Problem: Google FRP

Diskussion i 'Galaxy S7 - ROM-filer och utveckling' startad av Dashio, 10 jul 2018.

  1. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Sonen tog tillbaka sin backup telefon som är en samsung s7 där han först hade glömt mönsterkoden så han valde att köra en hard reset(hade sett hur man gör på youtube) och har nu kommit till där han måste logga in med sitt gamla google konto. Problemet är att han inte kommer ihåg lösenordet på hans gamla mail så vi är lite fast och vet inte hur vi ska ta oss till. Jag har försökt att återställa hans lösenord men av någon anledning går det inte.

    Har ni något tips?

    Jag har kartong och kvitto för att visa att vi har köpt det ifall det skulle behövas :)
     
  2. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Google FRP (Factory Reset Protection) kräver tyvärr att man kan logga in på Google kontot.
    Det är en del av skyddet, så man inte kan bli av med telefonen och någon bara återställer den.

    För att bli av med det måste man logga in, ta bort "find my device", stänga av alla Google konton och sedan resetta så skall det inte behövas.

    Kan inte tänka mig något sätt att bli av med det utan att försöka kontakta Google för att återställa mail kontot. Du bör även ha en "backup" mail inskriven i ditt Gmail konto så man kan använda det i värsta fall.
     
  3. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jaha, fasiken. Då kan man alltså räkna med att det bara är att slänga den?
    Vad jag kan se så har inte han lagt till någon återställningsadress till sin gamla mail :/ uppskattar dock svaret! :)
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    På en del Android telefoner finns det metoder att kringå FRP, om det finns en metod till just S7 vet jag inte. Jag har tagit mig förbi FRP på en Huawei Y6, det var lite bökigt men fullt möjligt

    Måste dock nämna att vi på Swedroid inte vill uppmana medlemmar att länka metoder hur man gör då det är en olaglig handling, och många gånger handlar det om stulna telefoner.
     
    jnsson gillar detta.
  5. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jaha oj det visste jag inte men ändå rätt logiskt. Tack för svar! :)
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du har både kartong och kvitto borde Samsung kunna återställa telefonen åt dig, men jag är inte helt säker. Har aldrig provat själv.

    Samsung har en live-chatt här - vad säger de om du frågar där? Kontakta Oss
     
    Taskman och Dashio gillar detta.
  7. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Ska testa ikväll när jag kommer hem! Tack för svar Bernard! :)
     
  8. HelgeLarsson

    HelgeLarsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har köpt en samsung SM-A310F mobil för fyra år sedan, glömt google account lösenordet, gjorde i min enfald en Factory Reset utan att förstå FRP låset innebörd, nu kan jag inte använda mobilen längre.

    Slutsatsen är alltså man kan INTE köpa en Android mobil längre för man glömmer konto förr eller senare, trots kvitto, box o allt annat så vägrar google o tillverkaren låsa upp mobilen!

    Vägra Android är alltså lösningen o samma sak swedroid som stödjer otyget att inte trots bevis låsa upp mobilen.

    Verkstäderna kan ta mera betalt för att låsa upp mobilen än att köpa en ny mobil trots man gillade den äldre o enklare android versionen, nyare är rörigare o innehåller ännu mera google spionmjukvara, jag vill behålla mitt privatliv för mig själv!
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Samma sak hos Apple, med deras iCloud lås
     
  10. HelgeLarsson

    HelgeLarsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Men om supporten INTE vill hjälpa en då? Jag satt i support chatt ifrån 07.44 till 11.30 och ingen svarande direkt på mitt problem med FRP lock. Fick dock ingen möjlighet att logga in då mobilen bara stängde ner sig igen.

    Olaglig eller ej, jag kommer då aldrig någonsin köpa en android och absolut inte en samsung som var tillverkaren och absolut inte Apples iPhone, har flera liggande bara för man är lite glömskt.

    Men ovan fel uppstod när jag stoppade in ett sdcard med musik ifrån en gammal nokia! Och någon info på nätet hur man gör finns ju inte.

    Det är många som just har problem och tyvärr rådet till dem, gå tillbaka till era gamla enkla mobiler som inte har dessa lås.

    Eller är ni väldigt rika köp nytt och nästa gång ni ska göra något så låser sig eländet.
     
  11. Mikael Palmkvist

    Mikael Palmkvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Det Google och i detta fall Samsung (kallar företaget för slamsug) är egentligen en egen agenda och det är att begränsa livslängden på mobilerna och tvinga användarna att låta företagen spionera på sina användare. Värre är att de anger orsaken som reklam användaren får betala skiten flera gånger tackvare låg surftak ifrån alla operatörer.

    Att användare glömmer sina "konto" är inte att förvåna sig då många därbland jag vill ha rätten till sitt privatliv, det är märkligt att Sverige som Nation och EU som politisk organisation inte värdera sitt lands privatliv men också info ifrån företag då Google och Samsung kan ha egna dolda agendor för att spionera på sina användare, först är det militären men också företagen i dessa hemländer som samlar ihop info men också senare när deras servrar läcker infot till cyberkriminella för sina egna attacker som kan använda dessa för sina egna agendor.

    Primärt är att få en begränsad livslängd men också om mobilerna blir stulna så blir ju mobilerna ändå värdelösa.

    Sett ur ett miljö perspektiv så skapar detta också ett ännu större berg av eletronik skrot, trots det är bara skit ifrån Samsung och Google som skapar eländet.

    Det är märkligt att ingen försöker eller ens förstå perspektivet ifrån konsumenten att de accepterar att om man glömmer konto och/eller lösenordet så är det bara att kasta skiten. Många här redan har accepterat det men detta innebär också att folk med dåligt minne och vill behålla sitt privatliv då INTE ska köpa smartphones om egentligen trots namnet är väldigt korkat av användarna att köpa sådana.

    Att gamla Agda eller unga barnet Pia glömmer lösenordet och denna väg gör mobilerna värdelösa är ju inte att förvåna sig, de hade redan innan skapat mobiler vars livslängd ska just bli hårt begränsade genom att göra de svaga, bristfälliga så om någon tappar den i backen så spricker skärmen (medveten konstruktion) eller att batteriet slutar att fungera efter något år eller så genom medveten använda usla battericeller. Dagens mobiler är ju heller inte så lätta att laga då de är limmade och batteriet verkligen är löddade fast och inte så lätt att laga eller byta ut.

    Tyvärr ingen bryr sig om konsumenter så varför då köpa super dyra mobiler som ändå går sönder om något år eller så?