligen allt man kan för att sakta försämra sitt omdöme och de gör jobbet väldigt bra själv utan någon hjälp utifrån.
     
    Henrik_A, induktion, inact_0033 och 6 andra gillar detta.
  18. Petter_Vimla

    Petter_Vimla Kid Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    17 dec 2014
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Iphone 7 32 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Iphone 7 32 GB
    (Lite klippt i ett långt citat)

    Snabbt hopp från "en ful misstanke" till vår "uppenbara strävan" @svenix@svenix ! ;)

    Självklart är inte potterna, eller rättare sagt surfpotten, på väg någonstans. Tråkig ändring tidigare i år, absolut, men vi vill inte avveckla möjligheten att få spara sin surf.

    Många andra har haft bra tankar och synpunkter här i tråden, jag hoppas det är okej att jag länkar till tråden på Vimlas forum där jag besvarat många liknande tankar och frågor i ett mega-inlägg:

    Vi ändrar abonnemangsnivåerna idag (20/6)!
     
    bernard gillar detta.
  19. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    För att förklara det lite enkelt så är det så att om Telia kan liknas vid ett hangarfartyg (som när det väl tagit ut en riktning så är det den som gäller för lång tid framöver) så är Vimla mer att likna vid en Jolle med en 12-åring vid rodret (ändrar riktning var och varannan minut).

    Ska ni behålla något förtroende så är det viktigt att ni funderar på ordet långsiktighet. Det tär på förtroendekapitalet att svänga så snabbt som ni gör. Ingen av oss vill ha ett "Hangarfartyg a´la Telia" men vi vill inte heller ha "Jolle a´la Vimla". Tar ni ut en riktning så se till att behålla den i mer än två månader !

    Nu vet man ju inte om ni ändrar era abonnemang IGEN redan efter midsommar.

    Skulle jag vara chef hos er så hade jag inte sjösatt något som jag inte kunnat stå för åtminstone ett år framåt. Finns inget företag med självrespekt som ändrar i sina regler och avtal i tid och otid som också klarar av att behålla kundernas respekt.

    Det ni ska göra nu är att se till att kunderna får vad de vill ha, kunderna vill ha DATA. Telefonen är inte längre en telefon. Telefonen är min dator. Fria samtal är ointressant för de flesta av oss som kommunicerar via mess och på sociala medier. I princip ringer jag själv bara till min morsa, resten av mitt umgänge har jag kontakt med också...men inte via telefonsamtal (lyssna själv hur det låter, telefonsamtal ...hör ihop med hockeyfrilla, punk, skinheads och 80-tal).

    Kom in i matchen Vimla ! Fixa abonnemang där luckorna mellan "galet lite data" och "alldeles åt helsike mycket data" täpps igen. Rör nu inte mer i de fria samtalen, men se till att det finns justa nivåer däremellan.
     
    Last edited: 21 jun 2018
    pobin, induktion, inact_0025 och 2 andra gillar detta.
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag bedömer Vimla efter era gärningar och inte efter dina eller andras ord. Tyvärr är det så när det gäller Vimla att det ni säger inte alltid är det ni gör. Se bara på t.ex. tvillingkort eller byte av betalpartner som ännu inte blivit av trots era återkommande löften och utställda tidsplaner.

    Så dina ord @Petter_Vimla@Petter_Vimla må vara hur vackra som helst men det som i slutändan fäller avgörandet för vad medlemmarna tycker om Vimla är vad ni faktiskt gör (eller inte gör).

    Om det är som du säger att möjligheten att samla surfpott inte kommer att drabbas av ytterligare försämringar så är det naturligtvis bra! Men jag väntar med att jubla tills jag verkligen ser vart Vimla tar vägen. ;)

    För övrigt kan du vara lugn för att jag har stenkoll på allt som skrivs i Vimla-forumet! :)
     
    Najtprowler, Majkey, induktion och 6 andra gillar detta.