Första intryck Moto X4

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av MaTTi, 2 nov 2017.

  1. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 156
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det skulle kunna vara så att den uppdateringen är för
    Android one versionen av Moto X4 som inte säljs i Europa.
     
  2. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Har precis införskaffat Moto X4 och tycker den är hittills värd sina pengar :)


    Någon som vet om det är sagt att den kommer få Android P? (Alltså inte Android One versionen)
     
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 156
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det kommer den få.
     
  4. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hejsan! slog till i förrgår på Elgigantens kampanj för 1500kr. Köpte det sista gummiskalet dom hade på Netonnet Viared samma dag så det känns tryggt att ha den lite skyddad direkt efter man har öppnat kartongen. Kan inte annat säga än att jag känner mig nästan som jag lurat någon för att få så mycket telefon för dom pengarna. Herregud, jag skulle jämföra det med att få en galaxy S7 vid nysläpp för 1500kr... Grym telefon! Trådlös laddning, en helt fantastisk fingeravtrycksläsare som faktiskt fungerar så som man förväntar sig att den ska, dvs, den bara fungerar :) Att använda fingeravtrycksläsaren som navigationsknapp och få större skärm funkar riktigt bra! Grym skärm, rapp i varenda app :) osv.. Till och med att surfa på nätet går 3 ggr snabbare på moton jämfört med min 2.5 år gamla LG G4! Varför?? Det är ju samma app med samma uppdateringar osv.. Eller är Chrome den mest processor/minneskrävande appen av alla? Ska tillägga att kameran var LJUSÅR bättre på LG:n, men jag fotar ändå mest med andra kameror nuförtiden eftersom alla har wifi :))
    Alltså efter att bara ha använt moto X4 i 2 dagar så känns redan en ny galaxy S8 med 24 månaders abonnemang som rena rama lurendrejeriet! Tack god gud att jag inte gick på den megadyra tabben! Vad hade jag fått egentligen? Liiiite bättre kamera (som fortfarande är sämre än den i LG G4) och en löjlig oanvändbar "infinity-screen"..

    Någon skrev att det känns som en 4000 kronors telefon för 1500 kr, men jag tycker det känns lika seriöst och lyxigt som vilken samsung-topp-modell som helst, en 6-8000 kronors telefon för 1500 kr enligt mig.

    Men, jag undrar varför jag inte fått Oreo 8.1 ännu? Någon hade skrivit här på forumet att det hade kommit till X4:an nu?
     
    Last edited: 13 jul 2018
    msandstedt gillar detta.
  5. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Köpte den också för 1500 kr. Verkligen ett bra pris. Jag har också "bara" Oreo 8.0. men det är nog som en annan person skrivit tidigare att Moto X4 Android One-versionen har fått Oreo 8.1 men inte den "vanliga" Moto X4.
     
  6. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Det jag undrar är, har front-kameran nån autofokus alls? Fokus hamnar alltid bakom mig när jag försöker ta århundradets selfie.. :)
     
  7. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag köpte den också men har inte vågat öppna den ännu då jag inte riktigt vet om jag anser att kameran duger. Ska fota barnet mitt när vanliga kameran inte är med. I övrigt tickar den alla andra boxes. Kollar bara på telefoner med wide angle och ip klassning och då blir urvalet tunt, det är bara LG g6 och v30 kvar. Kände på både v30 och x4 på phonehouse och v30 känns trevligare på nästan alla plan men är också dyrare :(. Synd att den inte sjunker i pris.
     
  8. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Om kameran är viktig för dig så köp INTE moto X4 då den inte har bildstabilisering. Det är i stort sett omöjligt att ta skarpa bilder inomhus pga detta. Vidvinkelkameran är VÄRDELÖS! Jättemycket vidvinkel, men sensorn måste vara från den första generationen av Nokias kameramobiler, bildkvaliten blir så dålig att det är pinsamt. LG G6 är bättre i det avseendet, MEN, kameran i LG G6 är fortfarande ganska dålig den med. Finns bara två alternativ för dig, antingen Huawei P20 som har en kamera i nivå med den gamla goding LG G4 , eller P20 Pro som har en större sensor än alla andra mobilkameror för tillfället (sensor i samma storlek som den gamla entusiast-kompakten Panasonic Lumix LX3 från 2008 och ger äntligen en mobilkamera med acceptabel bildkvalitét. Ska även tillägga att frontkameran på moto X4 är "fixfocus" så fokus ligger alltid runt 1.5m, vilket innebär att så fort man försöker ta en selfie så blir den suddig, sorgligt.
     
    Last edited: 13 jul 2018
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

  10. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hur funkar det här då? Har aldrig installerat något som inte kommer från Playstore på någon android mobil..
     
  11. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Har inte fotat så himla mycket med Moto X4an men upplever inte den jättedålig. Kommer från en Nexus 5X :) Men jag är lång ifrån duktig på foto :P Men det är klart. Det är ju en S9 för 8k.
     
  12. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Bör vara var att ladda ned och installera, godkän förfrågan om att installera appen från okänd enhet när den dyker upp.
     
  13. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jo, jag lyckades installera den och den verkar fungera, men sen går det inte att hitta bilderna? Var sparas dom?
     
  14. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    På min lur sparas de i kameramappen, förutom porträttbilderna som hamnar bredvid . Men jag tycker det är smidigt att anväbda Quickpic eller annan galleriapp för att få bäst översikt . Sen sparar jag det jag vill i Google Photos.
     
  15. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Haha, eftersom jag är fotograf aktiverade jag raw-format direkt under "experimentiell" och det var nog därför det inte funkade. När jag stängde av det så kommer bilderna upp i galleriet som vanligt, dessutom i samma mapp som originalkameran, vilket är perfekt. Nu till bildkvaliten. Med HDR+ på så blir bildfilerna VERKLIGEN fina! Ingen jävla hudsmetning och minst dubbelt så hög nivå på detaljerna, fast utan att direkt bli brusigare. Med Hdr+ och sen direkt in i VSCO filtret B1 +- lite contrast och fix så blir det skitfina svartvita med dokumentärfoto-känsla ala Anders Petersen /Peter Ten Hoopen. Tack för tipset!
     
    rickards gillar detta.
  16. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jo jag är medveten om att Gcam kan öka kvaliteten på bilderna, I vissa fall avsevärt om man ska lyssna på folks åsikter. Vidvinkel är bättre på v30, betydligt mindre distortion gentemot x4 . Dessutom fungerar Gcam till vidvinkel på v30 vilket den inte gör på x4 tyvärr. Nu är det väl så att vidvinkelfunktionen är bra ibland men inte det som primärt kommer att användas.

    Kul att Gcam gjorde skillnad. Ändrar du dig angående bildkvaliten nu? ;)
     
  17. frav

    frav Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telia
    Telefon:
    MS L950, LG G7, Moto X4, IP12, IP8P
    Info:
    Launcher 10
    Tack för tipset, nedladdad och skall testa.

    Nån som kört ProShot i Android?
    Android
     
  18. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Tveksamt om det blir något Android P för den globala X4:an. Jag hittar ingen positiv info om den globala vad gäller P. Treble saknas väl också antar jag, så det blir mer jobb för Lenovo/Motorola att uppdatera. Frågan hur mycket som skiljer mellan US och global version.

    "The displeasing fact is that the Indian version isn’t powered by Android One, which means it will probably only be updated to Android Oreo. But, if you buy the US version of Moto X4, Android P is guaranteed."

    9 Phones That Will Get Android P Update in 2018

    "Motorola usually doesn't release a list of phones that will get upgraded to new version of Android until the new Version of Android is officially released. Android P is still in Beta.
    Android is usually released in August or September. Moto usually makes an announcement in Oct. or Nov. But it could be different."

    Moto X4 (India) any plans to upgrade to Android P? - Lenovo Community
     
  19. Dajv

    Dajv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    11
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z1 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z3 Compact
    Det återstår väl att se men jag hoppas på att Moto X4 får Android P. Telefonen släpptes la i slutet av 2017? Vore ju tråkigt om en telefon som inte änns har 1 år på nacken inte skulle få två updates.

    Någon som hittat nåt om hur länge Lenovo/Motorola brukar köra med security updates?
     
  20. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 156
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Skulle förvåna mig mycket om den inte får P, läste på Android authority att alla Motorola som släpptes 2017 skulle få P. Dock hör ju de inte till de snabbaste med nya versioner längre tyvärr..