Om man tittar till Vimlas agerande under 2018 och tidigare så ifrågasätter jag alltmer Vimlas roll som "communitydriven operatör".
Under 2018 har Vimla hittills gjort tre stora förändringar, två förändringar av abonnemang/priser och lanserandet av "Vimla Filter".
Inget av detta har förankrats bland communityn. Det har inte förekommit några diskussioner i Vimlas forum som föregått förändringarna utan medlemmarna har ställts inför fullbordat faktum.
Vimla har naturligtvis rätt att göra som de vill, men det jag upplever som alltmer falskt hos Vimla är att Vimla utger sig för att vara en community-driven operatör men när man sedan ser hur Vimla faktiskt agerar så gör Vimla som de vill utan att rådfråga communityn.
Lite förbannad blir man också när det finns en lång lista med saker som Vimla lovat medlemmarna att utveckla som extra-SIM, fler ab. på samma inloggning, ny betalpartner m.m. och man sedan upptäcker att Vimla istället för att förverkliga något av detta lägger utvecklingsresurser på att utveckla något som ingen efterfrågat nämligen Vimla Filter!
I praktiken verkar Vimla skita högaktningsfullt i vad medlemmarna tycker och tänker. Istället verkar Vimla anse att de själva är goda nog att fatta beslut om förändringar av produkter och tjänster utan att behöva fråga medlemmarna. Man frågar sig då vad Vimla ska med communityn till? Varför har Vimla ett forum och låtsas föra en pseudo-diskussion med medlemmarna om det inte leder till något konkret? Är det bara för att Vimla gärna vill försöka upprätthålla skenet som någon slags "communitydriven operatör" medan man i själva verket skiter i medlemmarna?
Allt mer tyder på att så faktiskt är fallet. Vimla har nu haft fyra år på sig att förverkliga sin vision om en "communitydriven operatör". Resultatet som vi ser är många löften, ständiga förseningar men väldigt lite verkstad. Efter fyra år är Vimla lika snurrigt och har lika dålig ordning på sakerna som de hade dag ett.
Forumet har misshandlats och ignorerats av Vimla. Dialogen med medlemmarna har aldrig funnits där på allvar. Ibland slänger
@Petter_Vimla in något inlägg för att upprätthålla skenet men försvinner sedan lika snabbt ur bilden igen. Alltmer sker i det dolda bakom Vimlas kulisser och allt mindre info släpps ut till medlemmarna. Vimla går alltmer mot att bli en sluten "normal" operatör som efter eget godfinnande ändrar produkter och tjänster utan att fråga sina kunder medlemmarna.
Svaren som Vimla ger i sitt eget forum tenderar att bli hurtiga klyschor och svepande påståenden istället för att vilja föra en verklig diskussion.
Dags att avliva myten om Vimla som en communitydriven operatör och att kunderna skulle vara någon slags "medlemmar". I praktiken har vi inget att säga till om och Vimla är bara en operatör bland alla andra!
Click to expand...