Philips 43PUS6432/12 UHD krånglar nåt ofantligt

Diskussion i 'Android TV' startad av Avicii, 25 apr 2018.

  1. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Hej hallå!

    Min Philips-tv har det senaste krånglat otroligt mycket. Det är ett sjukt konstigt problem och den enda slutsatsen jag kan komma fram till är att det är något slags elfel. För mjukvarumässigt är jag supernöjd. Allt flyter på och det funkar som det ska.
    Men om jag drar ut lådan på mitt tv-bord så hörs ett högt pip från tv:n och den stängs till slut av, av sig själv.
    Samma händer efter en stund när tv:n varit på, den hänger sig och piper och stängs sedan av.

    Är det någon här som haft ett liknande problem eller har en misstanke om var det kan vara? Ställ gärna frågor om ni vill veta något mer. Jag är i kontakt med Philips men de tar en jäkla tid på sig att svara på mailen.
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Låter som ett garanti-fel. Om den stänger av sig så är det troligen antingen fel i strömförsörjningen så att den inte orkar lämna tillräcklig ström. Eller också är det fel i någon komponent som gör att den drar för mycket ström. Att den stänger av sig är väl en skyddsfunktion när den känner att något är fel.

    Låter knepigt att det skulle ha samband med att du drar ut en låda men det är antagligen tillfälligheter?

    Ditt enda val är nog att lämna in den för reparation.
     
  3. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Tack för svar!

    Det med lådan är ingen tillfällighet. Det händer varje gång man drar ut lådan eller stampar på golveg framför tv:n. Sjukt lustigt.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det måste vara något som glappar och som @svenix@svenix är inne på som har med strömförsörjningen att göra.

    Låter definitivt som ett garantiärende. Har Philips ingen telefonsupport? Det brukar gå fortare om man ringer.
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Som @bernard@bernard säger så kan det tyda på ett glapp inne i TV:n. Och ev. glapp kan orsaka strömrusningar som gör att TV:n stänger av.
    Den måste nog till verkstad tyvärr.
     
  6. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Som jag misstänkte..
    Hela deras support verkar totalt inkompetent tyvärr. Personerna jag pratat med över mail med kan knappt ett ord svenska, och i telefon så hänvisar de bara till det redan påbörjade ärendet och att de får komma fram till en lösning. Men jag hoppas att detta löser sig. Så synd i och med att den bara är drygt 4 månader gammal. Enligt CDON där jag köpte den så ska Philips ha någon sorts "Mobil tekniker" som kommer ut och tittar och försöker reparera tv:n på plats.

    Tack hörni!
     
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Lycka till med denna mobila tekniker, kommer den inom 3 månader skall du vara glad. Problemet är inte teknikerna, de är kunniga pctekniker men de får sällan delar så de kan göra reparationen. Idag repareras allt på modulnivå, inte komponentnivå.
     
  8. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ni andra som har den här tv:n, laggar högupplösta strömmade videor? Spelar jag upp 4K video i den förinstallerade YouTube-appen flyter aldrig videon ordentligt. Försöker jag använda den inbyggda Chromecasten för att streama en basketmatch från NBA:s officiella app laggar videon också konstant, och det är bara 720p!

    Gör jag något fel eller är det så här dåligt?
     
  9. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Hade också problem från start med vår Philips 55 tum som vi köpte för 25 000:- 2012. Vi packade inte upp den förrän ca 2 veckor efter att vi fått den och döm om min förvåning när det gick 2 feta streck i bilden på Tv:n. Philips bytte ut hela skärmen men vägrade ge mig en ny tv. Sedan så stängde den av sig och bytte ingångar kors och tvärs, då bytte de ut hela moderkortet med alla ingångar typ. När det var klart så slutade ambilights att funka. Varje gång var ju en tekniker hemma hos oss och fixade den men sista gången så fick vi skicka in den då han inte fick igång ambilightsen. Sen dess har den funkat på fint, men för att komma till saken så kan det vara moderkortet som spökar :D Har du pratat med Philips? Om de fortfarande har hemservice så lär ju en tekniker komma och kolla på den.
     
  10. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Tjena Ompan!

    Är i kontakt med Philips men de är så sjukt långsamma. Börjar bli rejält förbannad.
    Senaste mailet jag fått från dem skickades 18:e April. Det är nu 14 Maj. Det är så jävla oacceptabelt.
    Kontaktade CDON och skällde lite där jag sa att Philips inte var till någon hjälp, då bad de mig SKICKA IN TV:N?! Hur i helvete har de tänkt att en privatperson, utan bil, bebodd i lägenhet ska skicka en TV till deras service-ställe när original-låda inte finns tillgänglig längre.

    Kommer från och med nu ringa varje dag till Philips Tele-support och fråga hur det går.

    Åt helvete med Philips. Nästa gång blir det Samsung/Sony.

    Sorry för ranten.
     
    hahadaoc gillar detta.
  11. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Den inbyggda funkade väldigt dåligt för mig också. Hade redan en Chromecast sen innan och den funkade sjukt mycket bättre. Gick heller inte att streama från min PC via Videostream till den inbyggda.
     
  12. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Tråkigt att de beter sig så! Det är alltid tids- och energikrävande med företag som gör sig blinda och döva. Philips kanske har ändrat sin policy sen jag hade mitt problem men då var det i alla fall ingen tvekan om att skicka ut en tekniker/reparatör. Cdon verkar ju trots allt ta något ansvar i och med att de ber dig skicka in den. Dock förstår jag dig att det blir väldigt omständligt, inte ofta man sparar på en kartong till Tv:n liksom.
    Ligg på de jävlarna på Philips så hoppas jag det löser sig för dig.
     
  13. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Verkligen tråkigt.
    Tack för att lugnar mig med dina ord. Haha!
    Hoppas detta löser sig snart.
     
    Ompan gillar detta.
  14. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Update:

    Genom CDON var det ingen lycka. Efter dryga 2 månaders samtal över mejl och telefon med Philips så har nu TV:n varit på lagning. Verkstaden hävdar att det inte var något fel på tv:n. Så den är påväg tillbaka till mig nu. Vad fan är det som händer? Tv:n har aldrig fungerat hemma hos mig men hos dem så är den felfri.
     
  15. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Har nu fått tillbaka TV:n från verkstaden. De sa som sagt att de inte hittat något fel och har därför inte åtgärdat någonting. Och det stämmer. Den här plasthögen är skrutt och fungerar fortfarande inte.
    Jag har provat i alla uttag i lägenheten och det spelar ingen roll. Även provat med annan sladd.
    Hur kan ett bolag vara såhär oseriöst?
     
  16. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Om det du skriver verkligen stämmer är det ju dags att börja ta till juridiska åtgärder tänker jag.
     
  17. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Det stämmer. Jag var i kontakt med Hallå konsument för någon vecka sedan. Och det jag tydligen måste göra är att skicka in TV:n två gånger för att man ska få pengarna tillbaka eller bli ersatt med en ny produkt. Alternativt lämna in TV:n till en oberoende verkstad som fixar TV:n och sedan be CDON/Philips betala kostnaden. Ska ringa Philips och CDON imorgon och ryta till och hoppas att de fixar det här nu. Aldrig varit med om något liknande.
     
    bernard och Mongroovy gillar detta.
  18. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Hoppas det ordnar sig, håll oss underrättade.
     
  19. Avicii

    Avicii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    UPDATE!

    Tröttnade imorse, mailade CDON's VD (satte konsumentverket på CC, haha), som hänvisade mig till COO, som hänvisade mig till Kundservice Chef, som hänvisade mig till "Customer Service Electronics & After Sales" (Här försvann konsumentverket från CC). Allt detta inom loppet av 30 min. Härligt, typ.

    Man får ändå ge den här "Customer Service Electronics & After Sales"-snubben att han sköter det snyggt. Snabbt går det. Synd att man ska behöva ta det från toppen bara.
    Nu ska i alla fall TV:n in på service ännu en gång. Hos Infocare , såklart. Som efter lite efterforskning verkar vara ett gäng skojare. Gött.

    I'll keep you posted om vad som händer härnäst. Men om jag förstått det rätt så om inte TV:n kan repareras denna gång så är det enligt lag så att jag ska få häva köpet och få mina pengar tillbaka.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kan inte säga att jag har så bra erfarenhet av CDON support heller. Det tar mycket tid och blir som i ditt fall @Avicii@Avicii ofta fel.

    Det är i min mening sällan värt det man sparar på att beställa av CDON eftersom det vid problem kostar så mycket tid och energi. Dock är det frestande ibland då de ofta har bra priser, men allt större än en datorskärm hade jag nog varit försiktig med.
     
    Mongroovy gillar detta.