Google Pixel

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Filip Milotic, 14 jul 2018.

  1. Filip Milotic

    Filip Milotic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone XR

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone XR
    ROM:
    iOS
    Platta:
    iPad 5th gen
    ROM:
    iOS
    Hej!

    Har läst runt lite här på forumet nyligen och tänkte dela mitt "problem" i hopp om tips.
    Förra året bytte jag från iOS till Android och när man väl använt Android så ser iOS bara dumt ut. Därför letar jag nu efter en ny androidmobil istället för att tömma kontot på Apple Store.
    Jag är för tillfället en Samsunganvändare och min S8 har väl fungerat hyfsat fram tills nu. Många av de problem jag haft och har är relaterade till Samsungs skin eller orsakade av Samsungs skin. Det finns alltid argumentet att man bara ska installera Nova Launcher men det förändrar bara det estetiska. Kort sagt upptäckte jag att jag faller i den kategorin människor som föredrar stock Android.

    Alltså söker jag en telefon som ger iaf några andra märkbara förbättringar över min S8 samt har en stock-upplevelse.
    Det man först kommer att tänka på är OnePlus 6 men av det jag har hört är kameran inte särskilt bra och då jag fotar mycket och relativt seriöst med min telefon vill jag inte ha en kamera som är lika bra eller sämre än min S8. Dela gärna med dig om du är OnePlus 6 användare och har andra upplevelser. Därför faller uppmärksamheten på Googles Pixel/Pixel 2 serie telefoner. Pixel 2 är så klart den bästa uppgraderingen men jag vill gärna inte ha skärmkanter större än Empire State Building så då har jag ju bara Pixel 2 XL kvar, men för 9300 kr på Inet så är det inte särskilt lockande. Ja, man kan säkert spara en tusenlapp eller två genom att handla från t.ex Amazon, Clove eller via Google store känns det fortfarande något motbjudande, speciellt när jag såg att man kunde få en Pixel från 3000 kr ny.

    Så vad tycker du? Är Pixel 2 XL 6000 kr bättre än Pixel 1, eller har du något annat tips? Tycker du kanske att skärmkanterna på Pixel 2 går att leva med och att man kan spara pengar på det sättet? Dela med dig av dina tankar, allt uppskattas!
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur brådis har du? Note 9 presenteras ju sannolikt 10:e augusti, och sedan är IFA-mässan i slutet av augusti. Fast det är klart att Note 9 inte är något bra alterantiv om du inte kommer överens med Samsungs UI :)

    S9, Huawei P20 Pro och Pixel 2 XL har i min mening de trevligaste kamerorna just nu (vad gäller primärkameran), men jag skulle inte säga att avståndet till OnePlus 6 är särskilt stort.

    Jag gillar personligen också 3x "hybridzoomen" P20 Pro erbjuder. Har haft mycket glädje av den när man varit på resande fot.

    Det beror lite på hur du fotograferar. Plåtar du oftast i dagsljus eller blir det mycket bilder i svagare ljus också? För riktigt dunkla miljöer tror jag nästan att P20 Pro kan göra bäst ifrån sig.

    Huawei är dock inte ett så bra alterantiv om du vill bort från ett "bloatat" UI. Visst har de blivit bättre, men jag erfar fortfarande att EMUI lider av en del egenheter.

    XZ2 Premium har potential att bli något av ett monster vad beträffar kameran. I alla fall om man får tro specifikationerna på pappret. Sonys telefoner är rätt nära "vanilla Android" och uppdateras med en riktigt fin takt - Sony är förmodligen bäst i branschen på flaggskeppen. Hur det blir i praktiken återstår dock att se - Sony har ironiskt nog aldrig riktigt legat i topp vad gäller kameran, samtidigt som sensorerna de producerar tillhör de bästa.

    Nokia kommer förmodligen också att släppa något trevligt inom snar framtid, och Nokia kör ju #PureAndroid, så då kommer du så nära vanilla Android du kan. Även Nokia är exceptionellt bra på uppdateringar.
     
    Last edited: 14 jul 2018
    mr_tompe gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 443
    Mottagna gillanden:
    3 229

    MINA ENHETER

    kan du inte köpa en begnad pixel 2 så kommer du ju ner lite i pris och får den mobil du helst vill ha.
     
  4. Filip Milotic

    Filip Milotic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone XR

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone XR
    ROM:
    iOS
    Platta:
    iPad 5th gen
    ROM:
    iOS
    Begagnat kan man absolut köpa, dock är marknaden för Pixel serien och speciellt Pixel 2 något begränsad så chansen att hitta rätt telefon med papper och allt är ju inte lika troligt som säg en iPhone.

    Note 9 faller bort. Samsungs skin är inte direkt min favorit. XZ2 Premium ser som sagt bra ut på pappret men frågan är om bilderna håller samma kvalitet som andra telefoner. I övrigt är jag inte jätteförtjust i Sony-mobiler. Nokia släpper säkert något snart och jag gillar absolut vanilla upplevelsen, dock är frågan om kameran håller måttet.
     
  5. Krutet

    Krutet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hur bråttom är det? Pixel 2 XL är det självklara valet för dig men jag håller med om att prislappen är alldeles för hög. Den är ju märkbart rabatterad i utlandet vilket inte är så konstigt med tanke på att oktober (pixel 3) närmare sig sakta med säkert. Det har sagts länge att assistant ska komma till Sverige och med det tar jag gör givet att även pixel serien kommer hit.

    Alltså, pallar man vänta på att assistant släpps i Sverige vilket egentligen kan ske när som helst nu (fast det vet man ju såklart inte säkert) så tror jag man kommer kunna köpa pixel 2 XL för 6k. Hur som, pallar man vänta till oktober så kan det bli billigare utan att assistanten släpps.
     
  6. A-fil

    A-fil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    6
    Precis som Krutet säger!
    Om det är Pixel 2 XL du vill ha, så ska du köpa den.
    Vänta tills ett tag efter de släpper Pixel 3 XL.
    Då lär ju Pixel 2 sjunka i pris rätt snabbt o mycket.