App som mäter energi- och dataförbrukning per app?

Diskussion i 'Applikationer' startad av teddyjohan, 24 aug 2010.

  1. teddyjohan

    teddyjohan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tog bort alla widgets och märkte en kraftig förbättring av batteritiden. Fortfarande lite väl kort dock, och JuiceDefender funkar inte effektivt på X10 Mini. Har provat JuicePlotter m.fl. men det ger mig inte mycket data att gå efter.

    Den inbyggda hanteringen i Android visar inte särskilt effektiv information heller, tyvärr, oftast försvinner ju mycket under "använt av radion" osv.

    Finns det någon app som mäter dataförbrukningen per app som är igång? Alternativt energiförbrukning per app som är igång? Jag menar då inte "just nu" utan något som visar hur det ser ut mellan laddning ett och två, alternativt per dygn eller annan nyttig period.
     
  2. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Jag tror inte det går att mäta "energi" som ett program använder, dock kan CPU tid vara nästan samma sak, då cpu används, så går även energikravet upp.

    jag provade nå program som kollade cpu-tid på processer och varnade när nått av dessa drog mer än normalt. Detta fungerade bra i teorin men jag insåg ganska fort att programmet, som kollade andra program samt loggade deras användning, drog CPU och därmed batteri och försämrade då paradoxalt batteritiden.

    Över lag tror jag program av den sorten gör mer skada än nytta, bäst är nog att bara slå av saker du inte använder och att stänga av bakgrundtjänster (genom programmens egna inställningar, inte med task-killers som bara kommer resultera i högre CPU-tid, då dessa program kommer startas automatiskt eller manuellt vid nästa schemalagda tid eller när du vill använda dessa program)
     
  3. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    du kan iofs använda 3g watchdog som kollar din dataförbrukning, dock vet jag inte om den gör det per applikationsbasis.
     
  4. Thyg0d

    Thyg0d Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    791
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Med spareparts kan du få lite mer info om vad som använder batteri...
    Framförallt Partial wake time är väl det mest intressanta eftersom telefonen sover för det mesta...
     
  5. Mcgreag

    Mcgreag Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kan rekommendera programmet SystemPanel.
    Är dock ett köp program om man vill ha full funktionalitet, klart värt det för mig i alla fall.