Diskussion: Andersson Elektrisk Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av [email protected], 26 maj 2018.

  1. Smörgåsmannen

    Smörgåsmannen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Blev premiärtur för mig nu, körde ca. en mil, på ganska kuperade cykelvägar och tappade bara en stapel av batteriet. Skulle jag kört lite längre hade jag nog tappat en till; så med andra ord gick det åt lite mindre än 50% av batteriet. Mest troligt återger den ju inte linjärt dock, så jag skulle tippa på en räckvidd på 15-18 km som någon tidigare rapporterat om. Till saken hör att jag väger nånstans mellan 80-85 kg beroende på humör.

    Det är ju lite trixigt att komma åt ventilen på framdäcket och vilken pump som helst är inte lämpad, så jag köpte denna vilken jag är nöjd med i nuläget i alla fall:
    Cykelpump Zéfal 318 - ZEFAL | Clas Ohlson

    Möjlighet att skruva på slangen, samt att det är just en liten slang som följer med kändes som lämpliga features för ändamålet. Baksidan är att jag inte vet vad jag har för tryck, men pumpade ganska hårt, så mest troligt har jag mer än 3 bar (som Netonnet rekommenderar).

    Är tidig 90-talist så åkte som brukligt en del sparkcykel när jag var barn, och även om det var ett tag sedan så är jag rätt säker på att denna känns väldigt annorlunda i själva hanteringen, där hjulstorleken och höjden från marken med det, ändrar tyngdpunkten en del. Den känns stabilare i den mån att det är svårare att tippa, men momentum blir ju också längre när man lutar sig. När man får in vanan känns det nog behagligare än det är såhär i början.

    Hastighetsmätaren verkade snitta på 23 km/h på plan mark, och tickade ner mot 12-13 i värre uppförsbackar. Motorn har ganska mycket torque, vilket tog mig på sängen litegrann. Jag hade nog föredragit en något långsammare accelerering, men kan vara en vanesak.

    Bromsen tycker jag också tar lite dåligt. Inbromsningen är väldigt kraftfull i början och sedan avtar den, vilket känns lite inverterat, men det är möjligt att det är jag som justerat den fel, så ska se över det.

    Såhär långt är jag dock väldigt nöjd, det som kan uppkomma är väl fel som märks när man har kört lite. Efter en mil kände jag mig dock rätt trött på den, så det får bli några såna här vändor några gånger per vecka ett tag framöver för att säkerställa att allt är som det ska.

    Mitt tips till eventuella köpare är att känna efter på varenda jäkla skruv som finns och se att de sitter. Jag har fått tighta ett antal skruvar, varav fyra kring styret. Tänker mig att många problem nog uppstår från att folk kör trots att dessa inte sitter ordentligt från början.

    Något man bör vara uppmärksam på är också att det är ett fordon som bara kostar 3000 kr. Vilket är smått sanslöst i förhållande till vad man till ytan får. Men att detta också medför vissa avkall på kvalitet och eventuellt säkerhet. Och eftersom den befinner sig lite i gråzonen mellan vad som är lagligt och inte, så gör man nog bäst i att ta det i beaktning.
     
    bernard, [email protected] och BralleP gillar detta.
  2. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    igår fick ja mina nya hjul/däck som jag slipper pumpa och skulle testa hur långt jag kunde åka.

    jag väger 100, det var lite blött och blåsigt idag, men hoppades ändå på minst 12 kilometer de det är det jag har till jobbet.

    den gick 7,7 kilometer innan batteriet dog helt. där batteriet var på sista lampan så bromsade den in automatiskt så gick inte att åka, och gick inte att trampa med benet. stängde av den och tänkte jag sparkar med benet sista biten, men det går inte nu, det är som bromsen går i. hade detta problem med bromsen lite grann första gången jag testade den, men hade inget problem med det är jag åkte ca 9 km en annan gång.

    jag vet inte hur mycket regn och vind påverkade, var ingen motvind eller så. lite besviken då jag läst att någon som väger likt mig kunnat åka 15 km, det är ganska plant där jag åker också.

    kändes annars ok, kanske lite skönare med pumpade däck, men knappt märkbart. den gick lite saktare idag än när jag åkte nästan 9 km på den. var mer runt 19-21 km i timmen i snitt än 22-23 som tidigare. kan det vara däcken? Om jag går ner 10 kg kanske jag kan hoppas kunna åka 12 km, men 7,7 är ju riktigt illa faktiskt :( för mitt ändamål iallfall att åka 12 km till jobbet.
     
    BralleP gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    15km låter rätt optimistiskt. Det är knappt vad jag kommer med M365, och jag väger 85km, på min vanliga runda/semiplant underlag.

    Ja, tyvärr ökar rullmotståndet en del med solida hjul och likaså vikten, vilket påverkar räckvidd och hastighet. Det är svårt att komma runt utan att göra hjulen extremt hårda, men då tappar man både grepp och komfort. Hjulen behöver vara någorlunda mjuka om de skall vara solida, och då uppkommer problemet.

    Jag märkte också av ett tapp på 2-3km/h på min M365 och något sämre räckvidd. Bytte endast ut framdäcket. Jag noterade att motorn blev varmare också.

    En kompromiss hade nog varit ett par rejäla gummislangar och lite tuffare däck, gärna "punkteringsskyddade". Hade hellre använt det, men det finns nog inte att få tag i.
     
    Last edited: 22 jun 2018
  4. joco75

    joco75 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Men visst ska man kunna använda den som sparkcykel när batteriet dött ? jag hade 4 km kvar och hade varit bra om jag kunnat sparka mig dig istället för att behöva gå. Inte ska den bromsa in när man sparkar utan att den är på? vet någon hur man åtgärdar detta? annars gissar jag att jag måste kontakta netonnet gällande detta ? har jag dragit ut på tiden nu när jag var tvungen att vänta på nya däck pga punkteringen.
     
  5. Smörgåsmannen

    Smörgåsmannen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag kan sparka min. Det är inte speciellt bekvämt, men det går; och funkar både när motorn är på (t.ex i tunga motbackar) och när den är av.

    Vidare så körde jag en första skarp åktur förra veckan i väldigt backig terräng (mestadels asfalt) och kom ungefär en mil. Resultatet var att jag fick gå ca. 500 m. Detta gjorde dock att batteriet laddade på lite och kunde åka sista biten. Är väl inte idealiskt för batteriet att hålla på så dock, men de regenerativa bromsarna verkar faktiskt göra något och gav mig nog en extra km iaf (i motsats till plattan i mattan och tvärnitar)

    Min gissning ligger nog på att jag kan ta mig ca 12-15 km på platt mark, men något jag märkt (inte fullt förvånande) är att batteristaplarna är oerhört opålitliga. Regenerativa bromsen ger ”mer” än den borde och kan ibland väga upp en stapel fastän det inte motsvarar samma kräm, men det indikerar väl förvisso att den gör något. Och sedan så håller de första 50% ungefär 70% av sträckan i min erfarenhet, så det är ingen linjär mätning.

    Jag åker med den på tåg och hade helt klart önskat att den var mindre, men jag gillar åtminstone färdmedlet i sig, så när det i framtiden dyker upp bättre alternativ (som är nättare och går längre) ska jag kika närmare på dem, tills dess kommer jag fortsätta använda den här lite då och då!
     
  6. Limpan_82

    Limpan_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Min vägrade starta häromdagen så jag åkte upp med den till NetonNet. De hade inga fler på lager och visste inte om de skulle ta hem den igen. Det hade tydligen varit extremt mycket strul med just denna modellen. Var lite tråkigt först för min fungerande som en klocka (fram tills för ett par dagar sedan). Fick pengarna tillbaka utan diskussion. Nu blir det en Ninebot ES1 som kostar lite mer men hoppas på bättre kvalité.
     
  7. Chris1a

    Chris1a Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    24
    Hej alla glad/ledsna E3000 åkare. Registrerade mig här för att kolla om andra har ett framhjul som svajar (ungefär som om det t.ex hade varit trasigt lager)? Dra igång motorn och t.ex sätt foten på undersidan för att hålla upp framhjul från marken. Går någons hjul rakt och stabilt? På min är det så man ju undrar om man kommer överleva sommaren ut. Men jag har dock bara erfarenhet från denvers sparkcykel med 5” hårdgummi hjul så...
     
  8. Gustavost@live.se

    [email protected] Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Sådär jag tänkte att jag lämnar en uppdatering på hur det har gått med min kickbike sedan mitt ursprungliga inlägg.

    Jag har nu ägt och använt min kickbike i ca 5 veckor och åkt uppskattningsvis 50 mil med den. Både pendling till och från arbetsplats (ca 8km tur och retur per dag) samt för att åka längre nöjesträckor på 15-20 km (ca 20km är fortfarande ungefär max av vad jag får ut vid fullgas vanlig åkning, 75kg förare).

    I det stora hela är jag väldigt nöjd med mitt köp, men jag tänkte ändå tipsa om de lite mindre positiva egenskaperna så att eventuella köpare vet om de från början och i viss mån kan undvika samma problem.
    Både broms och däck fungerar bra, jag har ännu inte fått någon punktering varken fram eller bak, trots att jag råkat köra över glas ett antal gånger (studentstad...). Nyckeln till det tror jag ligger i att jag har maxat lufttryck sedan första meter jag åkt. Jag har aldrig behövt pumpat däcken sedan dess.

    Mer problematiskt är dock styret som alltid haft ett visst spelrum och som med tiden börjat glappa mer och mer. Min lösning var att klippa till en bit disktrasa och lägga mellan där man fäller kickbiken. Till en början fungerade det bra men glappet blev större och större och tillslut använde jag mig av 3 lager disktrasor för att få styret helt stumt. Några av skruvarna har med tiden även börjat rucka upp sig själva (trots åtdragning då och då) och med tiden har gängor börjat slitas och bli i dålig skick. Jag löste det temporärt med att ta limpistolen och limma runt de mer utsatta skruvarna och muttrarna så att de inte kunde få för sig att skramla av i farten.

    Dessa lösningar med styret fungerade men idag hade spelrummet blivit såpass stort att jag bestämmde mig för att ta en tur till netonnet för att lämna in kickbiken för att inte riskera att något går sönder och att jag skadar mig. Personen på netonnet kollade som hastigast på kickbiken efter att jag sakligt och precis beskrivit problemet och erbjöd mig sedan en helt ny kickbike utan krångel eller undanflykter. :)

    Mitt råd till alla som är intresserade är därför att trots kvalitetsbrister köpa kickbiken och nyttja den maximalt under garanti året. Skulle något gå sönder under tiden som du har garanti, vilket det säkert gör för eller senare om du åker ofta, så är det bara att besöka netonnet och kräva garanti på grejerna sålänge du brukat den normalt och inte kört sönder den med flit. Räkna dock inte med att du för 3000kr får en kickbike som håller lika länge som din farfars 25 år gamla cresent-cykel, utan snarare kanske en produkt som håller en lång vår-sommar-höstperiod (eller max 1 år tills garatin är slut).
     
    Last edited: 5 jul 2018
    BralleP, adambertil, Chris1a och 2 andra gillar detta.
  9. Limpan_82

    Limpan_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Glappet I styrstången fixas bäst med en 3d printad passbit som rekommenderades tidigt i tråden, den gör den helt stum. Efter att min Andersson gav upp så bestämde jag mig till slut för en Segway ES2 från Aliexpress (4.900 inkl frakt och avgifter med 5 dagars Ups leverans från Holland). Mycket nöjd so far. Inga synliga sladdar, inga luftfyllda däck som kan få punka, stötdämpare fram och bak samt möjlighet för ett extra batteri för att få 45km räckvidd samt 30km/h hastighet.
     
    bernard gillar detta.
  10. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Tog oskulden på min Andersson idag. Mycket överraskad av fart och acceleration. Den drog mina 79 kg i 25km/h utan problem på plan mark. 20km/h i skaplig uppför. Mycket förvånad.
    Nu har jag ju pumpat stenhårt, ca 3.8-4 bar så det är nog mycket därför den rullar så lätt. Den blir ju lite stötigare men det är det värt plus att man slipper alla punkteringar. Körde 5 km och alla 4a blipparna lös fortfarande. Vi får väl se vad jag tycker om en månad men just nu är jag mycket imponerad av pris/kvalitet.
     
    bernard gillar detta.
  11. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Någon som har tips på lås till dessa manicker? Kommer ju givetvis ta med mig den in där det går så ofta jag kan, men ibland kortare stunder på dagen där det inte går vore det ju bra med något hyfsat lås som funkar bra att förankra den med.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker att denna är utmärkt. Trär den mellan ekrarna på bakhjulet: Köp Kättinglås Abus 1200 Web 4 × 1100 mm svart - 154:- Cykelkraft.se. Tillräckligt lång för att fästa runt lyktstolpar osv, men fortfarande enkel att ha med sig.

    Kedjan är rätt tjock, men går så klart att klippa upp med rätt verktyg. Dock inget man gör med tex en mindre handtång.
     
    BralleP gillar detta.
  13. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Jo kätting är ju hyfsat och bra med lite längd, vill ju inte att det ska va för stort heller. Skulle helst vilja ha med bygel. Men som sagt var, det rör sig om kortare stunder och inte över några nätter direkt. Men skulle tänka mig nått sånt här med larm om det fanns med bygel istället Cykellås med larm - Cykellås | Kjell.com , börjar det tjuta lite så börjar ju iaf. "amatör-tjuvarna" att springa. Ska leta vidare. Tack för tipset :)
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det fungerar också. Längden på ABUS-låset jag länkade är dock optimal för att fästa den mot grejer i stan, så satsa på något som är 1m - 1,2m långt. Annars är det svårt att fästa den om stolpar och dylikt.

    Tänk också på att huvudet på låset måste vara litet nog så att du kan trä det genom ekrarna och skivbromsen på bakhjulet.
     
    BralleP gillar detta.
  15. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    jag hade detta lås på min M365
    funkade att låsa runt stolpar till vägmärken
    Fäste hållaren till låset på styrstången

    IMG_20170717_122612-01.jpg IMG_20170717_123020-01.jpg IMG_20170717_123020-01.jpg

    IMG_20170717_122612-01.jpg
     
    [email protected], BralleP och bernard gillar detta.
  16. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Lite så jag tänkt mig :)
     
    bernard gillar detta.
  17. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Drog en lite längre runda för att testa, 1,2 mil rätt backigt och en hel del tvärnitskörning så skulle nog kunna kört lite mer ekonomiskt, men den gick precis ner på 2 blippar sista kilometern. Tror nog jag skulle fixa 2 mil på den rätt lätt med lite sol i nacken.
    Justerade också det berömda glappet genom att att släppa (undre)muttern och dra ner den stora/långa muttern ca 2 varv. Nu fick man ta i lite mer för att låsa styrstången men den vart helt stum nu, perfekt. Tummen upp hittills :)
     
    [email protected] gillar detta.
  18. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    jag tror att den hette :
    ABUS Granit Futura 64, den långa versionen (fanns även i kortare version)
     
    BralleP gillar detta.
  19. Chillawippen

    Chillawippen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Hallå!
    Jag har haft min Andersson i knappt tre dagar och efter andra åkturer kom punkan på bakhjulen, har frenetiskt försökt laga punkan men efter ena lagningen dyker en ny upp.. suck! Förutom detta är jag nöjd med känslan och farten.

    Men nu till själva frågan, är sugen på att införskaffa mig solida däck men hur tusan får man av däcken? Behöver assistans!!
     
  20. BralleP

    BralleP Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2018
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    7
    Pumpa du 3 bar (minst) innan du åkte på den första gången? Vet att det inte var din fråga men ändå :)