Problem: det finns ingen maskinvara för fingeravtryck

Diskussion i 'Xperia X Compact' startad av DanielMalmgren, 29 jun 2018.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Har haft problemet de senaste månaderna att ibland när jag ska låsa upp telefonen står det bara att "det finns ingen maskinvara för fingeravtryck". Funkar igen efter en omstart av telefonen men nu har det börjat hända allt oftare, typ flera gånger om dagen. Visar sig efter lite Googlande att jag inte är ensam om problemet. Antar att det är hårdvarufel, att det glappar någonstans. Kruxet är dock att min bootloader är upplåst, så jag skulle nog gissa att Sony kommer att påstå att det är mjukvarufel och därför inte omfattas av garantin. Vad tror ni?

    Har också börjat fundera på om detta kan vara någon högre makt som försöker berätta för mig att det är dags för en ny telefon? XZ2C tycker jag ser trevlig ut...

    /Daniel
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte hur Sony ser på upplåst bootloader - kanske något @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport kan svara på?

    Kan tycka att de borde ta tag i det då en uppblåst bootloader knappast kan orsaka glappkontakt till fingerläsaren.

    XZ2C är förresten riktigt trevlig om man kan leva med att den är rätt tjock :)
     
    chraist gillar detta.
  3. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Tänkte att @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport kanske var på semester. Men det börjar kännas som en väldigt lång semester :-) Å andra sidan har inte detta hänt lika ofta i sommar, kanske någon gång i veckan vilket jag känner att jag kan leva med. Mest orolig för att det ska bli vanligare igen...
     
  4. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej, jag beklagar att jag inte har varit inne och svarat - prova att höra av er till min kollega @Jonas-SonyXperiaSupport@Jonas-SonyXperiaSupport en tid framöver så får ni snabba och bra (bättre? ;)) svar!

    Vad gäller felet som du upplever så misstänker jag dessvärre att det är hårdvarurelaterat, men det är svårt att veta med säkerhet utan att faktiskt ha undersökt enheten vid ett auktoriserat serviceombud.

    Som du nämner så går du dessvärre miste om din garanti vid modifiering av programvaran, även om felet i sig inte nödvändigtvis härleds till att du har låst upp din bootloader. Upprätta en reparationsorder via Xperia Care+, och skicka mig ditt ordernummer via PM så ska jag kika på det åt dig.
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    chraist gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nej det får de inte enligt lag i EU. Stå på dig och hänvisa supporten hit; EUR-Lex - 31999L0044 - EN

    En förenklad förklaring hittar ni på denna länken;
    Rooting and flashing your device does not void the warranty in EU · Hook’s Humble Homepage

     
    katho och jnsson gillar detta.
  7. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Det finns dock några problem här:

    1. Det ÄR faktiskt inte säkert att problemet är hårdvarurelaterat. Det skulle kunna vara så att jag har installerat någon mjukvara (kanske en korrupt driver) som orsakar detta. Eller ännu värre, min korrupta driver skulle kunna förstört hårdvaran på något sätt, typ genom att slå på och av sensorn en miljard gånger per sekund. Låter ju väldigt långsökt, men går inte att 100% utesluta. Inser att bevisbördan egentligen ligger hos tillverkaren, men...

    2. Oberoende av vilket så KOMMER det att bli tjafs, vilket jag varken orkar eller hinner för närvarande.

    3. Jag kommer även förmodligen att behöva skicka in telefonen och vara utan den i flera veckor. När den kommer tillbaka (omblåst och rensad så det tar mig dagar av arbete innan jag är i fas igen) så kommer jag att få beskedet "den funkar här" varpå jag är tillbaka på ruta ett igen. Har varit med om det för många gånger tidigare.

    Kontentan för mig är att jag inte orkar hålla på, utan lär nog leva med det här tills telefonen är nog gammal för att det ska kännas rimligt att köpa en ny (typ en XZ4 Compact). Inser att storföretagen lever gott på att folk resonerar så här :neutral:

    /Daniel
     
    chraist gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Just att inte orka tjafsa är varför vi fortfarande ser att ingen tillverkare följer lagen gällande reklamationer. ;-)

    Har du felet kvar vid återställd lur med originalmjukvara så är det ett fel från fabrik, dvs ett självklart fall som de skriver i länken jag länkade. Beviset att det är den mjukvara du kör som orsakat problemet ska ändå Sony bevisa för rätten och inte du själv. Om felet försvinner när du återställt är ju problemet löst.

    Men som sagt läs på i länken jag la upp och ta ett beslut hur du vill göra.

    Hur ser ni på EU direktivet gällande reklamation de två första åren som direktivet gäller @Emir-SonyXperiaSupport@Emir-SonyXperiaSupport eller är det något ni blundar för så länge ingen enskild kund tar upp det vid reklamation?