Uppgradera från Z5C?

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av affie, 30 jun 2018.

  1. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag sitter på en Z5C sedan snart 2.5 år tillbaka och den lider av de klassiska överhettning/batteri-problemen som Z5-serien led av till stor del p.g.a. Snapdragons 810 chipp samt en fingeravtrycksläsare som verkar leva när den känner för det. Jag tillhör den som vill använda det så länge det funkar (byte högtalare på min Moto DEFY, fixade power-knapp på Samsung SGS3) och utifrån sett är telefonen okej då den alltid haft skydd på alla håll och kanter. Men det känns som att tekniken gjort ett stort hopp i utveckling mellan Z5 och XZ serierna, någon som kan bekräfta detta?

    Jag har varit och klämt och känt på den nya XZ2C men den känns stor, inte minst klumpig med sina bezels över och under skärmen och en rund baksida. Gillar Sonys Compact lurar och signum med bra IP-klass, dedikerad kameraknapp i ett smidigt format.

    Så min fråga till er är om ni som gjort denna uppgradering och använder telefonen skulle rekommendera den, frågar nu eftersom jag ser Webhallen har en drive på XZ1C för ca. 3.200 kr, vilket är 60% av priset för en XZ2C. Eller skall min Z5C leva på övertid tills en eventuell XZ3C dyker upp som potentiellt kan fylla önskemålen på smidig telefon med modern design (minde bezels, dubbel kamera)?

    Tack på förhand.
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Klumpig? Har vi samma lur? [emoji5] Hehe

    Edit : Ser nu att du menar XZ2C. Sorry, my bad. [emoji5]
     
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Sony kommer väl visa nya modeller i september antar jag, men tveksamt om det kommer en ny compact redan då egtefterde bara brukar släppa en sån per år. Men man vet ju aldrig. Annars är det väl februari/mars nästa år. Så det beror ju på hur länge du vill vänta :)

    Jag har XZ1C som jobbmobil och tycker den är riktigt bra och prisvärd för det pris du nämner.
     
    hahadaoc gillar detta.
  4. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja det är ju det, är mest det att min Z5C som jag gillar väldigt mycket rappat fingeravtrycksläsaren via mjukvara samt blir varm bara av vanlig surf i chrome. Är detta fenomen du känner till hos din XZ1C?
     
  5. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    Använder den relativt sparsamt men inte tänkt något speciellt på att den blivit varm. Har ett mjukplastskydd på dock.
     
  6. ca6

    ca6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xperia 5 III
    Telefon 2:
    XZ1 Compact
    Telefon 3:
    Samsung S10+
    Platta:
    Lenovo Legion Y700
    ROM:
    crDroid 9.0 Slim
    Info:
    8/128
    Jag har gått från Z1c, till Z5c och nu en XZ1c.
    Jag var mycket nöjd med Z1c, Z5c kändes hela tiden som en kompromiss, den blev varm och stängde av sig osv, rätt buggig (lyckades också slå sönder skärmen på den 2-3 gånger, samt att kamerasensorn gav upp).
    Är mycket nöjd med XZ1c, mycket stabliare telefon än Z5an. Telefonen har nog aldrig startat om sig så vitt jag kommer ihåg, bra batteriförbrukning och den känns mer hållbar.
     
    kirkx10 gillar detta.
  7. affie

    affie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Blev en XZ1C som jag är mycket nöjd med, enda klagomålet jag har är möjligen den lätt krökta skärmen som gör att tempererade skärmskydd inte nyper åt i kanten (har ett ändå och det har redan räddat mig, funktion före skönhet). I övrigt är telefonen allt jag förväntade mig och behövde! Värmeutveckling är ett minne blott som jag med glädje lämnat bakom mig och kvalitetskänslan är bra mycket högre än Z5C.
     
    (SiC) och kirkx10 gillar detta.
  8. upalmer

    upalmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Köpte en XZ1c för en vecka sen. Har haft en Z1c sen den kom. Köpte sen en bättre beg Z5c i samband med att batteriet började bli trött, och knappar började glappa.
    Z5c var jag aldrig nöjd med. Vilken idiot kom på glasbaksida? Jag har nog bytt spräckt glas 4 gånger fastän jag hade skydd.
    Skärmen lade av, så jag fick lämna in den. När det sedan blev dropouts vid telefonsamtal så gick jag tillbaks till min gamla Z1c.

    Köpte dock en ny XZ1c nu för 2995 på netonet
    Misstänker att den är på väg ut.
    XZ2c är mycket dyrare, och verkar inte tillföra något väsentligt. Ville köpa en bra liten vattentät telefon.
    Jag tycker den verkar perfekt så länge jag nu haft den
     
    kirkx10 gillar detta.