Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Theez

    Theez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Blev en beställning från Tomtop då jag varit sugen på den en längre tid. Vad bör man köpa för tillbehör osv innan den landar? Och vad ska man tänka på innan första åkturen? :D
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du behöver ha en bricka du placerar i öppningen för styrstången, så att den inte börjar glappa, samt en bricka du fäster på undersidan av det bakre stänkskyddet för att se till att bakhjulet inte skaver mot kabeln till det bakre ljuset:

    Du behöver också tejpa över av/på-knappen eftersom det enkelt kommer in väta där om du är ute och kör när det regnar.

    Exempel på bra "startkit": https://www.curiousjoe.se/product-page/modification-kit-v2-in-progress.

    Det är det mest nödvändiga. Det finns tonvis med modifikationer man kan göra utöver det, och de flesta av de är nog redan nämnda i tråden :)
     
    Last edited: 26 jul 2018
  3. Theez

    Theez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Tack för tipsen, hittade startkitet på curiousjoe och lägger en beställning direkt. Sen får jag gå igenom tråden för att hitta lite annat. Läste att det lätt blir punktering på däcken och att fylla däcken med slime är bra, har du något tips på bra slime? :)
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här är bra. Rätt stor flaska - runt 1/4 per däck blir mer än tillräckligt, men du kan själv räkna på det här: Slime Calculator | Slime.

    Slime - Punkteringshjälp till barnvagnsdäck 473 ml


    Ett annat tips är att ha rätt högt däcktryck, minskar sannolikheten en aning för pyspunka:

    As a result of the tests, the engineers found out that under certain pressure in the wheels, it would be difficult enough to pierce them. The recommended figures are as follows:

    At a load of 50-70kg: the front wheel is 35-40psi, the rear wheel is 40-50psi.
    At a load of 70-90kg: the front wheel is 40-45psi, the rear wheel is 45-55psi.
    At a load of 90-100kg: the front wheel is 45-50psi, the rear wheel is 50-60psi.
    At a load of more than 100 kg: it is recommended to pump up to 50-55psi front and 60-65psi rear
     
    Last edited: 26 jul 2018
    Theez gillar detta.
  5. sparresparre

    sparresparre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Har tyvärr konstaterat att Xiaomi M365 är olaglig (vilket t.ex. skulle innebära att om du själv invalidiseras blir utan ersättning, samt om du skulle invalidisera annan person skulle bli fullt ersättningsskyldig till denna, dvs försäkringsbolaget skulle inte betala en krona, ungefär som när du kör en oförsäkrad bil). Det känns därför inte som ett rimligt alternativ att köpa denna modell, även om den verkar helgjuten på alla andra sätt.
    Nyfiken hur ni tänker kring detta, struntar ni i detta helt enkelt? :-)

    Vilka andra bra lagliga modeller finns att tillgå? Dvs som går högst 20 km/h. Kikade in sidan Hem | Ledande leverantör av elektriska sparkcyklar - eZRide och de verkar ju ha några.
     
    bernard gillar detta.
  6. Jeps

    Jeps Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2018
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1
    Lånade en tablet nu och det funkade fint - misstänker upplösningen på telefonerna ändå som orsak att det inte gick där. Men tack för tipsen ändå!
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan definitivt bli en kostsam historia om man är inblandad i en olycka som du säger, så om man väljer att framföra fordonet på allmän väg skall man förstås vara oerhört försiktig och medveten om riskerna. De flesta som äger sparkcykeln känner säkert till detta och har nog gjort en egen riskkalkyl.

    Inokim som säljs på sidan har varit med länge och gör som jag förstår det bra produkter, så en sådan är nog inte så dum. Håll dig till en hjulstorlek om 8-10" och gärna med luftfyllda däck för hög komfort och framkomlighet. Kan också vara en idé att se hur utbudet på aliexpress ser ut vad gäller reservdelar, solida däck (om man skull vilja byta i framtiden) etc.
     
  8. sparresparre

    sparresparre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svar! Jag beställer istället hellre nog direkt från Kina en 20 km/h modell, eftersom Inokim-modellerna på sidan ju kostar 10 tkr vilket jag menar är för dyrt, jämfört med Xiaomi M365 som ju kan fås från Kina för 4000-5000 kr.

    Vilken mer modell kan rekommenderas med fart 20 km/h? :)
     
  9. Theez

    Theez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Den här kanske kan vara ett alternativ: https://www.rull.se/Elscooter_LITHIUM_Comfort_250W_-_Svart
     
  10. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    ett trevligt kit med trevligt pris (EU):
    Xiaomi M365/M187 Mijia - must have pack (5 parts, 3D printed) | eBay

    sen behövs även täcka över startknappen (regnskydd) se mina tidigare inlägg
     
    bernard gillar detta.
  11. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    kör med p10 (oreo) och båda apkn funkar.
     
  12. sparresparre

    sparresparre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Vad är det egentligen som gäller, har olika uppgifter:

    En 250w elsparkcykel får inte gå snabbare än 20 km/h, och det räcker inte att ”strypa” en elsparkcykel som kan gå snabbare än så ner till 20 km/h.

    Har någon en källa på detta?
    Tack.
     
  13. freppa87

    freppa87 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Cykel - Transportstyrelsen
     
  14. sparresparre

    sparresparre Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Där sägs ju inget om strypning! Bara att maxhastighet ska vara 20 km/h.
    Någon annan som vet hur det ligger till?
    Dvs med strypningen är ju maxhastigheten 20 km/h.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hittar inte länken nu, men jag är helt säker på att man inte kan sätta hastighetsspärren själv genom exempelvis en app (som i fallet med M365). Hastighetsbegränsningen skall så att säga vara permanent och på plats när du köper fordonet, och inte vara möjlig att justera på något enkelt vis, exempelvis genom en knapp på fordonet eller genom en app.

    Eftersom sparkcykeln är designad för 25 km/h och inte säljs i något annat utförande är det nog helt kört. Hade det funnits en officiell distributör som strypt hastigheten till 20km/h hade det däremot möjligen fungerat om du kunde visa kvitto på att du köpt den i det utförandet.

    Det finns elcyklar som säljs i USA som går upp till 45km/h medan exakt samma modell kan vara strypt till 25km/h i Europa, och då ligger skillnaden endast i mjukvaran, så det borde vara möjligt att lösa om någon distributör tar tag i det. Men kan man inte visa att den säljs med hastighetsbegränsningen på plats blir det knepigt.

    Du kan ställa frågan direkt till Transportstyrelsen här för säkerhets skull: Kontakta oss
     
    Last edited: 27 jul 2018
  16. Kiba

    Kiba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Tomptop har nu i lager från Tyskland med fri frakt och nu blir man sugen på en beställning! Försöker kolla upp vilka hårda hjul man ska ha men det är ju en ren djungel. Någon som kan rekommendera vart man ska beställa ifrån?
     
    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi är flera som kör på dessa och är nöjda - god hållbarhet och lagom mjuka: BIKIGHT 8 1/2X2 Micropores Vacuum Solid Tire for Xiaomi Mijia M365 Electric Scooter Segway Ninebot ES1 ES2

    Börja med att endast byta framhjulet (brukar vara det som oftast får punktering).

    Men enda fördelen med solida hjul är att man eliminerar risken med pyspunka. Du får bättre hastighet, bättre rull, bättre räckvidd och mycket bekvämare tur med luftfyllda däck. Man får kompromissa en hel del när man byter till solida däck.

    Hade mycket hellre sett däck med väv på insidan, som finns i cykelvärlden, som gör dem med robusta.
     
  18. Kiba

    Kiba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Kunde se att stryder EX kostar runt 6600 och skulle man köra på m365 ligger allt smo allt runt 4500-4600. Dock har Stryder snabbare laddningstid och bättre kapactet medans m365 har BT med andra funktioner..

    Beslutsångest..
     
  19. DaKKs

    DaKKs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    536
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Valde M365 för att den går enkelt att spärra till 20. Med tanke på att stadens moppepojkar rutinmässigt hamnar på akuten för trimmade moppar känns det dumt att riskera att Bosse Batong har synpunkter på hastigheten.
     
  20. Kiba

    Kiba Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Beställde en M365 ändå och sedan så delar från Joe! Hoppas på att man får dessa snart så man kan "pendla" med denne!
     
    bernard gillar detta.