FW 1.2.A och Wi-Fi

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av djac, 25 aug 2010.

  1. djac

    djac Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick äntligen min uppdatering till FW 1.2.A.1.174 men jag måste säga att Wi-Fi blev inte bättre.

    Har två trådlösa nät hemma, ett med en Apple basstation och ett med Dlink och som det är nu kan jag bara ansluta undantagsvis och dessutom kopplar de ner ganska enkelt för att aldrig återansluta (omstart av telefonen kan hjälpa).

    Tänkte att det vore enklast att samla detta i en ny tråd eftersom det verkar finnas lite spridda erfarenheter, bättre för några, sämre för andra.

    Någon som har tips?
     
  2. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    vad blir symptomen då? att wireless-stacken totalt går ner så att den inte alls kan hitta några nät? så man ska on/off wireless
     
  3. Monteverde

    Monteverde Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Nexus 5
    Telefon 2:
    Google Nexus 4
    Platta:
    Google Nexus 7 Wi-Fi (2013)
    Platta 2:
    Google Nexus 7 (Wi-Fi) (2012)
    Övrigt:
    Google Nexus Player, Chromecast
    För mig löste FW 1.2 uppgraderingen problemen med att WiFi kopplade ner. Kör en DLINK hemma. Har efteråt prövat med ett stort antal olika fabrikat (på jobb och hos kompisar) och det funkar som förväntat numera.
     
  4. djac

    djac Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har ju inte de tekniska detaljerna men jag ska försöka se ett samband om det är så att off/on på det trådlösa hjälper eller om det krävs power off/on för att få igång det.
     
  5. Bones

    Bones Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    För mig löste senaste uppdateringen (1.2.A.1.17) problemen med Wifi.

    I ditt fall låter det som ett frekevensområde är upptaget, d.v.s. det finns flera trådlösa nätverk som använder samma kanal i närheten vilket kan störa. I detta fall kan du använada t.ex. Wifi analyser och se vilka kanaler som är minst använda och välja någon av dessa på din router.

    Sedan beror det på hur routern står och typ av material i väggar. Testa att dra ner signalstyrkan på routern (DLINK brukar default stå i High)

    Typ av autentisering och kryptering kan också påverka, finns några inställningar att välja mellan... mindre sannolikt i detta fall dock.
     
    Last edited: 25 aug 2010
  6. djac

    djac Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm.. nånting är nog lite lustigt, uppkopplingen är ju sporadisk och nu när jag installerade wifi analyzer så får jag faktiskt inte upp ngt alls på denna.

    Idé?
     
  7. Bones

    Bones Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Gå in i servicemenyn (finns en tråd med kommandona), kör wifi-test och se vad den säger.

    Skulle i ditt fall annars blåsa om telefonen.

    Hjälper inte det så är det mest sannolikt att något verkligen är fel med wifi:n i telefonen.
     
  8. djac

    djac Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tror du har rätt, den trista vägen får det bli.

    Testade i diagnosläge och den har samma problem att ansluta som innan, gör två försök att få IP-adress, sen lägger den ner.

    Installerat mycket på telefonen och skulle vilja undvika allt jobb igen, om man backar upp den innan, behålls allt då utan att man tar med sig problemen in i "det nya"?
     
  9. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Testa stäng av den ena routern ?

    Har inte läst tråden så grundligt men har fått för mig att du har två former av routers i hemmet, och din telefon försöker ansluta till en av dem, men ger ganska snart upp och försöker ansluta till den andra?

    Hade samma problem när mitt Tele2 la ner, kopplade upp mig på en Telia-router med dålig täckning, och ibland gick det, men ibland så försökte telefonen koppla upp mot Telia ,men efter en stund typ, 10 sek, gav den upp och försökte koppla upp mot min router som var närmare.
     
  10. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    djac, din beskrivning passar bra in på den x10 mini jag använder före den uppdaterades till 1.2.A.1.17. Efter uppdateringen så är wifi mycket stabilare. Wifi tappas dock även nu bort när telefonen går ner i viloläge.
    Något som du kan prova är att byta kanal på routern (se Bones kommentar). För mig visare det sig att grannen använde samma kanal som jag (kanal 11), efter byte till kanal 6 blev mottagningen något bättre.
     
  11. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Även med WiFi policy satt att inte ta ner WiFi när skärmen släcks ?
     
  12. Fliz

    Fliz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Detta kanske är lite off topic man hur tusan gör ni för att uppdatera mobilen?
    Jag har tankat ner vad som finns på sonyericsons hemsida.
    Sony Ericson PC Companion
    Update Service

    Men den säger hela tiden att den har senaste uppdateringen.
    Och när jag läser i mobilen står det 1.1.A.0.8
     
  13. aviar

    aviar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma proplem jag med.
    Min visar F.W 1.0.A.1.36 telefonen är ingen pro.
     
  14. Stupid ass

    Stupid ass Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    same here...
    olåst
     
  15. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Faktum är att alla gör i princip samma sak som du gör. Det är bara så att vissa får uppdateringen tidigare, andra senare och en del alldrig inte utan att vi nödvändigtvis vet varför.

    Om du är villig att blåsa rent telefonen kan du alltid testa att Reparera. Ibland kan det hända att man får en nyare version på detta sättet.

    Annars är det bara att bita ihop och vänta på 2.1 som skall komma nu under September enligt ryktena.
     
    Last edited: 2 sept 2010
  16. Fliz

    Fliz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag lyckats uppdatera mobilen. Jag hittade under systeminställningar en "uppdatera nu" knapp. Jag laddade mobilen full och tryckte på knappen.
    Och då gick det. :neutral: kände sig lite korkad när man hittade knappen i mobilen när man har testat 2 externa program.
     
  17. martin3

    martin3 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag har inte provat att ändra policyn. Testade precis nu när telefonen ligger brevid routern, och då kommer wifi igång efter ett tag när telefonen "väcks". Efter lite testande så verkar det som att telefonen inte kan återuppta en wifi koppling när signalen är svag (när signalstyrkan visas som en punkt + ett streck). Om man manuellt slår av/på wifi så fungerar det, trots svag signalstyrka.
    Har nu ställt in "aldrig" som policy, ska se om det fungerar.
     
  18. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Min har inget problem att plocka upp min WiFi ens ute på parkeringsplatsen trots 1 punkt. Får 3 Mbps i nerladdning där och jag har inte ens senaste programvaran.
     
  19. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Senaste uppdateringen....

    Efter uppdateringen känner jag inte att "wi-fi-stacken" går ner lika ofta (så man måste starta om wifi) men..
    1, Vill inte återansluta automatiskt
    2. Visar att den är ansluten med wi-fi symbol och allt men wi-fi stacken har gått ner

    wi-fi problemet är inte helt löst...
     
  20. djac

    djac Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Väcker liv i den här gamla tråden, har nu flashat om min telefon från grunden, inte installerat något alls och jag kan fortfarande inte ansluta vare sig till mitt D-Link eller Apple-nätverk. De har kryptering påslagen, anger lösenordet, sen börjar telefonen hämta IP-adress men inget händer.

    Kan tillägga att på jobb funkar det trådlösa rätt ok.

    Några speciella kombinationer eller egenheter som ska undvikas?