Diskussion: Samsung Galaxy Watch (Gear S4)

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Swericsson, 16 jun 2018.

  1. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Jag har testat några klockor med Wear OS men har aldrig fått så här bra batteritid på en klocka som min Gear S3 Frontier med Tizen OS ger mig.
    Dock så tror jag ingen klocka har så stort batteri som S3 Frontier :)
     
    bernard och shadowman gillar detta.
  2. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Är det någon som vet om Tre kommer stödja samsungs nya klocka på samma sätt som Apples?

    Edit: Stod i vissa nyheter idag att den kommer ha Tizen
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den goda batteritiden beror nog inte så mycket på OS:et som Samsungs AMOLED-panel och Samsungs chipp (14nm). Det chipp från Qualcomm som sitter i de flesta Android Wear-klockor är nästan antikt (28nm), och var egentligen inte designat från grunden för smartklockor.
     
    Dejan195 gillar detta.
  4. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  5. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

  6. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  7. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Mmm, plus att det står Bluetooth...så det innebär återigen att det kommer finnas en LTE-version (för alla andra) och en Bluetooth-version för Sverige.
    Tillverkarna måste ju börja pusha LTE endast, så svenska operatörer får tummen ur och godtar E-sim.
     
  8. baetis

    baetis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Haha, ja, ser den ut så där så blir det inget köp. Synd, jag har väntat länge på denna.

    Edit: nähä, det var inte den där vita det handlade om. ser inget fel med själva designen.
     
  9. Swericsson

    Swericsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Kanske är jag som har speciell smak
     
  10. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Kommer ske en "web-lansering" av en nyhet inom Galaxy-familjen den 1 Aug kl 17.00 :)
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Blev minst sagt besviken över att de verkar fortsätta på Tizen+Bixby-spåret, där i princip ingen använder sistnämnda.

    Nu när vi får Google Assistant i Sverige känns det förfärligt trist om Samsung fortsätter på samma spår. I alla fall om de inte lyckas få till något stöd för Google Assistant. Det är nog tillräckligt för att få mig att avstå även om klockan säkert är superb på alla andra tänkbara sätt och vis. :cry:

    De måste ju inse att Tizen fyllde en lucka under tiden som varit, men att det inte kommer hålla i längden. Wear OS kommer springa cirklar om Tizen vad gäller appstödet (gör det redan med undantag för Spotify). Det kan dock vara så att Google i princip gör det omöjligt för Samsung att byta till Wear OS i och med alla begränsningar som råder, ex vad gäller gränssnitt och navigering.

    Det verkar luta åt Tab S4, men de kan ju mycket väl slänga in klockan också för att inte sno någon thunder från Note 9-lanseringen om ett par veckor.
     
    Last edited: 29 jul 2018
    corb06 gillar detta.
  12. Nat

    Nat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Z fold 2
    Har pratad med tele2 nu ang eSim men detta är inte igång än och dem hade ingen info ang. pris och exakt datum. Men jag har väntat länge på en eSim typ lösning. Utan eSim känner jag ingen behov att uppgradera min S3.
     
  13. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Härligt att det blev LTE-varianten av klockan till Sverige.
    Återstår att se om Tele2 kan få tummen ur och att det blir ett rimligt pris. Vet inte om jag vill betala t ex 100 kr/mån för att klockan ska kunna ta emot samtal de få timmar telefonen lämnas hemma.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är operatörerna som kommer få stöd för eSIM under 2018/2019 för Galaxy Watch i alla fall, enligt Samsung:

    galaxy_watch.png

    Jag gissar att Tre blir ensamma vid starten, tror ni inte? Det vill säga som med Apple Watch?

    Vet någon varför Telia tycks lysa med sin frånvaro? Samsung verkar inte ha fått någon respons från Telia vad gäller stödet för eSIM. Det är lite lustigt då Telia var rätt tidigt ute med att tala om eSIM - förmodligen först av alla.
     
    Last edited: 15 aug 2018
    Kiwi gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi hade förresten tillfälle att klämma på de nya Galaxy Watch-klockorna i veckan som gick.

    DSC01284.jpg DSC01279.jpg DSC01277.jpg DSC01276.jpg

    Tizen OS 4.0, 2,6GB / 4GB ledigt samt 270 mAh för 42mm och 472 mAh för 46mm

    Blott 2,6 GB tillgängligt från scratch är ingen höjdare. Det blir inte många offline-låtar. I snitt kvalar Spotify-låtarna in på 3-4MB/stycket (går inte att ställa in kvaliteten i Spotify-klienten för Tizen). Det ger runt 850 låtar om man fyller hela klockan (och inte installerar något annat).

    DSC01236.jpg DSC01209.jpg DSC01214.jpg DSC01205.jpg

    Gear S3 Classic med grönt band i bilderna ovan och nedan. Den silvriga är 46mm medan de andra två är 42mm.

    Den texturerade ytan på knapparna på Galaxy Watch är faktiskt rätt trevlig och gör det enkelt att känna sig till dem. Knapparna kändes också bra att trycka på; lagom motstånd osv.

    DSC01227.jpg DSC01225.jpg

    Jag personligen föredrar Classic-designen med de utåtstående knapparna. I regel är det mer sportigare klockor som har infällda knappar, men det har naturligtvis sin fördel, speciellt på gymmet/under träningspassen

    DSC01232.jpg DSC01234.jpg

    42mm till vänster, 46 mm till höger.

    Till det positiva hör naturligtvis LTE-stödet och att klockorna kan hantera ett djup på upp till 20m vilket är en rejäl uppgradering från Gear S3 som är begränsad till 1,5 meter. Batteriet har också fått en utökad kapacitet om ca 25% från 380 mAh (Gear S3) till 470 mAh (Galaxy Watch). 42mm erbjuder dock endast 270 mAh.

    Jag antar också att pulsmätaren är förbättrad i och med de fyra sensorerna som sitter på Galaxy Watch vs den enstaka sensorn på Gear S3. Lysdioden ser ut att ha flyttat till mitten medan sensorerna, fyra till antalet, flyttat ut på sidorna.

    Men det här med mängden minne är en rätt trist historia. Jag upplever att jag i praktiken knappt kan ha 400 låtar offline på Gear S3, och det bör rimligtvis inte bli någon större skillnad på Galaxy Watch. Möjligen kan man strömma mer i och med LTE-stödet, men det lär köra slut på batteriet kvickt. Sedan tycker jag att Spotify-klienten är rätt dålig vad gäller offline-stödet på Gear S3 - uppdateras inte klienten för Galaxy Watch bör man verkligen testa offline-stödet först innan man köper klockan. Risken är annars att man blir besviken.

    Är en aning tudelad över att Samsung stannar kvar vid Tizen. Å enda sidan är UI:t fantastiskt lättnavigerat i och med den roterbara ramen och de fysiska knapparna. Det går i princip att utföra det mesta utan att röra vid skärmen, men Tizen begränsar samtidigt apputbudet rejält, och saknar än så länge stöd för Google assistant. Optimalt vore om Google och Samsung kunde hitta en lösning som låter Samsung använda samma metod för att navigera i OS:et, fast med Watch OS istället. Samsung skulle nog också behöva få till MST-stödet i samarbete med Google innan de är villiga att byta OS.

    Pris/Tillgänglighet:
    Galaxy Watch kommer finnas tillgänglig i butiker senare i september, med ett rekommenderat pris på 3 990 SEK för Silver i 46mm och 3 790 SEK för Midnight Black och Rose Gold i 42mm.

    Däremot är det oklart vilka operatörer som kommer ha stöd för eSIM-kortet från dag ett.
     
    Last edited: 15 aug 2018
    tswfootball, bpl, corb06 och 3 andra gillar detta.
  16. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Tack bernard :)

    Personligen är jag nöjd med Gear S3 men vill gärna ha en något mindre modell och tackar och tar emot för bättre vattentäthet - låter som om 42mm varianten är något för mig även om jag förlorar lite batterikapacitet.
    Samtidigt är jag missnöjd med att MST försvinner och att endast NFC erbjuds med Samsung Pay - detta låter ju snarlikt som Gear Sport som lanserades förra året ? (mindre, mer vattentät, NFC för Samsung Pay)

    Det verkar ju hänt väldigt lite på de 1-2 år sedan Gear S3 och Gear Sport lanserades ?
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    MST är nog fortfarande kvar?

    Ja, överlag har det hänt lite. Detta kan väl snarare ses som en Gear S 3.5.

    Det beror lite på hur energisnål eSIM/LTE-delen är. Kan man låt säga få 3/dagar med LTE är det ändå en rätt stor skillnad som mycket väl kan motivera att uppgradera, men då innebär också mängden minne ett hinder eftersom man kommer kunna dra större nytta av flera olika typer av appar.
     
  18. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Var en kommentar i Swedroids nyhet om klockan som tolkade detta som om att MST var borttaget:

    "*Samsung Pay med Galaxy Watch gäller på NFC-kompatibla betalterminaler."

    SM-R805F – hitta vårt erbjudande | Samsung Sverige

    Ska bli intressant att se när någon testar om MST är kvar eller inte :)
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Ja, då är det nog möjligt att de slopat det. Skall försöka dubbelkolla vad som gäller - vore onekligen trist om det inte följer med då vi är så sega med NFC här på hemmaplan.
     
  20. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Det stämmer, MST är inte kvar Galaxy Watch. Trist men samtidigt verkar fler och fler butiker byta ut sina terminaler för att stödja NFC i och med att MasterCard och VISA helt övergått till NFC-kort. Upplever det som att ca hälften av alla ställen jag handlar på har en NFC-terminal numera.
    Turligt nog kommer MST finnas kvar i telefonerna ett tag till.
     
    bernard gillar detta.