Slö nät tele2 vid mastbyte?

Diskussion i 'OnePlus 6 - Allmänt' startad av Utacka, 3 aug 2018.

  1. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Fick hem min telefon igår, både igår och idag efter att kört bil från Sollentuna till Täby i Sthlm då har mobilnätet blivit extremslö och appar får extremt jobbigt att ladda upp/ner bilder t.ex på snapchat men det går till slut. Efter man startar om mobildatan så får man återigen bra uppkoppling. Någon som har upplevt samma?
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Samma här (Tele2 hela storstockholm)
     
    Matte1976 och Utacka gillar detta.
  3. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Ni som har Telia, hur upplever ni de här i sthlm?
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Känner inte igen det, stockholm hos mig också ( ser dock nu att denna ligger i OP6 tråden, jag kör OP3 för info)
     
    Matte1976 och Utacka gillar detta.
  5. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Jag funderar seriöst byta till Telia som en testkörning och se om det funkar bättre.
     
  6. kuvvet

    kuvvet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2011
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung s20

    Jag har samma problem som dig, men dock bara med snap, men detta problem fick jag med min uppdatering 5.1.8 och 5.1.9, jag hade inte detta problem innan när jag köpte mobilen när den släpptes. Jag bor jag med i Stockholm.
     
    Utacka gillar detta.
  7. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Jag kör Telia (bara datakort i OP6 - pokemonluren..) och den fungerar klockrent
     
    Utacka gillar detta.
  8. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Tack, Jag beställde precis Halebop, hoppas på det löser sig för mig. ^^
     
    ogre gillar detta.
  9. pli70

    pli70 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    17
    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6, Galaxy S21
    Telefon 2:
    Elephone Q
    Har Telenor och upplever snarlikt problem, ibland går mobil data extremt slött och då har det fungerat bättre efter att jag startat om uppkopplingen genom att tillfälligt aktivera flygplansläge.
    Jag har trott att det berott på överbelastad mast och att ny uppkoppling gett mig en bättre "kanal". Eftert att ha läst ovanstående börjar jag bli osäker...
     
  10. Harmaja

    Harmaja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tele2 och comviq är som sirap nu oavsett mobil (härnösand) och andra stöder
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tycker inte det, du kan alltid gå ner till 3G (vilket jag gjort när jag är hemma i Stockholm, då det är bra 3G täckning här) om det finns där du är. Jag har iallafall inte känt av att det är segt
     
  12. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    En liten uppdatering, problemet löste sig efter byte till Halebop, kan inte svara på varför de skedde med Tele2 men samma rutt har ännu inte gett mig problem med Halebop. Har kört det i drygt en vecka nu väldigt nöjd med operatören nu + kan äntligen använda mobilen normalt :)
     
  13. ricce

    ricce Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma här med OP6 och tele2 här utanför Örebro, bara 1 km från 4G mast, men upplev slö internet på sistone
     
  14. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Såg detta på Tele2s facebooks sida, ni kanske ska gå in där och lämna er synpunkter där, under det som den här personen skriver.
    Lars Bengtssontill Tele2 Sverige
    16 augusti kl. 06:57 ·
    Hej

    Jag har haft 7st oneplustelefoner, helt suveräna enheter till överkomliga priser, köper dem alltid direkt från Oneplus. Men det har varit mycket krångel med mobildata, det är som att nätverket "hänger" sig, lite som ett filmklipp buffrar. Jag har åtskilliga gånger ringt er tele2-support men aldrig kommit nära en lösning med hjälp därifrån. Jag har fått löst problemet själv efter att få höra att "det är inte någon telefon vi säljer och kan inte hjälpa dig, ta kontakt med t...

    Visa mer


    7 kommentarer
    Gilla
    Gilla
    Älska
    Haha
    Wow
    Ledsen
    Arg

    Kommentera
    Dela

    Kommentarer
    Äldst

    [​IMG]
    Tele2 Sverige
    Hej Lars,

    Det låter givetvis inte bra att du fått ett oengagerat bemötande ifrån oss på Tele2. Vi kan se att du har skickat in ett privatmeddelande till oss och det tackar vi för. Vi kommer att fortsätta ditt ärende därifrån och kika närmare på en lösning.

    Ha en fin dag!
    Med vänliga hälsningar
    Alexander Larsson
    Hantera

    Gilla
    · Svara · 5d
    [​IMG]
    Lars Bengtsson
    Ni gav upp.
    Jag fick rådet att vända mig till tillverkaren då Tele2 inte har någon möjlighet att hjälpa mig eftersom de inte säljer denna mobiltelefon.
    Måste vara skönt att ha något att skylla på. [​IMG]
    Jag ringer till Telia imorgon...
    Hantera

    Gilla
    · Svara · 4d
    [​IMG]
    Tele2 Sverige
    Hej Lars,

    Jag har läst igenom den privata konversationen samt varit i kontakt med våra tekniker för att verkligen gå vidare i problemet och höra med dem om vad detta fenomen kan vara.

    Detta var dessvärre inget som våran tekniker kände igen och det var underligt att problemet enbart ligger hos Tele2 SIM-kortet och inte hos någon utav de andra operatörerna. Det tips som jag fick utav våra tekniker är att man kan återställa APN-inställningarna till standard vilket jag såg att vi tipsade om i det privatmeddelande som du skickade in till oss, dessvärre verkade det som att det ej fungerade. Om detta steg ej fungerar så behöver man lägga in APN-inställningarna som finns hos våran hemsida manuellt som vi också tipsade.

    Efter en vidare koll med våra tekniker om vad det finns för flera faktorer om varför det inte fungerar hos just oss men hos andra operatörerna så är det masterna som skiljer sig och kan vara en anledning till detta problem. Frågan är då om detta problem med mobildata dyker upp överallt eller enbart hos en specifik plats? Detta vore toppen att få svar på för en vidare undersökning med våra tekniker för att verkligen säkerställa att vi har provat allting vad vi kan göra härifrån och givetvis vill vi ha kvar dig som kund Lars.

    Återkom gärna med ett svar så gör vi ett ytterligare försök med våra tekniker efter vi fått mer information gällande platsen.

    Med vänliga hälsningar
    Alexander Larsson
    Hantera

    Gilla
    · Svara · 4d
    [​IMG]
    Lars Bengtsson
    Det var ju roligt att höra att nice forskat vidare på problemet!
    Jag vill inte heller byta operatör, varit väldigt nöjd med er under alla år.
    Jag har inte tänkt på om det är vid specifika platser men ska försöka notera om det kan vara så och återkommer isf med mer information.
    Om jag skulle försöka lägga in inställningarna manuellt igen, skulle det gå att få mer detaljerad beskrivning isf? Instruktionerna på er hemsida tycker jag är lite knapphändiga och för att säkerställa att jag inte gjort fel när jag provade själv.
    Det är ju t ex två separata APN enligt den informationen, en för surf och en för mms, i min telefon har det alltid varit en APN till båda.
    Vill minnas att i min oneplus 3 som jag hade liknande problem med 2016 var det två APN, en för mms och en för surf.
    Kan det ha något med detta att göra?

    Mvh Lars
    Hantera

    Gilla
    · Svara · 3d
    [​IMG]
    Tele2 Sverige
    Hej Lars!

    Toppen om vi kunde få mer information om det gäller en specifik plats eller om det är överallt som mobildata spökar.

    Givetvis skall vi guida dig så gott vi kan. Klicka först in på inställningar - mobilnät - markera den som heter Tele2 (enbart) och sedan klicka dig vidare på åtkomstpunktsnamn. Efter att du klickat dig vidare, se uppe i höger hörn hos din mobiltelefon där du finner tre punkter, klicka där och sedan återställ till standard.

    Efter att man gjort denna återställning till standard så kan man lägga in APN-inställningarna manuellt genom att klicka på plustecknet som du finner bredvid dessa tre punkter uppe i höger hörn. När du väl kommit vidare, skriv då in enbart 4G.tele2.se hos APN och hos APN-typ skall det enbart vara ''default''.

    Detta är dem APN-inställngar som skall fungera med vårat nät och det vore bra om du kunde prova lägga in dessa manuellt genom att följa instruktionerna ovan och sedan kolla under dagen/dagarna och se om det blivit någon förbättring.

    Om detta ej fungerar, återkom gärna med information i ett privatmeddelande så fortsätter vi givetvis felsökningen därifrån tillsammans med våra tekniker för att gå till botten med detta.

    Med vänliga hälsningar
    Alexander Larsson
    1
    Hantera

    Gilla
    · Svara · 3d
    [​IMG]
    Lars Bengtsson
    Tack! Jag ska testa det och återkommer med information hur det gick.

    Tack för hjälpen så länge!

    Mvh Lars
    Hantera

    Gilla
    · Svara · 3d
    [​IMG]
    Tele2 Sverige
    Hej Lars,

    Det låter utmärkt!

    Får passa på att önska dig en trevlig helg!
    Med vänliga hälsningar
    Alexander Larsson
    1
    Hantera

    Gilla
    · Svara · 3d
     
  15. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Jag har också börjat få problem fast i södra delen av landet..igår började youtube hacka och stanna.
    Jag behöll wifi av för att slösa lite surf nu i slutet av månaden. Men fick till slut sätta på wifiet.

    Kollade apn inställningarna.
    Den stod på 3G, ändrade till LTE.
    Och suddade bort supl i apn inställningarna så att det bara står default.

    Med bredbandskollen får jag 13,26Mbit/s, 1,20Mbit/s, 41ms och med speedtest 7,13Mbit/s, 1,11Mbit/s, 36ms när jag ligger i sovrummet närmast den masten som är närmast.

    Förutom att det är sommar och löv på träden har jag annars nästan fri sikt till en mast när de har huggit ned träden och bygger ett nytt bostadsområde.
    Andra masten sitter på andra sidan vattentornet, så den har jag aldrig kunnat surfa från utan bara ringa..har inte kollat på sistone dock. Möjligt att de har flyttat antennerna.
    När jag skaffade tele2 fick jag ungefär 161Mbit/s, 50Mbit/s 2016 men det har blivit långsammare den senaste tiden?
    Jag behåller dock abonnemanget så länge jag kan för jag har 149kr/mån för 20GB...nu har ju priserna stigit igen till 399kr i snitt hos telia och hallon.


    Så här ser det ut i network signal guru.
    Visseligen har jag aldrig mätt här hemma.
    Men telefonen brukar använda band 2 4 5 6 i första hand när jag inte är hemma.

    [​IMG]