Någon med erfarenhet av att öppna reparations firma (mobila enheter främst)

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av sopaj96, 6 jul 2018.

  1. sopaj96

    sopaj96 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Hej!

    Går i tankarna att öppna en mobil reparations firma då jag vill starta något eget litet.
    Pluggar för närvarande Universitet men är snart klar med skiten, men tid finns och kan skapas.

    Är mer fundersam och förvirrad kring hur jag ska gå till väga med att hitta leverantörer eller dylikt för komponenter osv? Vet inte alls var man ska vända sig då det enda jag grejat med förr är online företag och har då inte haft ett eget fysiskt lager.

    Samt - har endast fixat några få enheter förr så är inte duktig direkt, frågan är om jag ska köpa in trasiga lurar och fixa dem så jag lär mig ordentligt eller om jag ska anställa en person direkt som kan sin grej?

    Kanske en Long shot att skriva här men tänkte att någon av er alla här säkert har öppnat egen reparations firma.

    Tipsa gärna om röda flaggor och saker att akta sig för om det finns, överlag verkar det vara en verksamhet med bra marginaler osv

    Tack!

    Edit: om detta ligger i fel kategori så flytta den gärna där de bör vara, var lite osäker på var jag skulle skriva detta. :)
     
    Adr1aniii gillar detta.
  2. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Röd flagga: du vet inte mycket, men du vill anställa en person? Personal kostar väldigt mycket. Vill man starta efter ser att till att det är något brinner för/är duktig på, alternativt om man har en riktigt toppenidé och anställer någon för ett uppdrag eller något man inte är duktig på medan man gör annat som krävs för att hålla företaget flytande.

    Varför just reparation utav mobiler om jag får fråga? Känns som en udda sak man vill starta eget inom.
     
  3. sopaj96

    sopaj96 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Absolut förstår dig och tänker ju lite samma, däremot kan jag en del bara att jag inte innehar fingerfärdigheten för att utföra det så bra jag hade velat haft det.

    Varför?
    Rätt lågt start kapital, bra marginaler samt en viss lucka på marknaden i min stad.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Har du verkligen tagit reda på hur marginalen faktiskt är från ÅF för att få tag på originalreservdelar.

    Och då menar jag original från riktig källa och inte något som hävdas vara original på Alibaba, wish eller Ebay.
     
    sopaj96 och hahadaoc gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det första du bör göra är att räkna på det. Har du någon kalkyl du kan dela med dig av?

    Företagsform? Enskild firma eller AB?
    Tänker du ha en lokal? Vad är hyran? (5000 exkl. moms?)
    Vad kostar det att anställa en person? (En lön på 20k/mån innebär en kostnad på 32 382 kr för arbetsgivaren).
    Vad kostar utrustning och komponenter att köpa in?

    Bara på enkel lokal och en anställd är de fasta kostnaderna uppe i ca 40 000/mån.

    Hur många telefoner behöver du laga om dagen för att gå runt? Skärmbyten är väl det vanligaste - hur ser marginalerna ut där?

    Iphone och Galaxy-serien är väl kanske bäst att utgå från då flest har dessa.



    Här får du fram kostnaderna för det mesta vad gäller att driva en rörelse: Räkna ut - verksamt.se
     
    Last edited: 7 jul 2018
    RuffyMan, sopaj96 och hahadaoc gillar detta.
  6. sopaj96

    sopaj96 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone XS
    Toppen svar exakt det jag söker efter, som nämnt är det mesta inom företagetande nytt för mig därav tänkte jag att någon kanske visste något, vilket ni gör. Oerhört tacksam.
    Nu kanske det låter som jag tänkt slänga mig in i något helt utan att veta något alls, så är ej fallet utan tanken med tråden var att väcka liv i en idé genom att samla på mig mer kunskap osv om det för att sen fastställa om det är värt det :)

    Ska kika lita på det ni skrivit så återkommer jag, tusen tack igen!
     
    bernard gillar detta.