Vimla - status

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av svenix, 8 apr 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag håller med @svenix@svenix om att man arbetar på tok för långsamt på Vimla och det är svårt att vid det här laget hitta någon bra ursäkt till det.

    Till en början var det lite charmigt med det oslipade systemet i kombination med den trevliga community-andan. Det handlade om en ny operatör som kunde ses som en startup även om man verkar inom Telenorkonceren, så större brister kunde man självklart ha överseende med. Att priset var lågt gjorde det svårt att klaga.

    Vimla lanserades dock 25/4 2014 och har nu funnits på marknaden i över fyra års tid. De största bristerna borde sedan länge ha hanterats. Att det fortfarande kan dröja upp till en vecka att få ett korrekt saldo är svårt att förstå, och att kommunicera vad som försiggår har man inte riktigt lyckats med heller, det har ju snarare blivit sämre.

    Tror få här klagar bara för klagandets skull, utan samtliga vill nog att Vimla skall bli bättre, men det är svårt att se hur det skall gå till i den här takten, och den bristfälliga kommunikationen föder ju också viss frustration bland kundbasen.

    Jag såg förresten att Vimla inte har en Wikipedia-sida ännu. Kanske något vi kan ta tag i under en ledig sommarhelg :) Skapar Vimla – Wikipedia
     
    Last edited: 9 jun 2018
    svenix, inact_0025, Moby och 3 andra gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om man tittar till Vimlas agerande under 2018 och tidigare så ifrågasätter jag alltmer Vimlas roll som "communitydriven operatör".
    Under 2018 har Vimla hittills gjort tre stora förändringar, två förändringar av abonnemang/priser och lanserandet av "Vimla Filter".

    Inget av detta har förankrats bland communityn. Det har inte förekommit några diskussioner i Vimlas forum som föregått förändringarna utan medlemmarna har ställts inför fullbordat faktum.
    Vimla har naturligtvis rätt att göra som de vill, men det jag upplever som alltmer falskt hos Vimla är att Vimla utger sig för att vara en community-driven operatör men när man sedan ser hur Vimla faktiskt agerar så gör Vimla som de vill utan att rådfråga communityn.

    Lite förbannad blir man också när det finns en lång lista med saker som Vimla lovat medlemmarna att utveckla som extra-SIM, fler ab. på samma inloggning, ny betalpartner m.m. och man sedan upptäcker att Vimla istället för att förverkliga något av detta lägger utvecklingsresurser på att utveckla något som ingen efterfrågat nämligen Vimla Filter!

    I praktiken verkar Vimla skita högaktningsfullt i vad medlemmarna tycker och tänker. Istället verkar Vimla anse att de själva är goda nog att fatta beslut om förändringar av produkter och tjänster utan att behöva fråga medlemmarna. Man frågar sig då vad Vimla ska med communityn till? Varför har Vimla ett forum och låtsas föra en pseudo-diskussion med medlemmarna om det inte leder till något konkret? Är det bara för att Vimla gärna vill försöka upprätthålla skenet som någon slags "communitydriven operatör" medan man i själva verket skiter i medlemmarna?

    Allt mer tyder på att så faktiskt är fallet. Vimla har nu haft fyra år på sig att förverkliga sin vision om en "communitydriven operatör". Resultatet som vi ser är många löften, ständiga förseningar men väldigt lite verkstad. Efter fyra år är Vimla lika snurrigt och har lika dålig ordning på sakerna som de hade dag ett.

    Forumet har misshandlats och ignorerats av Vimla. Dialogen med medlemmarna har aldrig funnits där på allvar. Ibland slänger @Petter_Vimla@Petter_Vimla in något inlägg för att upprätthålla skenet men försvinner sedan lika snabbt ur bilden igen. Alltmer sker i det dolda bakom Vimlas kulisser och allt mindre info släpps ut till medlemmarna. Vimla går alltmer mot att bli en sluten "normal" operatör som efter eget godfinnande ändrar produkter och tjänster utan att fråga sina kunder medlemmarna.

    Svaren som Vimla ger i sitt eget forum tenderar att bli hurtiga klyschor och svepande påståenden istället för att vilja föra en verklig diskussion.

    Dags att avliva myten om Vimla som en communitydriven operatör och att kunderna skulle vara någon slags "medlemmar". I praktiken har vi inget att säga till om och Vimla är bara en operatör bland alla andra!
     
    fryguy, inact_0025, inact_0033 och 2 andra gillar detta.
  3. niclasc

    niclasc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    453
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 2020 64GB (Jobb)
    Platta:
    iPad 2018 32GB
    @svenix@svenix Mycket bra skrivet. Precis så som jag tycker det är. Dom verkar inte alls bry sig om eller lyssna på vad deras kunder vill ha.
    Har du skickat detta till Vimla? Skulle vara skoj att höra deras svar. Om dom svarar så lär det blir nåt flummigt utan nåt direkt svar

    Jag var med och testade deras betasim för den nya plattformen. Fungerade bra för mig. Men nu när betatestet är över och jag fått mitt nya sim så skickar Vimla ut fel APN. Så man måste in och ändra själv. Och det verkar vara ett ganska vanligt fel. Hur många vanliga användare vet vad APN är? Att användarna ska behöva knappa in det manuellt är riktigt amatörmässigt
     
    Last edited: 23 jul 2018
    inact_0049, svenix och induktion gillar detta.
  4. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Vimla är Telenor, ett av världens största telekomkonsortium. De struntar högaktningsfullt i den lille kunden.
    Allt annat är säljsnack, lögner och bajsprat!
     
    svenix gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    @niclasc@niclasc
    Jag har inte skickat exakt denna text till Vimla. Men jag har ställt liknande frågor i Vimlas forum. Oftast ignoreras de men ibland får jag ett svar där de lovar bättring på någon punkt. I praktiken är de som svarar i Vimlas forum lägre befattningshavare utan befogenheter annat än att hjälpa till med ren kundservice.

    Jag håller med om att APN felet på Vimlas nya SIM-kort framstår som rent amatörmässigt liksom så mycket annat som Vimla hittar på. Det verkar som att Vimla är så fastlåsta i sina visioner att de har svårt att se den verklighet som kunderna lever i.

    Att 2018 behöva ställa in APN manuellt borde inte förekomma och hälften av kunderna vet troligen inte hur man gör.
     
    induktion gillar detta.
  6. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Håller tyvärr med dig @svenix@svenix. Jag röstar dock med plånboken och har redan porterat mina 4 abonnemang från Vimla till Hallon. Blev droppen när jag fick en påminnelseavgift från Klarna trots att jag hade ett fungerande kort kopplat till dem (och ja, jag har välordnad ekonomi och alltid pengar på kontot).

    Har även haft problem många gånger med att hastigheten på datatrafiken inte återställs vid månadsbyte, utan har fått kontakta Vimla för att få det återställt.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  7. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Och inte ens det, Telenor heter företaget och operatören.
     
  8. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Vimla Filter är inte lanserat. Finns vad jag vet inte och ladda ner någonstans. Ingen tvingar er heller att använda appen om den inte är något för er.

    Under 2017 bjöd vimla in till träffar och diskutera mobiltelefoni och det är där idén kommer. Deltog själv och det var många spännande idéer som diskuterades vid tillfället.
     
  9. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Tråkigt att det blivit platt fall eller inget alls av det mesta.
     
    induktion gillar detta.
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla ger som sagt allt mindre information direkt till medlemmarna men följande länk har spridits via andra medier. Där nämns Vimla Filter som en app ifall man byter till Vimlas nya SIM-kort.

    Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på

    Informationen om möjligheten att byta till ett nytt SIM-kort (som verkar vara en förlängning av det tidigare betatestet av ny plattform) har inte heller kungjorts direkt till medlemmarna via forum eller mail. Utan det är info som framkommit via olika forum på nätet.

    Att Vimla bjöd in till träffar är väl positivt i sig, men varför har inte dessa planer på nya produkter kommunicerats i Vimlas eget forum?
     
    induktion, inact_0025 och niclasc gillar detta.
  11. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Det skulle ju kunna vara så att Telenor klivit in och talat om hur det ska skötas. Vilka prisnivåer. Vilka tjänster. Vimla har fått frihet att lösa det själv, för att sedan få mattan undandragen när det blev för dyrt, eller för många kunder bytte från Telenor till Vimla.

    Innan någon frågar om en källa på detta, jag har ingen, det är rena spekulationer. Dessutom, från en numera kund hos Tele2...
     
    induktion, inact_0025, svenix och 1 annan gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Den tanken har slagit mig också. Någon slags överenskommelse måste ju finnas mellan Vimla och Telenor.

    Men även om Vimla får sina ramar satta av Telenor så tjänar ju varken Vimla eller Telenor på missnöjda kunder. Så länge Vimla inte lever upp till sina löften kommer en viss andel av kunderna att vara besvikna på Vimla. Dessa kunder byter troligen hellre till Hallon, Comviq eller Tele2 än de går till Telenor skulle jag gissa.
     
    induktion och -=MR=- gillar detta.
  13. -=MR=-

    -=MR=- Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox, Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi MiA1
    Platta:
    Sony SGP-612
    Jag har faktiskt precis samma känsla. Man har antagligen tappat för många kunder till sitt lågprisalternativ.
    Jag vet inte vad som skulle kunna få mig att välja ett dyrt abonnemang framför hallon/vimla förutom en massa krångel likt det som börjar hända hos vimla. Så det är kanske en medveten strategi från Telenors håll. Men jag antar att Telenor skjuter sig själva i foten, för jag tror att de flesta går över till hallon istället för att välja något av Telenors ordinarie abonnemang.
     
    inact_0025 och svenix gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vimla är lite av ett mysterium. Om de vore en renodlad lågprisoperatör vore det rimligt att försöka kapa kostnader och åka snålskjuts på Telenors system så mycket som möjligt.
    Istället verkar de ha drabbats av hybris och försöker tafatt utveckla någon slags egen plattform, vilket går sådär. Det måste ju kosta en hel del i utvecklingskostnader något som inte rimmar med en lågprisoperatör.

    Kanske därför allt går så pinsamt amatörmässigt och långsamt tillväga? Att de helt enkelt försöker klara mycket mer än deras begränsade resurser medger? I så fall är väl det att föra kunderna/medlemmarna bakom ljuset att förespegla en massa features som man borde veta att man inte klarar av att fixa.
     
    induktion och inact_0025 gillar detta.
  15. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 246
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Dålig täckning gjorde att jag pusade abb men kommer nog inte gå tillbaka till vimla
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns nog ingen operatör som säljer så mycket "vapourware" som Vimla...
    Vaporware – Wikipedia
    Vimla sätter i system att utlova allehanda features som sedan aldrig blir av eller först efter mycket lång tid blir något liknande verklighet.

    Nu senast är det det s.k. Vimla Filter som på denna sida marknadsförs som en fungerande produkt Vimla - Tillsammans gör vi mobiltelefoni bättre, det tjänar alla på

    Men idag erkänner Vimla i sitt eget forum att produkten inte finns färdig ännu Vimla Filter?
     
    Last edited: 26 jul 2018
    inact_0025, induktion och -=MR=- gillar detta.
  17. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Varför byter du inte bara operatör tror du skulle må gott av det.

    Aldrig varit med om dess like till gnälliga personer här i tråden och på vimlas forum.

    Det är en mobiloperatör vi pratar om.

    Du verkar ha helt bisarra krav på Vimla. Vimla berättar vad de har för planer och du verkar kräva omgående leverans av detta.

    Vimla har om du läst på deras forum inte utlovat inom vilken tid förslag och förbättringar ska levereras efter alla deras misslyckanden att leverera i tid.
     
  18. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Jag kan bara instämma, och när nån klagar så tycker dom bara att man ska byta operatör i princip. Det känns mest som tipsningarna var ett sätt att få in massa kunder enkelt från deras sida, och sen när det var gjort så försämrar man abonnemanget (tyvärr ett rätt klassiskt trick). Med det sagt kommer jag dock ändå vara kvar hos Vimla, men endast för att jag betalar så lite för mitt abonnemang. Jag läste att dom tog bort 60 samtal p.g.a en bugg i deras system, men man tycker att den buggen borde gått att fixa istället för en sån workaround.

    Vimla Filter tror jag inte är nåt som tilltalar så många som kör med Vimla, vad jag vill ha i alla fall är en billig operatör som funkar utan massa junk.
     
    inact_0025, induktion och svenix gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Så länge mitt Vimla ab inte kostar mig något så väljer jag att stanna kvar hos Vimla och bevaka vad som händer. Jag är mycket positiv till Vimlas grundkoncept med en communitydriven operatör och jag önskar helhjärtat att Vimla skulle kunna få det att fungera!

    Dock tar jag mig rätten att kritisera Vimla från ett kundperspektiv när jag finner det befogat! Detta är min tråd och ingen tvingar dig att läsa den om åsikterna inte passar dig. Vill du starta en egen Vimla-positiv tråd så varsågod!

    Jag har aldrig krävt omgående leverans av något där har du fel. Det jag kräver är att Vimla ska stå vid sitt ord och leverera det de lovat på den tid de själva utlovat! Ett helt normalt kundkrav i vilket sammanhang som helst.

    Du säger själv i din sista mening "alla deras misslyckanden att leverera i tid". Alltså finns det en väl grundad anledning att diskutera Vimla och deras återkommande problem att leverera det som de själva ställt i utsikt!
     
    inact_0025 och induktion gillar detta.
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    gnälls gör det rätt mycket i vårt samhälle överlag idag eftersom ingen har något tålamod kvar men när det gäller vimla kan jag tycka det är rätt befogat. De misslyckas mer eller mindre i en rät linje gång på gång att leverera mer eller mindre allt de säger. Själv lider jag inte så mycket av det förutom möjligtvis möjligheten till ett extra sim men att de lovar mer än de kan hålla är ju sanning med råge.
     
    inact_0025, induktion och svenix gillar detta.