Fråga: Krossad skärm, spara data?

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av aneell, 24 jun 2018.

  1. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har råkat krossa min skärm där den är helt offline så att säga. Hade bild i början men den försvann kort efter skärmen gick sönder. Nu vill jag skicka den på lagning men vill helst på något sätt spara all data för att sedan synka den ifall jag får en "lagad" utbytes telefon.

    Någon som vet hur jag kan göra? Hur har ni andra gjort (som behövt skicka den på lagning). Tänkte byta skärmen själv sen så insåg jag att jag inte giter helt enkelt :P

    mvh
     
  2. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Har du inte haft säkerhetskopiering mot ditt Google-konto aktiverat? Där sparas ju det mesta man kan tänkas behöva spara.
     
    bernard gillar detta.
  3. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo jag har haft det, men var på semester när mobilen gick sönder. Är mest rädd för bilderna... var inte uppkopplad mot internet när mobilen gick sönder.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Borde det inte räcka att starta telefonen, låsa upp den genom fingeravtrycksläsaren och sedan ha den igång ett tag med strömmen ansluten för att den automatiskt skall synka bilderna till molnet? Eller? Tror inte ens du behöver låsa upp den. Den borde ansluta till WiFi automatiskt om du inaktiverad synk via LTE/4G. Annars får du ta den till en plats/router som du vet att den ansluter till genom WiFi.

    Bäst är nog att få skärmen utbytt av någon lokal firma, de brukar sällan eller aldrig formatera om telefonen. Är mer standard hos de stora firmorna. Säg bara till att du absolut inte vill att de uppdaterar den eller återställer.

    Utan skärmen är det svårt. Enda möjligheten är att du ansluter en USB OTG-adapter för att ansluta ett tangentbord eller en mus som du sedan använder för att aktivera USB/filöverföring med.

    Telefonen behöver dock vara ansluten till datorn samtidigt, och jag vet inte riktigt hur man då skulle lösa det. Kanske det finns OTG-adaptrar som tillåter att man ansluter till datorn samtidigt.
     
    jnsson och aneell gillar detta.
  5. aneell

    aneell Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Great... kontaktade min försäkring och de löste med en firma som kunde reparera den. Dock fick jag informationen att telefonen kunde bytas ut mot en annan lagad pixel 2 (vilket kan resultera i en helt ny färg). Lite samma system som apple använt ett tag nu, tyckte bara det lät udda. Får hoppas de lyckas byta ut skärmen utan att skicka mig en helt annan telefon som blivit lagad.

    Tack! Biter i kulan och hoppas på det bästa, känner mig som en gammal gubbe som inte kan hänga med i teknikutvecklingen :P
     
  6. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Har du backupfunktionen igång i Google Photos så kommer dina bilder att backupas när telefonen är igång och den blir uppkopplad mot Wifi som nämnts tidigare i tråden. Du kan glida in på Google Photos - All your photos organized and easy to find för att se om dina bilder finns där.