Nokia 8 – Tråkigaste "flaggskeppet"?

Diskussion i 'Nokia 8 (2017)' startad av aiwl, 25 jul 2018.

  1. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    I skrivande stund så har jag haft min Nokia 8 i cirka ett halvår, och det som har imponerat mig mest är hur genomsnittlig den är.

    När jag först hörde talas om telefonen så blev jag positivt överraskad, en Nokia(!) med stock Android, bra specifikationer och snabba uppdateringar, dessutom för en rimlig prislapp. Vad var haken?

    Haken var väl att det är en "obrydd" telefon, det enda som är imponerande är väl just att man får snabba säkerhetsuppdateringar och att den har en hyfsad batteritid. Resten är väl ganska ointressant.

    Den efterlängtade och hypade kamerauppdateringen kom ut 6-7 månader efter säljstart, och den gjorde knappt någon skillnad, kanske lite mindre HDR-iga bilder, men annars så var uppdateringen och dess "Pro"-läge ganska gäsp. Den tar genomsnittliga bilder, inga wow-bilder men heller inga suck-bilder. Vi är fortfarande bundna till att använda modifierade Google Camera-apks för att pressa kameran, ska det behöva vara så? Jag hade en Nexus 6P innan, så jag var väl lite bortskämd.

    Telefonens utseende är heller inget ögonfångande, det ser ut som en mobil. Märkligt nog så tycker jag att min gamla Nexus 6P ser modernare ut än Nokian. Vissa telefoner som jag har haft innan har gjort mig helt förbryllad över dess estetisk och design, men Nokian är bara en "telefon". Jag tycker dessutom att den är tung, den borde inte väga såhär mycket med tanke på dess genomsnittlighet, man kan ju kompensera vikten med en bra kamera men det har ju inte den här telefonen.

    Just nu så är Nokia 8 rätt död, den får inte alls samma uppmärksamhet längre och har inte ens börjat få Android P betan, trots att Android P snart ska släppas. Jag känner att Nokia kommer att köra samma race som Motorola, dvs släppa så många telefoner som möjligt och bara bry sig om den senaste, även fast de har 4 stycken flaggskepp i ryggsäcken.
    Ska det verkligen vara så?


    Vad tycker ni?
     
    Kristy gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Hade en ett tag men sålde den. Nuvarande mobil en Sony Xperia XZ2.
    Håller annars med. Inget särskilt med Nokia 8.
    Jag tror det står och väger för Nokia nu. Ska de inte köras över av de Kinesiska märkena så gäller det att Nokia 9 levererar.
    Dock var Nokia 8 det första försöket med ett flaggskepp. Kanske bara för att de skulle ha nåt att erbjuda på det högre segmentet. Nokia 8 Sirocco kändes som ett onödigt experiment också.

    Men vi får se hur det går om de blir ett nytt Motorola eller om de blir ett stort märke i tio topp listan.
     
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Utan att säga emot dig i allmänhet och i jämförelse med många andra flaggskepp, så får man ändå konstatera att i sitt prisläge så är den på en del sätt rätt så svårslagen, bland annat Snapdragon 835 är annars svårfunnen i prisläget den ligger i. Vad gäller designen så håller jag med dig om att den inte ser "cutting edge" ut. Den väger 160 gram vilket väl inte är så förfärligt tungt för en telefon med 5,3" och 16:9 display.

    Här finns den för 274 euro inklusive frakt och inom EU:

    https://www.eglobalcentral.eu/nokia-8-dual-sim-4gb-ram-64gb-glossy-blue.html
     
    flipp gillar detta.
  4. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Man gjorde misstaget att sälja till Microsoft, men man var kanske tvungen, vad vet jag.
    Nu är väl Nokia tillbaka men då borde väl hypen ha varit större eller iallafall befintlig vid lanseringen?

    På en 10-topplista av världen mest sålda mobiler har Nokia 7(!) stycken mobiler.
    Det är världens bästa och största mobiltillverkare genom tiderna.

    Jag tror och hoppas Nokia kan ta över tronen när man nu ger sig in i smartphone-kriget.
    Ge de lite tid bara.

    Nokia 8 verkar ha fått bra recensioner och omdömen.
    Fördelarna verkar ha varit prisvärd, bra batteritid och kanske viktigast; ingen bloatware.
     
  5. aiwl

    aiwl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2017
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    53
    160 gram utan skal, ja. Tyvärr så är ju Nokian hal som ett bananskal utan skalet och jag har varit nära på att tappa den flera gånger, därför var jag tvungen att sätta på ett skal som la på ytterligare 40 gram.

    Att man kan få den för 274 euro nu ser jag inte som ett bra argument, jag hostade upp 5500 SEK för den i Februari, ungefär lite över vad en Oneplus 6 kostar. Gissa vilken telefon som är mest lockade?

    Nja, Nokia är nog lite som Polaroid nu för tiden, ett snott och trött varumärke som försöker leva på sitt förflutna. Den där nysatsningen av 3310 var pinsam, likaså deras bananmobil, ett fjantigt sätt att tjäna pengar på nostalgifanatiker.

    Nokia hade väl kunnat klättra till toppen igen ifall de hade kommit med någon innovativt, tyvärr så lär det nog inte hända om HMD Global styr i spakarna.

    Inget bloatware resulterar oftast i att man får en ganska tom Androidupplevelse, jag vill gärna ha ett rom som är skräddarsytt för telefonen i fråga, utan bloatware.
     
  6. Futurum

    Futurum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2017
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    17
    Nej.

    Långsökt jämförelse.
    Tycker du underskattar härskaren av mobiltelefoni. :D
    Ingen bloatware är väldigt uppskattat i en tid där onödig, irriterande och tidskrävande reklam, spam och skräp vardagligen trycks ner i halsen på en.
    Alla är inte intresserade av nya funktioner eller byta mobil en gång i halvåret.
    Nokia är synonymt med bra kvalitet och hållbarhet. Mycket kul att de är tillbaka och det ska bli intressant hur det kommer gå.

    De flesta smartmobiler är hala. De flesta mobiler rekommenderar jag skydd till där man även får bättre grepp.
    Du räknar alltså med i vikten att man måste köpa ett skal till, för att den är hal. :D
    - Nej, irrelevant jämförelse igen.
     
    Droid82 gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag blev också tämligen besviken över kameran, och möjligen över designen också. Den ser inte så rolig ut.

    Men byggkvaliteten tycker jag inte det är något fel på, och den var också lägre prissatt än konkurrerande flaggskepp. För de ca 3000 kr den kostar idag tycker jag fortfarande att den står sig rätt bra.

    Vad jag saknar från HMD är något som kan konkurrera med det bästa på marknaden. Nokia N8 var aldrig tänkt att slåss om den positionen.

    Sedan skall det tilläggas att HMD fortfarande är en ny spelare. De har nog slagit alla förväntningar så här långt, i alla fall sett till försäljning och marknadsandelar. Det är inte lätt för en helt ny spelare att ta sig in på en så hård och konkurrensutsatt marknad, även om man har tillgång till Nokias varumärke.

    #PureAndroid tror jag starkt på. Nokia har positionerat sig som ett alternativ till den gamla Nexus-serien med många av telefonerna, speciellt med Nokia 7 Plus (Nexus 5-pris).

    Hos vem hittar man en Android-telefon för runt 1500 kr som får månatliga säkerhetsuppdateringar? Xiaomi Mi A1 får inte det trots att den är en Android Go. Lenovo/Moto var till en början rätt duktiga på att uppdatera G-serien, men satsar numera på att ösa ut nya modeller 2-3 ggr/året i stället.

    Vad gäller 3310 och banantelefonen så är det primärt marknadsföring, och även där får man ju säga att de lyckats få mycket uppmärksamhet/visat att "Nokia" är tillbaka på kartan, även om de säkert inte gör några stora pengar på dessa modeller.
     
    Last edited: 28 jul 2018
    Kristy, Mr. Ofi och Droid82 gillar detta.
  8. brutus86

    brutus86 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Kör Pixel launcher 3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Motorola Nexus 6
    ROM:
    Stock
    Info:
    Rejält trasig skärm!
    Jag. Håller. Inte. Med. (Om allt).

    Jag har haft min N8 i drygt ett år nu. Om vi bortser från designen (hade den sett ut som N7 plus hade jag varit nöjd) så är jag överlag nöjd med telefonen. Jag har haft drygt 40 telefoner på cirka 20 år, att jag haft denna i 1 år säger en hel del. Om jag inte har fel på minnesdelen av hjärnan (vilket min fru visserligen hävdar att jag har ibland) vill jag påstå att min N8 är snabbare idag än för ett år sedan, det har aldrig hänt med en mobil i min hand innan.

    Jag gillar att Nokia är transparenta, de kör ut öppna betor som enkelt installeras via OTA och de gör det snabbt. De har gått in helt på android One, vilket mig veterligen är det närmsta "Nexus"/Pixel vi svenskar kan komma (än). De kör en egen design på de nya mobilerna som inte riktigt följer alla andra, med kopparramar, skarpa linjer etc.

    Absolut kameran skulle kunna bli bättre, men jag har alltid med min systemkamera så... Skit samma (för mig). Jag kommer ha denna MINST ett halvår till, sedan kommer jag byta till en nyare Nokia som har det jag huvudsakligen saknar med denna, on-screen knappar och trådlös laddning (förhoppningsvis). Det är i stort sett det jag saknar. Då den uppdateras regelbundet finns det ingen större anledning att köpa upp mig då de inte slänger in exklusiva funktioner i nya modeller så som ex. Samsung gör. Köper du en ny modell så får du en lite annan formgivning och bättre hårdvara, men för det jag använder den till märker jag inte att min hårdvara skulle vara bristfällig på något sätt :)
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  9. topdroid

    topdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Verkligen inget flaggskepp, mid-range lur.
     
    Last edited: 14 aug 2018
    bernard gillar detta.
  10. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag tycker aiwl och bernard träffar rätt. Jag har haft min ett tag och är inte imponerad av något egentligen. Visst, den är ganska snabb, har ganska bra batteritid men det är väl där man hamnar. På "ganska". Supersynd för jag vill gärna se att de lyckas.
    Och att få den att fungera med en Gear S3 verkar tyvärr omöjligt. Förlorade kontakten häromdagen och sedan dess fungerar det inte alls.
     
  11. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Om jag förstår det rätt går det inte ens låsa upp bootloadern på nokia telefoner...?
     
  12. brutus86

    brutus86 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nokia 8
    ROM:
    Stock
    Info:
    Kör Pixel launcher 3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Motorola Nexus 6
    ROM:
    Stock
    Info:
    Rejält trasig skärm!

    Jag hade en Gear s2, har funkat kanon i 9 månader typ.. sen bara tappade den och vägrade kopplas ihop igen. Testade dock inte att återställa telefonen. Nu har jag sålt klockan och köpt en Nokia Steel HR 40mm. Helt underbart att ha haft klockan i över en vecka och ha 84% batteri kvar!
     
    bernard gillar detta.
  13. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Nu måste jag tyvärr beklaga mig ännu mer. Är i Grekland på semester och det gillade den inte.

    Anslutningen till Gear S3 fungerar numera för det mesta, men om man startar om telefonen eller om man tappat täckningen mellan telefon och klocka så får man ansluta några gånger innan det fungerar.

    Den tappar wifi som frugans S6 använder utan större problem.

    Widgets laddar i bästa fall långsamt, ibland inte alls.

    Kameraappen kraschar flera gånger varje dag, och på semestern vill man ta kort. Använder även den portade Googlekameran och den fungerar bättre men absolut inte bra.

    Jag börjar fundera på om mitt exemplar har något hårdvarufel med tanke på hur mycket den krånglar...
     
  14. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Kan det vara gcam-hacket som får stock-kameran att krascha? Prova att avinstallera gcam så kanske det blir bättre.
     
  15. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag funderar i samma bana. Har dock för mig att jag fick felmeddelande ibland även innan GCam. Får testa.
     
  16. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Annat att testa:
    Boota om i safe mode. Ifall det är någon annan app som gör systemet ostabilt. Plocka sedan bort misstänkta appar tills du hittar boven.
    Töm cache, inte troligt det hjälper, men är ju snabbt gjort.
    Avinstallera Google Photos, eller kör tidigare version, den appen verkar bete sig illa på en del mobiler.
    Fabriksåterställ. Lite jobbigt dock, och lätt hänt man missar att ta backup på allt. Glöm inte sms till exempel.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är rätt dåligt faktiskt. Även Huawei har slutat med upplåsbar bootloader.

    För att låsa upp Nokia och Huawei måste man betala för en nyckel via tredjepartstjänster med åtkomst till Nokias system för vad jag förmodar är serviceverkstäder och dylikt, så man kan får en nyckel.

    Därefter går det dock att låsa upp dem, men jag gissar att det blir ett förfärligt gnäll vid garantiproblem om bootloadern är öppen.

    Edit: Nu hade jag tydligen fel, sedan augusti-patchen kan man inte ens låsa upp Nokia-telefonerna genom att köpa en nyckel llängre: Buy Bootloader unlock key for Nokia Android smartphones (Qualcomm). Förmodligen blir det väl inte möjligt att låsa upp Huawei i framtiden med en nyckel man betalar för heller.


    Fasen - ogillar verkligen det här med att de låser bootloadern. Upplåsbar bootloader fördubblar liksom livslängden på luren efter att den passerat det officiella 3 års-stödet, så man kan förlänga med åtminstone tre år till via Lineage OS eller valfri ROM.
     
    Last edited: 10 sept 2018
    Kristy och johnconnor gillar detta.
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Märkligt att man inte gör det enkelt för sig och tillhandahåller nyckel med förbehållet att garantin inte gäller längre.
     
  19. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag var intresserad av Nokia i början av sommaren när jag såg att de var med i Android One projektet men ändrade mig när jag läste på olika telefoners forumdel på xda som klurar över att det inte finns någon officiell bootloader upplåsning.
    Ang nyheten:
    Så vi är tillbaka kring år 2012 när man behövde ett Java kort för att få S-OFF på HTC One X..
    Korten varierade i pris. Antingen S-OFF som en service när man skickade iväg telefonen.
    Eller betalade för en licens på ett Java kort som man använde mot sin egen hårdvara.
    Eller ett oanvänt Java kort som kostade ...ja kommer inte ihåg men det var tusenlappar.
    Men här blev situationen snäppet värre nu när inte ens detta går.
    Det återstår att se hur länge det går att backa firmware på Nokia telefonerna, de kanske gör som Xiaomi och Apple och implementerar en anti-rollback

    XDA publicerade en artikel igår, där en röd tråd är att det verkar blivit en trend att företagen antingen begränsar tillgången med tidsbegränsningar eller felmeddelanden eller helt och hållet som Nokia och Huawei, med argumentet att "med denna åtgärden kan vi säkerställa en säkrare upplevelse"
    Xiaomi devices (not Poco F1) still have long bootloader unlock wait times
    Som tur var att jag köpte min Mi Max 3 från tradingshenzhen med bootloadern redan upplåst, gäller att bara se till att inte råka låsa den igen genom att flasha stock firmware.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, OnePlus står onekligen ut här utöver Pixel-telefonerna, där upplåsningen endast kräver ett kommando.

    Mi har ju blivit bättre och går ju i alla fall i rätt riktning :)

    Men sedan har användarupplevelsen med upplåst bootloader/root gradvis blivit lite sämre på grund av DRM osv. Detta kan jag dock leva med så länge möjligheten finns när telefonen når end-of-life.

    Förstår egentligen inte varför det skall bråkas om det. Det måste vara ett väldigt litet antal som faktiskt låser upp bootloadern idag, och de som gör det vet i regel vad de sysslar med.
     
    Gustav Karlsson, bjoli och Kristy gillar detta.