Kontantkort till åtelkamera/larm

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av -=MR=-, 19 jul 2018.

  1. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Ringde supporten i förmiddags och fick ett något tvetydigt svar. I prislistan står det att datan för ett skickat mms ej påverkar surfpotten. Men han i supporten började prata om att det berodde på hur stort mms:ett var. Jag sa att det rörde sig om några 100kb och då verkade det som om det bara skulle kosta 69öre. Jag gick förbi Telenorbutiken i stan för att få det bekräftat men där sa säljaren att man var tvungen att ha data och att det kommer att kosta 19kr per dag för upp till 100mb per dag. Jag frågade vad det innebar i prislistan att surfpotten ej påverkas av ett skickat mms. Han blev då osäker och gick in på kontoret och frågade en kollega. Men han bekräftade bara det han precis hade sagt, och då lät det väldigt dyrt helt plötsligt.
     
  2. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Det skulle eventuellt fungera, men jag tror det går snabbare att få ett mms levererat till telefonen. Har ändå inte lyckats få igång mailfunktionen än, bara mms.
     
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Död länk
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den funkar för mig. Kanske man måste vara inloggad som CDON+ medlem för att se erbjudandet?
     
  5. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Testade både och. Lika dött

    Vilse i Nordens största varuhus?
    Den sida du sökte kan ha blivit borttagen, flyttad eller vara tillfälligt nere.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag förstår inte varför. Testade nu med en annan webläsare och länken funkar där också.
    Vad händer om du surfar till CDON hemsida, klickar på CDON+ längst upp och sedan scrollar ner till Veckans medlemspris och trycker på knappen Till veckans medlemspris? Då ska du hamna på rätt sida.
     
    -=MR=- gillar detta.
  7. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Det fungerar för mig. 0:- för plusmedlemmar och 249:- för övriga.
    Nu har jag även fått igång mailfunktionen i kameran så ett rent datasimkort hade kanske fungerat också. Det verkar inte skilja nämnvärt i leveranstid mellan mms och mail när kameran skickar bilderna.
    Det enda är att man kan skicka kommandon via sms som kameran bekräftar med ett sms tillbaka, och det klarar väl inte simkorten av som enbart är till för data?
     
  8. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    856
    Mottagna gillanden:
    1 014
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Aha man ska ha köpt det där plus, inte bara vara inloggad! Då förstår jag. Det är inte min definition av gratis, att man måste betala först.
     
    inact_0025 gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det går inte att skicka SMS med den 20GB gratisladdning som följer med kortet. Dock borde det gå att ladda på kortet med valfritt saldo som sedan kan användas till SMS. I grunden är det ett vanligt kontantkort från Halebop, fast man får med en speciell kod som laddar kortet med 20GB som gäller i sex månader.
     
    -=MR=- gillar detta.
  10. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Eftersom man måste vara medlem för att kunna utnyttja erbjudandet, och då jag inte behöver så mycket data så tror jag att jag beställer ett kontantkort direkt från Halebop.se, det är ju ändå gratis och första månaden ingår ju någon typ av fastprisalternativ.
    Sedan fyller jag på Halebop Go! till att kunna kommunicera med kameran via sms samt 1gb surfpott för 59:- som borde räcka under halvåret det är giltigt. Ställer in kameran till att enbart skicka mail då det tar ca 50kb per mail.
    Det tar ca 30-40 sekunder extra att få mailet levererat jämfört med mms, men det kan ju även till viss del vara som så att kameran skickar mms:ett först och sedan mailet. Tror detta blir kanon.
     
    Hakan2 gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Märklig okunskap hos Telenor.

    Skickar du ett MMS så behöver du tillgång till datatrafik. Men det dras ingen data från din pott, det beräknas separat som några redan har påpekat! Däremot om du befinner dig utomlands, under roaming, så skulle det kunna tillkomma en kostnad för datatrafiken.

    Jobbar man hos Telenor borde man ju veta det.

    Lycka till med ditt projekt!
    Du har inte tänkt förstärka garaget mot intrång också?
     
  12. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Ja ibland så är säljarna bra på att sälja, men saker runt omkring har de sämre koll på.
    Men jag tror jag fick till en rätt bra lösning till slut ändå. Min första önskan var ju att ha ett larm som är batteridrivet och med inbyggd uppringning. Jag har vid flera tidigare tillfällen letat efter ett sånt larm men bara hittat larm som är nätdrivna med några timmars batteribackup, och det hade inte funkat för min del.
    Men när jag väl hade köpt åtelkameran så hittade jag en sida som säljer just sådana larm. Priset var dessutom helt ok. Jag tror jag gav runt 1400:- för larmenhet med rörelsesensor, tre fjärrkontroller samt dörrsensor. Så till detta larmet skaffade jag ett Telia refillkort. Larmet ringer upp mig (och två andra nummer om man vill) vid inbrott och då kan man stänga av men återaktivera larmet, eller stänga av det helt från telefonen.
    Nu har jag nog gjort vad jag kan för att ha koll på garaget, så det känns ju lite tryggare.
     
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    @-=MR=-@-=MR=- Jag är själv inne på att skydda mitt källarförråd där vi inte har någon strömförsörjning som jag kan använda (flerfamiljshus så vägguttag och strömbrytare är utom min kontroll).
    Har du nu både ett batteridrivet larm och en åtelkamera eller har du skippat åtelkameran? Fördelen med en kamera är att man förhoppningsvis får bild på förövaren om han hinner iväg eller om man är på semester och får ett inbrott och inte kan gå dit.

    Är du nöjd med kvaliten på Denver WCM-5003? Är det tillräckligt hög upplösning på bilderna?
    Jag kollar nu på en Denver WCM-8010. Till den så tänkte jag mig ett Halebop kontantkort.
    Fördelen med en WCM-5003 är att batteritiden är nästan dubbelt så lång som på en WCM-8010. Det kan vara värt mycket att slippa byta batterier stup i ett.

    Här hittade jag batteridrivna larm: Batteridrivna larm - BT serien - Gardslarm.se
    Känner du till någon mer butik?
     
  14. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Kan man inte clona sitt vanliga kort? Fanns det inte förr man kunde ha 2 kort ifall man hade en surfplatta typ med 4g

    Själv skulle jag vilja ha en gps tracker både med datatrafik och sms funktion, tänkte ha den på bilen ifall någon tänkte stjäla den
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte alla operatörer/virtuella operatörer har det tyvärr.
     
    Lassehbg gillar detta.
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Har man ett lite dyrare företagsabonnemang tror jag det kan ingå ett extra sim-kort, annars kan de ta en liten slant för det. Frågan är väl bara hur saftig slant?
     
  17. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    tack för förslaget men inget som jag har
     
  18. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Hej!
    Ledsen för ett väldigt sent svar, men här kommer ett svar i alla fall.
    Jag körde både åtelkameran och larmet som du länkade till kombinerat.
    Det hände dock en del grejer i slutet av sommaren och jag fick göra mig av med motorcykeln väldigt hastigt. Därefter så slutade jag använda larmet och kameran allteftersom batterierna dog ut.

    Men i november så var det var dags för ett nytt inbrottsförsök. En hundägare fick dock syn på dom och skrämde iväg tjuvarna. Jag hade inga batterier hemma och var mer än stressad med annat här i livet så jag aktiverade aldrig grejerna. Men givetvis så kom de tillbaka en gång till. Denna gången så såg en granne vad som höll på att hända och ringde polisen samt sprang ut mot tjuvarna. De lyckades än en gång komma iväg trots att polisen skickade hund efter dom.
    Så nu kör jag i alla fall med rörelselarmet och hoppas att garaget får vara ifred tills jag flyttar ut om en månad. Polisen tyckte att jag skulle sätta upp en kamera, och jag visade honom att jag faktiskt hade en. Men den är väl maskerad bakom andra grejer i garaget så vet man inte om den så ser man den inte i första taget.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Oj, så många inbrottsförsök! Det gör mig alldeles häpen.
    Har du lust att skriva några rader om hur du bor? På landet, ödsligt, inne i en stad, villaförort?
    Vet ingen som drabbats av inbrott de senaste åren, vilket såklart inte innebär att det inte förekommer. Då bor jag och de flesta jag känner inne i en av de större städerna.
     
  20. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Jag bor i ett bostadsområde ca fem km från de centrala delarna av staden. Här har alltid varit lugnt och bra då det mestadels är barnfamiljer som bor här.
    Men i somras så körde det runt några ungdomar på eu-moppe från ett problemområde några km härifrån. De fick klart upp ögonen för min mc och hade säkert koll på när jag ställde in den i garaget på kvällen.
    De var inte förberedda på att den hade så många lås, så de fick bara med sig lite verktyg och liknande som senare upphittades i problemområdet som jag nämnde.
    Antagligen så hade de med sig bättre grejer vid nästkommande inbrottsförsök, men blev upptäckta istället. Dessutom fanns det ju ingen mc kvar i garaget