Diskussion: Ojämt fördelad popularitet

Diskussion i 'Off Topic' startad av Larsgmb, 25 jun 2018.

  1. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Apples Iphone och Android som Samsung m.fl. är väl ungefär lika populära i Sverige.
    Men i det nybyggda bostadsrättshus jag nu bor i har alla jag hittills haft kontakt med en Iphone, och inte någon Android.
    Man kan ju undra varför.
     
    bernard gillar detta.
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 140
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Gissningsvis beror det på att de köpt iPhones. :D
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bor det många familjer där?

    Google har varit långsamma med att rulla ut sina familjetjänster, så en teori kan ju vara att det bland familjer är mer tilltalande med Apples produkter.

    Att ha koll på vilka appar barnen använder och installerar och ex. tillåta inköp som först måste godkännas av den som administrerar familjekontot är ju sådant Google fortfarande saknar i Sverige. Man kan ju också administrera iCloud-abonnemangen osv för samtliga användare från en plats.

    Jag tror även, men rätta mig gärna om jag har fel, att Apples utbud av svenska barnappar är bättre än utbudet i Google Play. Mycket därför att iPad förmodligen tidigt fick ett fint genomslag.

    Men sedan är det vanligt att många företag kör med Apple/Iphone då underhållet varit lite enklare iom regelbundna uppdateringar under längre tid (vissa bolag byter inte ut lurarna på 3+ år numera, och då blir Android jobbigare). De flesta av mina bekanta som har iPhones genom jobbet brukar även köra med samma telefon privat då de finner det smidigare så.
     
    Last edited: 25 jun 2018
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 163
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Tror familjer och jobbtelefoner kan vara en rimlig teori. Åker jag lokalbussen så är det en mix mellan iPhones och Samsung för det mesta, och ett och annat märke då och då.
     
  5. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Själv var jag inne på att Iphone är en statussymbol. Bostadsrättsinnehavare är ju generellt hyfsat välmående typer som kunnat skaka fram några miljoner till sin bostad.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 163
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kan nog ligga något i det också.
     
  7. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Kan skriva under på detta. Jag har själv haft Android sedan Nexus One, men nu är min son så stor att han fick en egen iPad. Och för att kunna administrera hans konto så bytte jag till iPhone. Apple gör det otroligt lätt för oss med familj.
     
  8. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Håller med där.

    Sedan har android inte lycktas hänga med riktigt med smarta klockor och apple TV , ipad och datorer . Känns som alla jag känner har ipad, apple TV och mac dator. Blir väldigt lätt att bara fortsätta då.


    Tror helt enkelt att för många är det för jobbigt att byta. Man vill bara köpa en ny telefon och fortsätta precis som vanligt.

    Sedan har alla mina vänner även apple via jobbet och det är bara iphone som gäller . Då blir man nästan intvingad i träsket där med.

    Själv har jag alltid android fram och tillbaka men senaste iphone kommer alltid från jobbet så det är helt enkelt enklast att bara fortsätta med det.
     
  9. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Du behöver ju knappast vara miljonär för att ha en iPhone, är ju ändå världens mest sålda mobil. Men visst finns säkert de som fortfarande känner sig speciella med en iPhone, av någon underlig anledning. Är ju inte heller speciellt mycket dyrare än andra tillverkares flaggskepp numera.
     
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 140
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Du menar att de är tungt skuldtyngda typer som får nöja sig med en iPhone på avbetalning? :D
    De flesta betalar ju inte sin bostadsrätt kontant - jag som knappt har något lån på min bostadsrätt köpte en Android kontant istället. Så det fungerar nog inte riktigt att tänka på det viset. :P
     
  11. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Så du menar på fullt allvar att folk i bostadsrätter inte är mer välmående än de i hyresrätter?! Trots att de antingen kan slänga upp de miljoner som behövs eller har råd med lånen.
    Det fungerar nog inte riktigt att tänka på det viset. Det finns ju en anledning till att det behövs mer hyresrätter för de som inte har ekonomi för en bostadsrätt.
     
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 140
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag tror bara att man inte måste vara välbärgad för att bo i bostadsrätt. Många med ett normalt jobb eller om man är två i hushållet, reder ut det.
     
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Här generaliseras det inte. :D
    Vilket normalt arbetande par som helst kan ha en bostadsrätt.

    Att koppla det med vilken telefon folk har är ju helt crazy.
     
  14. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Bland alla inlägg här har vi även sett några anledningar till att i vissa sammanhang välja en Iphone framför en Android.
    Dock ingen annan förklaring än min i #5 på att man i dyra nyproducerade bostadsrätter framför allt väljer Iphone. Så då får väl den förklaring duga.
     
  15. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Den belånade medelklassen är mer ängslig än övriga medborgare, och är således i större behov av att följa strömmen och inte bryta normer? Visas utåt med t.ex iPhone framför Android, resa till typ Bali istället för Mallorca, BMW Touringmodell istället för Volvo V90. Listan kan göras lång..

    Eller kanske var iPhone först med att göra den moderna smartphonen kommersiell och lättanvänd? Och många har således valt att stanna kvar eftersom det "är jobbigt/svårt/tråkigt att byta"

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det handlar nog mest om vart man började och vilken telefon som blev den första smartphonen och sedan väljer man att köra vidare med det märket. Många är rädda för förändring och andra kanske bara är nöjda så de väljer att stanna kvar på samma plattform.

    Att ens val av telefon skulle vara en "status-grej" är ju bara löjligt.
     
  17. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Vem som helst som har ett jobb har råd att köpa en bostadsrätt hus. All mina arbetskamrater på jobbet har vissa bostadsrätt och andra hyresrätt. Vi alla har samma månadslön, bara årslönen skiljer och det beror på hur mycket man vill jobba. De 2 personer som tjänar mest baserad på årslönen i våran avdelning bor i hyresrätt och den som tjänade minst äger en villa.
    Min släkting som också jobbar där, vars fru var arbetslös i många år tillbaks, köpte sig en villa under den tiden och han tjänar mindre än mig baserad på årslön. Själv bor jag i en hyresrätt. :P

    En familj som äger Direkten Spelbutik på vårat område, som har 4 miljoner i omsättning/år, ca 2 Miljoner i summa tillgångar bor endast några meter bort och dom bor också i hyresrätt. Märkligt va? Miljonär som bor i hyresätt istället för lyxig villa. Ägaren har en gammal Samsung, tror det är Galaxy S2/3 med tanke hur liten och sliten den var.:P

    Hyresrätt/bostadsrätt/villa är inte den vitigaste faktorn, utan mera omgivningen och nära till jobb/anhöriga o.s.v spelar nog viktig hur man vill bo.

    Glömde bort statisken på val av mobil. Alla i min avdelning, så är det endast 2 som har iphone (iphone 6/8) och både bor i hyresrätt. De 2 som är "rikast" som äger villa, köper billiga android mobiler, Huawei Honor 8/Gammal Sony nåt. Min släkting som äger också villa köper endast billiga Android mobiler, senast Xiaomi Mi Max.

    Snål/snikenhet/visdom? Vet ej, dom anser bara att det inte är värt att lägga ut så mycket pengar på en mobil bara. Sen är dom inte intresserad av de senaste tekniken bara.
     
    Last edited: 25 jun 2018
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kikar man på statistiken verkar det som att IOS fortfarande har övertaget i Sverige: Mobile Vendor Market Share Sweden | StatCounter Global Stats

    Nu återspeglar ju siffrorna ovan bara sådana som är ute och surfar med sin telefon. Det finns gott om Android-telefoner där webbläsaren inte används/som utnyttjas som en dumb phone.

    Så det vore inte förvånande om man överlag ser något fler Iphones än Androids bland de flitiga användarna i alla fall.
     
    Last edited: 25 jun 2018
  19. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Status har alltid funnits. Vanligast är kanske att köpa en dyrare bil än man behöver. Men även telefoner, där Iphone av många fortfarande betraktas som dyrare/finare än andra, trots att som någon påpekade, flera andras flaggskepp börjat komma ikapp prismässigt.
    Att boende i det dyrare nyproducerade området vill "höja sig" gentemot bl.a. de omkringliggande fattigare gamla hyreshusen är alltså inget konstigt.
    Däremot vill man inte gärna erkänna att man köpt något av status. Det är säkert därför flera här utbrister "crazy", "löjligt" o.dyl. utan att ha någon annan förklaring än status att komma med.
     
  20. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 140
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Av alla svar i tråden är det du som hänger upp dig mest på status.