Spärr av mobil

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av tsint, 22 jun 2018.

  1. tsint

    tsint Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro
    Jag har lyckats slarva bort min Oneplus6 efter endast en vecka (glömde den i en taxi USA).

    Den är anmäld den som borttappad hos polisen, och mitt försäkringabolag har bestlutat att ersätta telefon mot 2500 i självrisk.

    Försäkringsbolaget kräver ett spärrintyg på telefonens IMEI-nummer, vilket låter rimligt. Jag använder dels My Beat privat samt Telenor på jobb (2 SIM).

    Problemet är att My Beat inte verkar inte ha någon rutin för att spärra IMEI, de hänvisade först att jag skulle kontakta återförsäljaren av telefonen - men jag rättade dem med att det endast är operatörer som kan spärra, därefter har jag inte fått något mer svar. Via jobbet så får jag inte själv kontakta Telenor, det måste gå genom någon utdragen process på företaget och under sommarveckorna så kommer det ta lång tid.

    Finns det något annat alternativ att spärra och få ett spärrintyg? Är det möjligt att flytta mitt privata-nummer till en annan operatör som kan spärra, även mobilen aldrig varit ansluten till deras nät?
     
  2. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Ring polisen och gör en anmälan så spärrar dem telefonen direkt. Sist en bekant gjorde det så behövde vi inte ringa operatören alls utan polisen skickade in det automatiskt.
     
  3. tsint

    tsint Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro
    På polisens hemsida står Har din mobiltelefon blivit stulen eller borttappad, anmäl det till polisen. Tänk på att polisen inte spärrar mobiltelefonen eller SIM-kortet. Stöld av mobiltelefon - utsatt | Polismyndigheten

    Men det skadar väl inte om jag ringer dem och frågar.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    IMEI är bara kopplat till telefonen så vilken operatör som helst kan blockera IMEI oavsett om du har abonnemang där eller inte. Att operatörer där du inte är kund inte vill hjälpa dig är ändå förståeligt.
    Frågan är om det räcker med att du blir kund hos en operatör för att du ska kunna använda deras tjänst för IMEI-blockering. Då kan du ju bara skaffa billigast möjliga kontantkort eller abonnemang och direkt blockera dina IMEI-nummer. Du behöver ju inte flytta ditt nummer dit.
    Ring och fråga vad de behöver. Telias kontantkort kostar 0 kr.

    Om de kan se att ditt abonnemang inte varit kopplat till en viss IMEI så hade du ju köpt en mobil och medan du väntade på att få kontantkortet levererat så blev den stulen så du hann aldrig få numret kopplat till dina IMEI.
     
  5. tsint

    tsint Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro
    De tekniska detaljerna har jag koll på. Jag misstänker att det finns legala avtal i bakgrunden som säga vad man får spärra och inte. Köpte min OP6 från Telia och fick med ett kontantkort, ska testa aktivera det och försöka en gång till via Telia.
     
  6. Lumamannen

    Lumamannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    När jag fepplade bort en telefon sist så räckte det med att jag sa till att jag kommer att stöld/förlustanmäla telefon på polisens hemsida. Sen skötte folksam resten.

    Om inte polisen spärrar så måste det varit folksam, dvs försäkringsbolaget, som skötte spärren helt och hållet.
     
    tsint och bernard gillar detta.
  7. tsint

    tsint Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro
    Hur längesedan var detta? I mitt fall så är det Trygg-Hansa.
     
  8. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Jävligt dyr självrisk. Ta med kvittot till en Telia butik och stöldspärra den där.
     
  9. Lumamannen

    Lumamannen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi 12T
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Ungefär 3-4 månader. I början av året..
     
    tsint gillar detta.
  10. Kåre1

    Kåre1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    I Sverige är det operatörerna som spärrar IMEI. Datat skriv in i den lokala EIR (Equipment Identity Register) som sedan synkas mot den centrala GSMA IMEI databasen. Därefter tankar respektive operatör ner datat i sin tur från GSMA IMEI databasen.
     
    e7andy gillar detta.