Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. ojje19

    ojje19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    En fråga.

    Jag har en 100/10 fiberlina och 3 google puckar. Stämmer det att jag max får ut 33,3mbit via det trådlösa då?
     
  2. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Nä.
     
  3. ojje19

    ojje19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Vad kan då vara fel? för jag får inte ut mer än ca 20-30mbit när jag surfar trådlöst men med tråd får jag ut ca 90-95mbit.. Har testat att prioritera men det hjälper inte..
     
  4. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Låter märkligt. Väldigt många andra Wifi som stör? Problem med nätverkskortet? Har du provat med flera datorer/mobiler? Betongväggar?
     
  5. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Beroende på hur långt puckarna står från varandra så har jag fått olika resultat. Bäst resultat får jag från pucken sm är kopplad mot fiberomvandlaren hos mig.
     
  6. ojje19

    ojje19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Bor i ett hus så det finns inte några andra enheter som stör. Har testat och vara singel uppkopplad och uppnår samma resultat. Likaså när vi hade 9 enheter uppkopplade. Puckarna är inte mer än 5-6 meter ifrån varandra och max en vanlig trävägg imellan.. signalen mellan puckarna är grymma och när man kör nätverkstestet som kommer med Google mesh så är det ca 92/9,7 mbit men kör man bredbandskollen så är det max 30mbit men oftast ca 20-25mbit.. men fullt upp ca 9-10mbit men nedströmmen funkar liksom inte
     
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Låter väldigt skumt faktiskt. Har wifi fungerat bra innan du bytt till Google WiFi?
     
  8. ojje19

    ojje19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Absolut. Inga problem alls. Dock hade jag problem att nå upp till övervåning på huset. Men det funkar klockrent.. det enda jag inte fattar är varför jag inte får högre hastighet på det trådlösa.. har dock inte testat att bara köra med en puck och se om det ger samma resultat. Det kan man ju testa
     
  9. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag skulle provat att koppla ur samtliga puckar förutom den pucken som är ansluten mot internet och sen prova.
     
  10. ojje19

    ojje19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Gjorde det precis och hastigheten gick upp ifrån 22-44 mbit.. kunde också köra med 2 st puckar och samma resultat.. men när jag kör 3 st sjunker det till ca 20-25mbit.. någon ide?
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 739
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom Google WiFi bara har två kanaler - en för 5GHz och en för 2,4GHz - så behöver internkommunikationen mellan puckarna dela på bandbredden i det trådlösa nätet med alla anslutna enheter. En del mesh-enheter har en tredje dedikerad kanal reserverad för för kommunikationen mellan puckarna.

    Det borde dock inte ha så stor inverkan med endast tre puckar.
     
  12. ojje19

    ojje19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Sant.. har suttit och läst om detta men det verkar konstigt att det tar så mycket kraft så att man får bara ut ca 25% av det totala med tre puckar men jag kan leva med det. Är det någon annan som upplevt samma sak som jag med mesh nätverk?
     
  13. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Något måste vara trasigt. Kanske tredje pucken är kass.
     
  14. ojje19

    ojje19 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Testade att köra med enbart den och huvud enheten, samma resultat.. så den är inte kass. Men något verkats vara skumt..
     
  15. j6071219

    j6071219 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G
    Testa ta det med Google support, de hjälpte mig en gång och det gick asbra.
     
  16. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hade liknande problem två gånger. En av sex puckarna var dålig så den byttes ut men var fortfarande samma problem. Löstes av sig själv genom återställa allt från början. Tog väl säkert 3-4 gånger precis innan jag höll på att ge upp.

    Hört även att deras support är duktiga så prova kanske det först :)
     
    bernard gillar detta.
  17. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 377
    Mottagna gillanden:
    2 818
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Ni som har Google WiFi, hur lång räckvidd har en puck ? T.ex utomhus vid fri sikt ?

    Hur långt kan man ha mellan puckarna, men ändå få det att fungera sömnlöst ?
    Är det bäst att dem är ihopkopplade via ethernet ?

    Fungerar handover mellan dem, om man t.ex pratar i mobilen (WiFi-samtal) och rör sig mellan puckarna ?
     
  18. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Jag har tre puckar installerade och om jag kör Google Wifi's interna bredbandstest får jag 113/103 (jag har 100/100). Kör jag bredbandskollen ligger jag på 75-100, beroende på enhet och vart i huset jag sitter. Så något är fel med dina känns det som..
     
  19. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Ganska eftersom att jag haft mitt i två dagar.

    Jag har inte mina ethernetkopplade, även om det torde borga för bättre stabilitet och prestanda. Jag orkar inte börjar borra i golvet mellan våningarna. Puck 1 sitter där Bredbandet kommer in (källaren), Puck 2 i garderoben i ett sovrum, Puck 3 ovanpå köksskåpen. Funkar bra. Jag har även täckning en bra bit ut i trädgården och på trottoaren.

    Spontant känns det som att räckvidden är bättre än vad min Netgear Nighthawk R8000 med 6 antenner hade..
     
    6150 gillar detta.
  20. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Ni som har Google Wifi och NAS inkopplad, har ni märkt av lägre hastighet i förhållande till andra routers?

    Jag har kopplat Puck 1 -> Internet (i ena porten) -> Switch (i andra porten). I switchen är bl.a. NAS:en kopplad, lampan lyser grönt för gigabit. Det är en förhållandevis gammal NAS (Readynas Duo v2).

    På min förra router brukade jag få ca 100 mbit när jag kopierade över wifi (ca 12 mb/s). Mot den hårddisk jag hade inkopplad i routern (Netgear Readyshare) låg jag på 30-40 mb/s trådlöst. Med Google Wifi får jag 5-6 mb/s, försöker jag kopiera en film från NAS:en till min Pixel 2 landar jag på så lågt som 2 mb/s. Pingar jag NAS:en från datorn ligger jag på 8ms i snitt. Kan tyvärr inte koppla in mig i nuläget på switchen via Ethernet då datorn saknar port (och jag inte hittar adaptern)..


    Jag har även testat att ställa mig med datorn intill första pucken, men ingen skillnad. Såväl dator som telefon är inkopplad på 5ghz nätet automatiskt. Jag har även bytt ut alla nätverkskablar (Pucken -> Switchen -> Switchen -> NAS:en till helt nya..

    Någon som har några tips? Det är ju inte en dealbreaker - internet är snabbt överallt och stabilt. Men irriterande när jag vet att det brukar gå snabbare internt.