[Tre] Tråden om Tre

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

Taggar:
  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kommer 3's nät aldrig upp i 300-350 Mbit/s ?

    Tre har väl även plats i band 3, 1800 Mhz ?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tror inte att de använder tillräckligt med frekvensutrymme för det, eller åtminstone inte på flera band samtidigt. Inte helt säker. Man har inte så mycket utrymme i respektive band känns det som, vet inte om det kan påverka. I band 1 har de dock gott om utrymme.

    Men har inte kommit upp i det, nej.
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu är jag inte lite irriterad. Vi har ringt till Tre säkert 2-3 ggr angående en faktura som de lovade att stryka (slutfakturan). Vi ska ha alla samtal inspelade. Nu dyker det plötsligt upp en påminnelseavgift från Tre. Vad håller de på med?? De håller på att omvandla en nöjd kund till en, minst sagt, missnöjd kund. Kanske dags för oss att skicka dem en faktura på nedlagd tid för att nå dem, och höra kundtjänst ljuga oss i ansiktet, gång på gång.
     
  4. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Påminnelse går ut automatiskt när en faktura blir betalad, eller i ditt fall, struken efter sista betaldag. Det kunde kundtjänst ha upplyst om men det glömde nog personen. Nu är det ju inget stort problem för om du ringer kundtjänst och berättar vad som hänt så tar de bort den fakturan. Borde ta mindre än 2 minuter om det inte är kö. Så passa på att ring klockan 8 för då brukar det vara lugnt. Lycka till!
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, men det är ju det som hon gjort 2-3 gånger, att hon ringt för att den ska bli struken, men det har ju 3 inte gjort, klart man blir irriterad då
     
    Droid55 gillar detta.
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Telia har 2x35 MHz i band 3, Tre har 2x5 MHz som man inte använder ännu... Det verkar vara 100 miljoner i sjön. Och har bara 10 MHz på band 7 också.

    Man kan undra varför man inte använder band 38 mer, det går utmärkt att köra 4G+ på t.ex. band 1+7+38 (förutom 38+38 som de redan kör, men på väldigt få ställen).
     
    Moby och 6150 gillar detta.
  7. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Hon skrev ganska tydligt att hon ringt om slutfakturan 2-3 ggr och nu irriterande sig på en påminnelsesvgift så var dina uppgifter kommer ifrån vet jag inte men jag svarade på hennes inlägg.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, men nu har de ju inte strukit fakturan, och det är det ju som gör att hon blir irriterad. Hon vet nog att påminnelseavgiften försvinner om de markulerar fakturan, något som de ju inte gjort, fastän hon ringt 2-3 gånger
     
  9. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Ja så kan det kanske vara. Jag förstod det som att det bara kommit en påminnelseavgift. För har man skuld kvar så kommer en påminnelse och sedan förs påminnelseavgiften upp på nästa faktura. Men jag inser att det inte framgår i texten om påminnelsen var separat eller på en faktura med ett större belopp. Kan du klargöra hur det ligger till med slutfakturan Rebecca?
     
  10. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Läser då och då frågor om Tre's trogen kundrabatt, idag hände följande.
    Jag har haft ett par incidenter med tre som gjort att jag inte är supernöjd utan kan tänka mig att byta operatör. Jag är däremot inte så missnöjd att jag tänker byta oavsett.
    Åkte in till en tre-butik för att se vad de kunde erbjuda en gammal kund som har ett abonnemang som går ut om en månad. Jag sa att jag ville ha mer surf än jag har idag och en samsung galaxy S9+. Säljaren sa att han skulle göra det så mycket bättre för mig, men att det skulle bli lite dyrare. Mitt specialpris skulle bli 569 kr/månad för 10 GB surf. Alltså samma pris som de anger på hemsidan, jag upplyste om att det innebar 0kr i rabatt. Han svarade då att det åtminstone är det klart billigaste på marknaden. jag svarade att comviq har samma erbjudande för 495 kr/mån. Han började då klanka ner på comviq, bland annat ska de ha folk från samhall i supporten.

    Jag lämnade butiken, ringde kundtjänst och sa upp abonnemanget. Som anledning angav jag att deras säljare:
    1. Försökte missleda mig om att ett pris som alla kan få skulle vara speciellt för mig.
    2. Ljög om att ingen annan är billigare.
    3. Förolämpade sina konkurenter.

    Jag fick då erbjudande om att förlänga med abonnemang och S9+ för 519 kr/mån (10 GB surf). Alltså utgår numera 8,8% (eller 50kr) i trogen kundrabatt. Jag tackade, men avslutade ändå abonnemanget. Får se hur jag gör om en månad
     
    cavveman, inact_0049 och Droid55 gillar detta.
  11. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Säljare i Tres butiker kan inte ge någon rabatt på abonnemang med hårdvara. Ofta finns bättre erbjudanden på hemsidan och de bästa finns hos abonnemangsavdelningen som sköter uppsägning på telefon. Jag har dessutom kanske stött på en bra butikssäljare någonsin i en operatörs butik. Det är ofta människor helt okunniga och ointresserade av telefoni som säger vad som helst för att sälja. Så trots det är smidigt med butik ringer jag alltid när jag skall ha med någon operatör att göra.
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Det var en separat faktura. Påminnelseavgift på en slutfaktura som skulle vara struken. Pappa har ringt och de har strukit påminnelseavgiften.
     
    Moby gillar detta.
  13. Shaqim

    Shaqim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon som nyligen beställt från TRE:s hemsida? Man är ju alltid jäkligt ivrig när det gäller att få nytt och här går jag och väntar på min Mate 10 Pro. Har fått en orderbekräftelse men undrar om man även får info om att den har gått iväg och eventuellt kollinr så den går att spåra? Eller kommer den helt enkelt bara till postombudet? Någon som har erfarenhet av hur lång tid de tar på sig att skicka telefoner?

    Tack för svar!
     
  14. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Hej, det var ett tag sedan jag beställde från Tres hemsida. Men senast fick jag en beställningsbekräftelse via mail i samma stund som jag beställde min telefon. När tre sedan skickat min lur fick jag ett sms där det stod något i stil med: "Hej, din beställning är nu skickad. När den finns att hämta får du ett sms.

    Försändelse ID: ****

    Vänligen 3."

    Jag fick smset om att paketet skickats dagen efter att jag beställde, och beställningen gjordes kl 14 en söndag.

    Om din telefon fanns i lager när du beställde den är min erfarenhet att man skickar dagen efter. (Vardag)

    Om det tagit längre tid än så rekommenderar jag att du ringer till Kundservice.

    Lycka till.
     
    Shaqim gillar detta.
  15. Shaqim

    Shaqim Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Får se om jag får ytterligare information imorgon. Har inte behövt vänta odrägligt länge ännu utan ville mest veta hur de gick till väga.
     
  16. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Ni som kör med tre och hallon i nuläget. Hur upplever ni täckningen när ni reser mellan städer? Ute på landsbygden då.
     
  17. andreas.karlsson

    andreas.karlsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2018
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    82
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Bor i centrala Umeå och fick för mig att prova Hallon och de var obrukbart bara en liten bit utanför stan. I min lgh fick jag ca 12 gånger bättre prestanda med Vimla/Telenor. Hade avrått ifrån Tre i alla fall i Norrland. I stockholm har jag bättre erfarenhet av Tre, där funkar de för de mesta bra.
     
  18. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    En grundläggande uppgift vid en sån här fråga är, var har du för avsikt att använda din mobiltelefon/mobila bredband?
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När abonnemanget inne på Mitt3 ändras är den packad och klar från lagret. Sedan brukar den levereras 1-2 vardagar efter, beroende på när posten hämtas.

    I Norrland fungerar det i städerna. I resten av Sverige upplever jag det lika bra som de andra operatörerna - med de lokala skillnaderna som det innebär.
     
    stelex och bernard gillar detta.
  20. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Kan ju tilläggas att den enda staden i Norrland med 4G är Gävle, i övriga städer erbjuder endast 3G.
     
    andreas.karlsson och jnsson gillar detta.