Xiaomi air purifier 2

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av carlin, 17 apr 2018.

  1. carlin

    carlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tjena.
    Är det någon som har lite input om luftrenare? Är riktigt sugen på xiaomis... Tjejen är allergisk. Tänkte beställa från honorbuy och hamnar då runt 1900kr.

    Den känns gedigen och bra! Tar många olika partiklar. Eller finns det någon bättre här hemma för runt samma pris?

    Gillar att den går att styra via telefon och att den tar in luft 360 grader runt.

    Det som gör tjejen nervös är garanti m.m. Det är ju obefintligt på kinaprodukter.

    Vad säger ni andra? Är det ett givet köp eller ska jag leta runt i Sverige efter en luftrenare...
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den har fått rätt bra kritik, men det finns ju mycket att välja på i motsvarande prisklass med likartade specifikationer: Luftrenare

    Vad som saknas i luftrenarna från de andra tillverkare är dock WiFi-biten. De gamla "trötta" märkena som Electrolux hänger inte riktigt med på den punkten, så Xiaomis pryl så klart är mycket roligare på just den punkten :)

    Vad är lljudnivån på Mi:s luftrenare? De skriver inte ut den på hemsidan: Mi Air Purifier Specification - Mi Global Home


    Edit: Här är en lista på luftrenare med stöd för "mobilapp/fjärstyrining": Luftrenare



    Problemet blir som du säger om det uppstår problem med enheten. Honorbuy betalar inte returfrakten enligt deras returvillkor, och på den frakten kan det tillkomma skatt osv. som de ser ut att kräva kunden på sedan: Warranty - HonorBuy Mobile Shop. Telefoner är enklare/billigare att skicka in också än en stor pryl som en luftrenare, så om du inte hittar en säljare som är baserad inom EU hade jag nog avrådit.
     
    Droid82 gillar detta.
  3. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Det är billigare från Gearbest, gäller bara välja en av EU warehouse GW4 (Polen) GW3 (UK) så slipper man tull och moms och bara betalar vad det står vid betalning.

    G-W-4 (Polen) ca 1256:- + frakt
    G-W-3 (UK) ca 1570:- + frakt

    Original Xiaomi Smart Mi Air Purifier CN PLUG-$183.74 Online Shopping| GearBest.com

    Själv köpte jag från Lightinthebox sen ca 6-8 mån sen och fungerar bättre än min gamla Electrolux. Är själv mycket nöjd med den, enkelt att byta filter och ljudnivån är riktigt tyst om man kör på Nightmode hela tiden, som jag gör. Vid högsta nivån så låter det riktigt högt och vid auto kan man höra att den är igång om luften är "oren". Sen kan kan ställa in den när den skall vara igång och stänga av automatiskt. Nackdelen är tiden är inställd på Kina tid och inget man kan ändra på. Så man får ställa in timern på +6 tim hela tiden om skall användas.
     
  4. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag har den och är nöjd. Designen, ljudnivån, storleken och appen är några saker som jag är väldigt nöjd med. Men jag har relativt god luftkvalité där jag bor så oftast är det så att den bara varvar upp när jag lagar mat eller liknande, så det kan ju vara därför jag är så nöjd med ljudnivån. :)
     
  5. carlin

    carlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Gw13 var ju ännu billigare som warehouse...
    Kontakten man som man sätter in i luftrenaren ser ut som laptopladdare. Stämmer det? I så fall är det ju inga problem med adapter m.m..
     
    Last edited: 18 apr 2018
  6. carlin

    carlin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    188
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Beställning gjord! Nu väntar jag på leverans från gearbest, tack för tipset!
     
  7. Mahti

    Mahti Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Råkade hitta denna luftrenare när jag sökte efter Xiaomis Roborock 2, ser riktigt trevlig ut och kommer nog lägga beställning.

    Vart köper ni era filter ifrån och hur ofta byter ni filtret?

    Samt, kör ni på economic filter eller enhanced som även har kolfilter?
     
    Last edited: 24 jun 2018
  8. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Jag köpte 1 extra filter samtidigt när köpte luftrenaren från LightInTheBox, fått byta den 1 gång efter några månader. Sen har jag beställt 2 nya filter hos Gearbest i samband med andra beställningar och erbjudande dom hade för filtren. Nu tjuter det 2 filtret att det är dags att byta. Som nyfilken jag är, har jag alla 3 olika filter och ärligt vet jag inte vad som skiljer dom emot. Då priser skiljer inte mycket när jag beställde dom.
    Ett tips som jag sett på youtube, är om man vill bespara köpa nya filter hela tiden. Kan man köpa nåt billigt tunt filter och lägg om runt Xiaomi filter. På detta vis kan man köra på samma filter hela tiden och bara slänga det tunna billiga filter när det är dags att byta filter. :money:
     
    bernard och Droid82 gillar detta.
  9. Droid82

    Droid82 Guest

    Om du hittar det klippet igen så får du gärna länka det här.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Upplever ni någon skillnad i luftkvalitén? Någon pollenallergiker här som kan ge ett utlåtande?
     
  11. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag har god luftkvalité där jag bor, generellt sett, så den har mest varvat upp när vi lagat mat eller liknande och då fungerar den väldigt effektivt och bra. Övrig tid så går den på lågvarv (jag har i princip alltid på autoläge) men jag märker att jag inte alls är lika tät i näsan som innan och inte lika slemmig i halsen som innan, om det beror på luftrenaren eller om det är en kronologisk slump vet jag inte. När skogsbranden i Nacka var aktiv (och ett tag efteråt) så hade vi absolut inte kunnat stanna kvar i vår bostad om vi inte haft den så då betalade den sig ett antal gånger om. Den visade något högre partikelhalt när vi hade mycket pollen på baksidan av byggnaden, men inte så att den nämnvärt varvade upp så jag antar att det inte kom in så mycket pollen genom ventilationen.
     
    Kiddy och bernard gillar detta.
  12. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Be mig inte översätta vad snubben säger bara. :P


    Jupp, då jag röker inomhus och rökluften blir mycket mindre jämfört med min gamla Electrolux Oxygen Z9124.
    Men jag har läst tester som vissa prisar den medan andra sågar den jämför med andra mer kända märken. Personligen är jag nöjd med den. Den gör jobbet som min gamla Electrolux inte klarade av. Sen filter bytet är så enkel och smidigt.
    Fast jag skall börja köra fultricket med billigt tunt filter och ser hur det fungerar. :teeth:
     
    bernard och Droid82 gillar detta.
  13. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Blev så sugen på en efter alla recensioner.
    Har någon koll på vart man köper den billigast från en EU-lager?
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag som så många andra gillar appen visualiseringen av luftkvaliten osv.. men den verkar dessvärre vara rätt undermålig på sin uppgift... jag var nära att klicka hem denna men nu får jag kolla vidare på andra alternativ. (var en som sålde här på forumet för 1000 kr nyligen vilket fick mig lite intresserad)

    Xiaomi 2 air purifier auto mode leaves air unsafe for 86% of the time
     
    Kiddy och bernard gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  16. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Väcker denna tråden lite. Någon som har en Xiaomi luftrenare hemma och kan säga något om dem? Funderar på deras PRO variant.
     
    dalton gillar detta.
  17. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Är det någon som har denna? Vad tycker ni om den tar den bort bra dam mm från luften. Hur högt ljud gör den av sig? Den är ganska billig, 1495kr. Kan man hitta den för. Eller borde man avvakta om det är på kommande någon ny version i närmaste framtid?
     
  18. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag har den och just det där att den återgår till autoläget efter 3 timmar är problemet (den stängs inte av som de påstår i den där artikeln) om man mäter över en hel natt, då autoläget som går igång efter 3 timmar endast varvar upp när PM-nivån når över en viss nivå, i övrigt så renar den luften på ett bra sätt. Men om man konstant eller under längre perioder har dålig luftkvalité och tycker att dess automode borde varva upp vid ett lägre PM-värde så är det såklart inte en luftrenare man bör köpa. Jag förstår själv inte varför de har den funktionen? Det borde ju kunna åtgärdas av en mjukvaru-uppdatering så det är för mig svårförståeligt att de inte bara tar bort 3-timmarsgränsen för maxnivån.
     
    bernard gillar detta.
  19. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Vilka filter kör ni med? Har förstått att blått är standard.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    katho gillar detta.