Den stora tråden om Samsung Pay

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av huskul, 26 mar 2017.

  1. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Aldrig hänt för mig, har också icabanken.
     
    Franke gillar detta.
  2. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Hänt mig flera ggr, första gången var på biltema faktiskt. Även i någon mer butik. Har Icabanken.
     
    Franke gillar detta.
  3. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Undra när bensinbolagen får ändan ur och fixar terminaler där man kan tanka med klockan på obemannade?

    Här en video om Google/Apple/Samsung Pay. SP vann så klart.
     
    Last edited: 13 jun 2018
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det kom en uppdatering till min klocka och då försvann kortet och inställningarna för Pay från klockan. För några dagar sedan. Gear S3. Kunde heller inte lägga in på nytt, fick felmeddelande då.

    Någon mer?
     
  5. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Igår på XXL så betalade jag med klockan.
    Antar att det blev MST. Behövde bara trycka grön, ingen kod. Beloppet var nog under 200. Det stod accepterat på terminalen och jag fick meddelande i klockan om betalningen men hon i kassan sa att det blev avbrutet. Kom ut ett kvitto som jag skulle signera (hon slängde det). Kollade kontot och pengarna var reserverade. Fanns också med i historiken i Samsung Pay. Sen ändrades det i Pay till avbrutet och reservationen släppte... Betalade med kortet istället. Gick ju fint. Bad om att få behålla det gamla kvittot om det blev problem med dubbeldebitering och det var då jag såg att jag skulle skriva under och godkänna debitering men hon sa att det inte var aktuellt eftersom att det blev avbrutet i kassan. Mysko.

    Blir alltid lite svettigt när man ska vara tuff och betala med klockan. Snabbt och smidigt liksom och så strular det! Mer svettigt om det är kö. Hehe
     
    bkrbyndr gillar detta.
  6. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Fick också uppdateringen och jag kunde lägga in mina kort på nytt utan problem. Efter senaste uppdateringen så får jag mer kampanjer i pay och än så länge så har jag inte fått anslutningsfel när jag går in på kampanjerna. Sen jag köpte klockan för 7 månader sedan så har det endast fungerat i någon dag och sedan anslutningsfel tills man rensar data och lägger in korten på nytt.
     
  7. pobin

    pobin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    834
    Mottagna gillanden:
    322
    Telefon:
    Honor Magic5 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor Magic5 Pro
    Hände mig i helgen på dollarstore. Fick skriva på, och fick betala 2 ggr med klockan men en debitering i slutändan.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Det känns ju väldigt dåligt.

    Jag stod i butiken och skulle betala när det visade sig att uppdateringen hade rensat Samsung Pay. Tur att jag hade mitt vanliga kort med mig. Otroligt dåligt! Blev faktiskt skitförbannad på hur de kan med att rensa Samsung Pay utan att meddela mig. Vill de att man ska kunna lita på Samsung Pay som en betallösning så är det helt oacceptabelt. Att rensa i sig är illa nog för det skapar onödigt merarbete för mig som användare, men utan att ens meddela det på något sätt?! Nästa gång jag står i en butik och förväntar mig att betala så kanske jag inte har mitt vanliga kort med mig. Fast kan man inte lita på Samsung Pay så kanske jag tar med kortet hela tiden från och med nu - och då försvinner ju lite med vitsen.

    Nu lyckades jag till sist lägga in kortet på nytt, men det krånglade när jag försökte lägga till det till en början.
    Skärpning, Samsung.
     
  9. Svantesson666

    Svantesson666 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2015
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Dåligt om korten försvinner. Jag har tre kort inlagda och har så haft under ett års tid, och de har aldrig försvunnit för mig. Jag har aldrig med mig korten så det hade varit jobbigt. Nu har jag iofs all info så jag skulle kunna lägga in dem manuellt igen om det hade behövts men det hade ändå varit jobbigt. Kan ju faktiskt vara så att man har bråttom och det lär ju ta lite tid att lägga in dem igen.
     
  10. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Man ska ju kunna lägga till kort som man tidigare har haft. De verkar finnas sparade via Samsung-kontot så det går ju lite snabbare men jag har aldrig lyckats importera den informationen. Jag ser kortet och kan välja det men det blir bara fel. Måste lägga in kortet manuellt (eller via kameran) och då funkar det. Då tar det ju lite längre tid om appen fått för sig att avaktiveras eller så... Nu har det bara hänt 1 gång utan att det har varit jag som rensat data (för att få tillgång till erbjudanden igen som bara funkat någon dag innan det krävdes nollställning av Pay men nu har det inte hänt på några dagar).
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    För mig tycks kortinformationen inte sparas i Samsung-kontot. Jag måste i vilket fall lägga in den på nytt varje gång, har aldrig sett något slags återställningsalternativ. Kanske en säkerhetsgrej, men om Google kan spara bankuppgifter i ens konto så borde Samsung kunna göra detsamma.
     
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Man kan importera kort som man har haft inlagda förr. Eller jag kan. Eller kan och kan, det funkar ju inte. ;)
    Det kanske skiljer om man kör Pay via Gear.
    Tror att det är relativt nytt.
     
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jaha. Så återställde Pay sig själv på telefonen. IGEN. Nu hann jag typ se det som stod i toasten. Det hann jag inte förra gången. Det står typ att Samsung Pay initieras för att Samsung account (eller konto) har tagits bort. Eh nej?

    Jag startar ju Samsung Pay via Gear-appen. Det var det jag skulle göra och fick det där. Nu måste jag ställa in Samsung Pay från början och klockan säger att jag ska kolla telefonen. Så kan det ju inte vara...

    Edit
    Kortet finns att importera. När jag försöker så ber den om CVC. Knappar in och går vidare. Villkoren dyker upp och jag väljer att acceptera. Då får jag ett felmeddelande:
    Screenshot_20180624-210525.jpg

    Det hade ju varit najs om det gick att importera kortet. Speciellt vid tillfällen när den hittar på dessa dumheter. Skulle kunna spara kortuppgifter och lägga till kortet manuellt men det känns inte så säkert. Att ha med kortet jämt för att Samsung Pay kan få för sig att nollställas när som helst gör ju hela tanken med att slippa kortet rätt så värdelös
     
    Last edited: 24 jun 2018
  14. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    På senaste tiden har jag haft problem med SP, får upp meddelande "sätt i kort" ofta och får hålla på många gånger innan det funkar ibland bara. Till slut tröttnar jag på det och drar fram kortet istället.
    Vad är det som har hänt med SP?
     
  15. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag tycker det fungerar bättre och bättre ju fler som uppdaterar sina kortläsare. Nu krånglar det högst 1 gång på 100. "Sätt i kort" brukar bero på att någon tyckte det var fiffigt att programmera kortläsaren att trigga på att kunden sätter i sitt kort. Nu när blipkorten blivit vanliga är det ingen bra idé. I dessa fall brukar jag be expediten att skicka beloppet till kortläsaren och be en bön att det inte är en timanställd vikarie...
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Vi verkar ha en väldigt likartad upplevelse! Samsung Pay har återställt sig TRE gånger i min klocka (Gear S3) den senaste tiden. Första gången fick jag ingen upplysning om det alls (riktigt dåligt), de två sista gångerna har Samsungs app startats automatiskt på telefonen och tagit över hela skärmen och det innehåll jag kollat på vid tillfället (iofs bra att den säger till, men dåligt att de inte kunnat skapa en vanlig notifikation bara, ifall man är upptagen med något viktigt och plötsligt blir avbruten).
    Jag har också sett valet att importera ett redan sparat kort nu. Men fick samma felmeddeladen. Vid andra eller tredje försöket lyckades jag dock lägga in kortet på något sätt, minns inte genom vilken metod (jag kan kortuppgifterna i huvudet så det kan ju underlätta något i en sådan situation för mig).
    Som du säger, kan man inte lita på att Samsung Pay funkar så måste man ju fortfarande ha med sitt kort och då försvinner lite av poängen. Hoppas Samsung bättrar sig och skapar en stabilare tjänst. Ändå väldigt nöjd med min klocka pga andra funktioner, men att Samsung inte kan få detta rätt är rejält dåligt.


    Läs gärna mitt inlägg från en annan tråd (tråden om Google Pay), där jag beskrev några problem jag haft:
     
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Jag håller med om att SP har blivit sämre och mindre stabilt på sistone. Väldigt synd. Läs gärna inlägget jag citerade ovanför, där jag beskrev en del av problemen.

    Efter jag skrev det inlägget så hände något liknande en gång till:
    Jag står och ska betala på Akademibokhandeln. Fanns ej NFC-stöd i den läsaren. Vad som händer är att jag håller fram klockan, det dyker upp ett fält för att skriva in min kod (dvs läsaren har läst av vad den behöver). Men när jag sedan tar bort klockan så avbryts köpet. Han i kassan sa att hans dator angav "avbrutet av kund". Det hände två gånger. Ganska oförklarligt, för jag avbröt ju inte köpet på något sätt.

    Snubben i kassan var trevlig och verkade veta att just denna klocka ska fungera även utan NFC. Så vi pratade lite om det som hände.
     
  18. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Samma erfarenhet där nu på sista tiden när jag använder MST, inte alltid men fler än vanligt tycker jag. Snabbt ser jag möjlighet att knappa kod på terminalen men innan jag hinner börja så blir köpet avbrutet.
     
  19. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Någon som har något bra tips på hur man kan öppna samsung pay på ett enkelt sätt?
    Idealt skulle jag vilja använda bixby knappen för att öpnna den. Men om jag använder bxactions öppnar den bara samsung pays startsida och inte betalläget.
     
  20. bkrbyndr

    bkrbyndr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2017
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Iphone 12 Pro
    Jag har den tycker att det är ganska snabb o enkelt.[​IMG]