Fråga: Samtal till min mobil kommer inte fram

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Heleg, 1 jul 2018.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Är det fler än jag (och min sambo) som får klagomål från de som ringer att de inte kommer fram? Problemet har hållit på kanske en månad nu.

    Den som ringer får meddelande om att vi inte kan nås eller att telefonen är avstängd och det trots att vi har täckning hela tiden, sen kan det komma ett sms långt efteråt att det finns ett missat samtal.

    Min telefon (som jag skaffade då min Note 4 pajjade och jag har inte råd med en bättre) är en Samsung Galaxy J3 (2016) som inte har 4G och sambon har en nyare J5 (2017) som har 4G.
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Låter konstigt, speciellt om telefonen inte har 4G. Händer det varje gång? Hur funkar det om ni testar med endast 2G en dag?
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Nej, det händer inte varje gång. Ofta kommer samtalen fram och det verkar vara i perioder som de inte kommer fram (perioderna är några timmar någon gång per vecka så det är svårt att testa och se om det gör någon skillnad).
     
  4. Kåre1

    Kåre1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Felsökningen blir lite olika beroende på vad du har för läge på telefonen:
    VoLTE – Här måste telefonen vara uppdaterad (Registerd) korrekt i IMS för att inkommande samtal ska fungera och samtalet tas emot över 4G/LTE nätet
    4G/LTE – Här skickas ”page” (sökningen av mobil vid inkommande samtal) över 4G/LTE och ber telefonen göra en sk CS Fallback dvs uppdatera sig i 3G läge för att ta emot samtal
    3G/2G – Här skickas ”page” (sökningen av mobil vid inkommande samtal) och svar på över samma RNC/BSC

    Börja med att starta om telefonerna (ska aldrig underskattas :)) men sedan är mitt råd är att göra lite intensiv test i både 4G läge och 3G/2G läge, notera tidpunkten och vem som ringde. Därefter är det dessvärre bara din operatör som kan spåra upp samtalen och utreda vad som går fel om du upptäcker några.
     
    Reinhold gillar detta.
  5. mullepol

    mullepol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Samsung S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S21
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Övrigt:
    Samsung Watch 4
    Haft liknande problem. Det tar alltid en lång tid innan samtalet kopplas fram och ibland får man att telefonen inte är tillgänglig.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Har en syster som hade samma problem. Hon hade aldrig startat om sin Samsung.
    Men när hon gjorde det löste det problemet.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det fungerar bättre nu efter samtal med Telenor och de startade om tjänsten och våra mobiler blev omstartade.

    Däremot får de som ringer oss ett meddelande när vi inte hinner svara att mobilen antingen är avstängd eller saknar täckning vilket är lite mysko, när jag orkar (när det inte är så hiskeligt varmt) ska jag ringa supporten och påtala det så får vi se om de kan lösa det. Vi vägrar att ha telefonsvarare igång eftersom vi inte har någon lust att lyssna på meddelanden.
     
  8. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Jag har samma problem, men aldrig orkat bry mig i det, detta är något som följt oavsett telefon/operatör.
     
  9. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Samma problem här. Ingen med Tele2/Comviq kan ringa mig. Har förvisso Universal Telecom men de hyr in sig hos Telenor och använder precis samma corenät, så felet ligger hos Telenor. Jag har felanmält det men Telenor kräver att man har 3 referenssamtal som ej kom fram under de sneaste 48 timmarna från 3 olika nummer, och jag har inte möjlighet att ordna det så jag har slutat bry mig. Ringer (och blir uppringd) i princip ändå bara via appar och då spelar det ingen roll.