Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 okt 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    tap and go funkade in från axon 7 till mi mix. Trots nfc, bluetooth och samma wifi nätverk och gps påslagna på respektiva enheter. Efter en snabb goggling visade sig att man måste vara på ungefär samma version..vilket jag är..aja.. är bara inse googles backup funktion är åt helvete det ska funka alltid utan krången när det är samma google konto är helt otroligt att dom inte lyckas göra det bättre...
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Det ska nog förtydligas att det är telefonens sms-utrymme som säkerhetskopieras, det som kallas "sms storage". Där lagras alla sms. Detta utrymme finns på alla telefoner och är oberoende av vilken sms-app du använder. Det är därför du kan byta sms-app utan att datan förändras eller måste importeras på något sätt.

    Jag vet inte om du menar att Textra gör något speciellt med dina sms. Men säkerhetskopian har alltså inget med Textra att göra, utan smsen sparas "som de är" oberoende av vilken app du använder för att läsa dem.
     
    Salvion gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Det bästa för att vara säker på att all data säkerhetskopieras är:
    -låt telefonen vara uppkopplad till wifi
    -låt den vara på laddning
    -låt den ligga hela natten och rör den helst inte, undvik helst att starta skärmen för att verkligen vara på den säkra sidan.

    Det är kasst att man inte manuellt kan trigga en säkerhetskopiering, svaret är alltså nej. Men du kan på en natt få helt färsk data om du gör ovanstående. Inställningar och call logs brukar säkerhetskopieras vid 02-tiden, sms först några timmar senare, vid 04 eller 05 kanske. Märkligt nog har jag sett detta mönster.

    Sedan kan du i Google Drive se om allting kopierats som det ska. Vissa nätter saknas sms-backupen för mig dumt nog, och jag tror att det beror på att jag inte låter telefonen vara orörd tillräckligt många timmar i sträck.

    Någon av de tre punkterna kan eventuellt utelämnas, men för att vara säker bör du följa ovanstående.
     
  4. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Tack för svaret! Det man kan utelämna verkar vara laddningen. Jag har en redig foliehatt så jag laddar "aldrig" batteriet över 90% så att lämna telefonen ansluten till laddaren över natten går bort, men nu när jag kikar så har backup:en gått natten till igår. Dock ersatte den en 3 veckor gammal backup, trots att telefonen får ligga ostörd varje natt. Baserat på dina råd kan man kanske misstänka att backup:en kommer köras, om:

    * Telefonen är ansluten till Wifi
    * Den får vara ifred
    * Batteriet är väl laddat, minst 70%?

    Jag hade väldigt gärna sett en funktion för att tvinga detta, även om det bara gick att göra en gång i veckan för att minsta ner på trafiken. Go go Google.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag har experimenterat lite också. Vid två tillfällen (två nätter) den senaste tiden har telefonen inte varit ansluten till Wifi när jag sovit. Jag har dock under Inställningar --> Google --> Data management (eller vad den menyn nu heter) kryssat i Wifi OCH mobildata (standardvalet är endast Wifi). Jag tror att detta menyval påverkar Google Drives backupfunktion, alltså det vi avhandlar i tråden. Vad jag har noterat är alltså:
    Dessa nätter har appdata, inställningar och samtalshistorik säkerhetskopierats. Dvs menyvalet tycks fungera som jag tror. Men däremot har SMS inte laddats upp. Detta är alltså ett mönster då jag sett samma sak två gånger och jag misstänker därför att man valt att särbehandla SMS av någon anledning, vilket jag tycker är dumt. Så stora datamängder handlar det inte om.
    EDIT: När jag tänker efter kan jag ha sett detta vid fler tillfällen än två, kanske fyra men åtminstone tre gånger sen Oreo började säkerhetskopiera SMS för mig.

    Med andra ord, det tycks alltså gå att säga - om man lägger ihop ditt inlägg och mitt inlägg - att två av de uppräknade stegen går att skippa:
    -Laddning behövs inte, enligt dig.
    -Wifi behövs inte (delvis inte, åtminstone), enligt mig, om man ändrar under inställningar.
    Det tredje steget, att låta telefonen vara ifred är något som jag upplever är en nödvändighet, någon som har en annan erfarenhet?

    Vilka algoritmer Google använder för detta är svårt att säga, men vill man vara helt säker på att säkerhetskopiering sker så rekommenderar jag fortfarande dessa tre steg. Det ökar sannolikheten för en säkerhetskopiering, om inte annat. Just SMS tycks sticka ut; som jag nämnde säkerhetskopieras SMS senast på natten, vid 5-tiden för mig, och ibland inte alls om jag har en kort natt, går upp tidigt eller vad det nu kan vara. Och SMS särbehandlas också när det gäller Wifi/mobildata-parametern alltså, tolkar jag det som.
     
  6. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Jag kliver upp för att gå till jobbet klockan 5 så mina sms verkar leva farligt... [emoji23][emoji23]
     
  7. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Har bytt från en mi a1 till en s8. Dock kommer inte a1 upp i listan av backup. Några gamla surfplattor dyker bara upp.
    Vad kan vara fel?
    Har testat både med och utan simkort.
    Hjälp
     
  8. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Det är nog för att det är 8.0 på Mi kom jag på
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Ja, så bör det vara.
    Dock tror jag att S8 just har börjat få 8.0 också?
    Så om du håller ut några dagar bör du kunna få ner din backup.
     
    dalton gillar detta.
  10. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Nu funkade det galant.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Numera säkerhetskopieras innehållet i Klocka-appen till en ny enhet genom Google Drive-backupen! En sak mindre att pilla med, väldigt bra.

    Till exempel mina alarm följer med till en ny telefon, liksom alla valda städer som jag vill se lokal tid för.

    Fortfarande finns inte funktionen att larm kan ställas på alla ens enheter och slås av från vilken som, vilket vissa efterfrågat, men det är inget jag själv har användning för så jag är väldigt nöjd med denna förändring.
     
  12. RoadHazard

    RoadHazard Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    71
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Hmmm, jag har en Nexus 6P med Android 8.1, men inget alternativ för SMS-backup. Måste jag återställa telefonen? Har ju varit med om tidigare att vissa nya funktioner inte har dykt upp förrän man gjort detta.
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Kan vara så. Skitdåligt isf.
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag uppdaterade första inlägget på några punkter.

    Det allra sista jag nämnde i första inlägget, ingen som har koll på det eller har testat tro?

    Vad jag INTE har testat, som någon kanske vill fylla i:
    -VPN
    -Skrivare / Google Cloud Print eller HP:s motsvarighet
    -Fingeravtryck (återställs antagligen inte, samma som PIN, gissar jag)
    -Default apps (jag använder bara standardapparna och vet inte om andra val följer med)
    -NFC/Android Beam-inställningar
    -Andra nätverkstjänster- och inställningar, såsom mobildatavarning m.m.
    -Bluetooth tethering och USB tethering (i den mån det finns inställningar för dessa)
    -Tredjeparts mailkonton, typ Exchange, kommer dessa läggas till automatiskt igen?



    Säkerhetskopieras dessa saker?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, syncas inte av säkerhetsskäl skulle jag tippa på är anledningen till varför
    Nej det görs inte vad jag vvet
    Vissa inställningar syncas, så som vad för textstorlek man vill ha, lösenord för Wi-Fi nätverk man sparat i telefonen t.ex
    3:e parts mailkonton inte vad jag vet. Dock så syncar en del appar appdata som återställs om man väljer o återställa från en backup när man återställt telefonen/köpt ny telefon
     
  16. brandten

    brandten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag må vara Apple motståndare deluxe men när jag idag skulle hjälpa en kund att byta telefon så gjorde jag helt enkelt så här:
    - Gick in i inställningar, bockade i allt under iCloud.
    - Startade iCloud och tryckte backup.
    - Startade upp nya telefonen och valde återställ från icloud.
    - Klart! Maillösen fick man fylla i och bank-id + Swish fick aktiveras. Förutom det var allt på plats, bakgrundsbild och ikoner på exakt rätt ställe

    Några timmar senare tog jag taxin till flygplatsen och glömde min Samsung Galaxy S8 i baksätet Hann såklart tänka "fan har ingen fräsch backup" innan taxichauffören 5 min senare kommer tillbaka med luren.

    Sitter nu här hemma och blir inte klok på backupmöjligheten på den här
    - Uppgraderade Google Drive till 100GB konto.
    - Finns ingenstans där man kan bocka i ALLT och välja backup Måste ju gå in bakvägen i albumet och lixom "skjuta in" album etc till Google Drive.
    - Plötsligt dyker en fråga om Google Photos upp och jag länkas vidare till ytterligare ett ställe (samma mapp olika utseende) där jag igen måste aktivera olika funktioner för olika mappar och sync.
    - Länkas sedan av någon konstig anledning även vidare till Samsung account där man måste göra ännu mer inställningar

    Suck!

    Hur i hela friden ska man på ett enkelt sätt ta backup av ALLT, över natten så att jag på morgonen kan packa upp en ny Samsung Galaxy S9 och så tidigt som möjligt under processen välja "återställ från nattens backup", gå och ta en kaffe och 1h senare ligger ALLT där, precis som kvällen innan på gamla luren?

    Är svaret går inte blir det nog en iPhone X på mig snarast!
     
    jnse gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns ej hos Android vad jag vet.
     
    brandten gillar detta.
  18. brandten

    brandten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    HEEEELT galet att det inte finns på Android år 2018! Stenåldern ringde och ville ha tillbaka sin Samsunglur.
     
    jnse gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Meh. Inget jätte viktigt för mig.
     
    brandten gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du uppdaterar från samma tillverkare till en annan finns det i regel ett tillverkarspecifikt verktyg för ändamålet där du helt enkelt ansluter den gamla telefonen till den nya, så är det snabbt gjort.

    Annars kan man också skicka upp allt till molnet, men det beror lite på tillverkare som sagt. Samsung har "Smart Switch", Sony har "Xperia transfer", OnePlus har "OnePlus Switch" osv. osv.